סטודנטים רבים חשים תסכול גדול לנוכח חוסר הצלחה בלימודים האקדמיים, בעיקר כשהם מרגישים כי הם משקיעים כמו או יותר מכולם ועדיין לא מגיעים להישגים הרצויים. במקרים אלו ניתן ואף רצוי לפנות לאבחון דידקטי על מנת לאתר ליקויי למידה אפשריים.
אִבְחוּן דִּידַקְטִי הינו כלי לבחינת יכולות הלמידה, לאיתור קשיים וזיהוי הדרכים להתמודדות איתם. באבחון זה נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבעה בכתב ובעל פה, חשבון, זיכרון והתארגנות.
מציאת והגדרת שורש לקות הלמידה תאפשר לסטודנט להבין האם הוא זקוק להוראה מתקנת ואם כן, איזה סוג של הוראה מתקנת תהיה יעילה עבורו. מעבר לכך, ישנן התאמות לסטודנטים המאובחנים עם לקויות למידה באוניברסיטה ובמכללה, אשר ניתן לקבל על סמך האבחון הדידקטי. התאמות אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בהארכת זמן, בחינה בעל פה, הקראת שאלות ואפשרות לפריסת התואר לתקופה ארוכה יותר.
קשיים בהבנת החומר הנלמד, בזכירתו ו/או בהבעת הידע שלכם לגביו.
במידה ועולה חשד כי קיים פער ניכר בין תפקודכם והישגיכם האקדמיים לבין הפוטנציאל השכלי שלכם.
קשיים בהבנת הנקרא, קריאה איטית ומשובשת ו/או קשיים בהבעה בכתב ובכתיב.
במידה וקיים פער משמעותי בין יכולת הביטוי והמענה שלכם בכתב לבין יכולת ההתבטאות והמענה בעל-פה.
קשיים בהתארגנות, איטיות בביצוע.
שגיאות איות מרובות.
קושי ברכישת שפות זרות ו/או בתפקוד המתמטי וכן עקב סיבות מגוונות נוספות.
במידה ואובחנתם בעבר ואתם זקוקים לאבחון מחודש ועדכני עם כניסתכם ללימודים אקדמיים.
האבחון הדידקטי מתייחס ליכולות קריאה, כתיבה, חשבון ואנגלית.
בעלי לקויות למידה הינם בדרך כלל בעלי רמת אינטליגנציה נורמלית, אשר חווים קשיים בתפקודים קוגניטיביים שונים. במצב בו קיימת התאמה ללקויות הפרט, הוא יכול לממש את יכולותיו בצורה טובה יותר ולהגיע להישגים משמעותיים.
לקויות למידה יכולות להתבטא בשלושה מוקדים מרכזיים:
דיסלקציה- קשיים בקריאה והבנת הנקרא. לקות למידה זו אינה נעלמת עם הגיל ולכן חשוב לאבחנה בגיל צעיר, על מנת להתאים את תהליך הלמידה של הפרט במהלך כל חייו.
דיסגרפיה- קשיים בכתיבה. מתבטאים בקושי משמעותי בתהליך הכתיבה ובכתב יד קשה לפענוח.
דיסקלקוליה- קשיים בפן המתמטי. לרוב משולבת יד ביד עם דיסלקציה, לקות זו קשה לאבחון אך חשובה ומשמעותית.
על כן, התפקודים אשר נבדקים באבחון דידקטי הינם:
יכולות חשיבה כלליות.
תפקודי כתיבה, קריאה ושפה.
תפקודי זיכרון.
תפקודי קשב וריכוז.
פונקציות ניהוליות.
יכולת מתמטית.
אסטרטגיות למידה.
יכולות גרפו-מוטוריות וויזו-מוטוריות.
האבחון נמשך בין 4 ל 6 שעות ובמידת הצורך נפרס על פני מספר מפגשים ומועבר על ידי איש מקצוע. במרכזנו אלו פסיכולוגיים המתמחים בעבודה עם ילדים ונוער, כמו גם באבחונים מסוג זה.
תוצאות האבחון
תוצאות האבחון שמות דגש על החוזקות והחולשות אשר עולים מניתוח ממצאי האבחון ומספקות כלים להתמודדות ולשיפור יכולות במסגרת הלימודים. כמו כן, התוצאות כוללות המלצות להתאמות לימודיות והתאמות להיבחנות.
מה הבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכו-דידקטי?
כאמור, אבחון דידקטי בוחן קשיי למידה ומספק להם מענה רחב. בו בזמן הוא יכול להצביע ולהעלות על פני השטח היבטים רגשיים, אך אינו מאבחן אותם ואינו מציע עבורם פתרונות. על כן, במידה ובמקביל לקשיים הלימודים חווה הפרט קשיים רגשיים, כגון ביטחון עצמי נמוך, חרדות, קשיים בהתמודדות במצבים חברתיים וכו", קיימת אפשרות לערוך אבחון פסיכו-דידקטי. מטרת האבחון הפסיכו-דידקטי היא לספק מידע נרחב לגבי הפן הקוגניטיבי/שכלי, הפן הדידקטי/לימודי, בשילוב הפן הפסיכולוגי/הרגשי, כאשר קיימת הבנה שכל אחד מהצדדים הללו עלול להשפיע רבות על השני. במידה והנכם מרגישים כי קיים צורך למענה דידקטי ורגשי כאחד, אנו מזמינים אתכם לקרוא על אבחון פסיכו-דידקטי .
לפרטים נוספים על מגוון האבחונים שאנו מציעים תוכלו ליצור קשר בטלפון מספר 03.6413483