אבחון דידקטי לילדים - מרכז ד"ר טל לתמיכה רגשית ונפשית
 חיפוש סגירה 03-6413483




אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


אבחון דידקטי לילדים

אבחון דידקטי לילדים מתי מומלץ לפנות?

ראשית כל, אבחון דידקטי לילדים מתאים לגילאי בית ספר, מגיל יסודי ועד תיכון. עם זאת, ההמלצה היא לפנות לאבחון ברגע שחשים שצצים קשיים בלימודים, דבר אשר עלול לקרות בשלבים ובגילאים שונים. פנייה לאבחון דידקטי נעשית כאשר הורי או מורי הילד חשים שקיים פער בין יכולתו הפוטנציאלית של הילד לבין תפקודו בפועל בתחום כישורי הלמידה, כאשר קיימים רמזים ללקויות למידה וכאשר קיים פער בין יכולתו הקוגניטיבית של הילד אל מול בני גילו. 

 

מטרות האבחון

מטרתו של האבחון הינה לאמוד את מקור קשיי הלמידה של הילד ולספק בסיס רחב לגבי יכולותיו הלימודיות, תוך בחינת המיומנויות האישיות הדרושות לו ללמידה. יש לזכור כי לכל ילד ישנו בסיס שונה ללמידה ולעיתים יש צורך להתאים לו אסטרטגיות למידה וכלים מותאמים, בכדי שיוכל לממש את מלוא הפוטנציאל האישי שלו.

 

בעלי לקויות למידה הינם בדרך כלל בעלי רמת אינטליגנציה נורמלית, אשר חווים קשיים בתפקודים קוגניטיביים שונים. במצב בו קיימת התאמה ללקויות הפרט, הוא יכול לממש את יכולותיו בצורה טובה יותר ולהגיע להישגים משמעותיים. 

 

לקויות למידה יכולות להתבטא בשלושה מוקדים מרכזיים:

דיסלקציה- קשיים בקריאה והבנת הנקרא. לקות למידה זו אינה נעלמת עם הגיל ולכן חשוב לאבחנה בגיל צעיר, על מנת להתאים את תהליך הלמידה של הפרט במהלך כל חייו.

דיסגרפיה- קשיים בכתיבה. מתבטאים בקושי משמעותי בתהליך הכתיבה ובכתב יד קשה לפענוח. 

דיסקלקוליה- קשיים בפן המתמטי. לרוב משולבת יד ביד עם דיסלקציה, לקות זו קשה לאבחון אך חשובה ומשמעותית.

 

על כן, התפקודים הקוגניטיביים הנבדקים באבחון דידקטי לילדים הינם:

  • יכולות חשיבה כלליות.

  • תפקודי כתיבה, קריאה ושפה.

  • תפקודי זיכרון.

  • תפקודי קשב וריכוז.

  • פונקציות ניהוליות.

  • יכולת מתמטית. 

  • אסטרטגיות למידה. 

  • יכולות גרפו-מוטוריות וויזו-מוטוריות.

 

מהלך האבחון ועל ידי מי מועבר

האבחון נמשך בין 4 ל 6 שעות ובמידת הצורך נפרס על פני מספר מפגשים ומועבר על ידי איש מקצוע. במרכזנו אלו פסיכולוגיים המתמחים בעבודה עם ילדים ונוער, כמו גם באבחונים מסוג זה. 

 

תוצאות האבחון

תוצאות האבחון שמות דגש על קשיי הילד אשר עולים מניתוח ממצאי האבחון ומספקות כלים להתמודדות ולשיפור יכולותיו במסגרת הלימודים. בנוסף ולא פחות חשוב מזה, הן מספקות דגש על נקודות החוזק ועל הכלים הנכונים בהם משתמש הילד ומסבירות כיצד עליו לתעל נקודות אלו אל מול הקשיים הקיימים. כמו כן, התוצאות כוללות המלצות להתאמות בלימודים בבית הספר בכלל ובמבחנים בפרט. 

 

מה הבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכו-דידקטי?

כאמור, אבחון דידקטי בוחן קשיי למידה ומספק להם מענה רחב. בו בזמן הוא יכול להצביע ולהעלות על פני השטח היבטים רגשיים, אך אינו מאבחן אותם ואינו מציע עבורם פתרונות. על כן, במידה ובמקביל לקשיים הלימודים חווה הילד קשיים רגשיים, כגון ביטחון עצמי נמוך, חרדות, קשיים בהתמודדות במצבים חברתיים וכו" ובמידה וקיימת שאלה בנוגע ליכולות האינטלקטואליות של הילד, קיימת אפשרות לערוך אבחון פסיכו-דידקטי. מטרת האבחון הפסיכו-דידקטי היא לספק מידע נרחב לגבי הפן הקוגניטיבי/שכלי, הפן הדידקטי/לימודי, בשילוב הפן הפסיכולוגי/הרגשי, כאשר קיימת הבנה שכל אחד מהצדדים הללו עלול להשפיע רבות על השני. במידה והנכם מרגישים כי קיים צורך למענה דידקטי ורגשי כאחד, אנו מזמינים אתכם לקרוא על אבחון פסיכו-דידקטי כאן.

 

לפרטים נוספים על מגוון האבחונים שאנו מציעים תוכלו ליצור קשר בטלפון מספר 03.6413483

 

מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה