אבחון פסיכולוגי התפתחותי מיועד לילדים החל מגיל שנה, כאשר יש חשש לקושי בהתפתחות נורמטיבית תורמת גיל.
לעתים הורים מודאגים כשילדם עוד לא מדבר היטב, כשאינו מבין או מגיב לפניות אליו, נמנע מהתנסויות בגן השעשועים או מפעילות יצירה בגן, תנועתי וחסר שקט, אינו יוצר קשרים חברתיים ועוד.
קושי בהתפתחות יכול להופיע בתחומים שונים: דיבור והבנת שפה, תקשורת בינאישית, מוטוריקה גסה ועדינה, קשב וריכוז, וויסות חושי ועוד
לקריאה אודות הגיל הרך, ליחצו כאן
.כחלק מתהליך האבחון, נאסף מידע נרחב על תפקוד הילד בסביבת הבית והגן ובמקרה הצורך נערכת תצפית בגן
.כהכנה לאבחון, מתקיימת פגישה ראשונה עם ההורים על מנת לאסוף מידע התפתחותי, ללמוד את תפיסת ההורים את הילד ולהבין את הצורך באבחון
.במפגש תתקיים הכנה נכונה של הילד לקראת מפגשי האבחון, כך שיקבל מסר חיובי לגבי המפגש עם הפסיכולוגית ההתפתחותית
האבחון נערך לרוב בשניים או שלושה מפגשים, באווירה תומכת ונעימה, מתוך רצון שהילד יחוש כמה שפחות מאוים וחרד ויוכל לבטא את יכולותיו מבלי לחשוש לתחושת הערך העצמי
מה כולל האבחון?
בתום האבחון, זוכים ההורים להבנה מלאה ומקיפה לגבי תפקודו של ילדם. ניתן להבין טוב יותר את הפערים בתפקוד הילד ואת יחסי הגומלין בין היבטים שונים של תפקודו. כמו כן, מקבלים ההורים המלצות כיצד לסייע לו בהמשך דרכו.
המלצות עשויות לכלול:
הפנייה לטיפולים פארה-רפואיים (קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק), הדרכת הורים, הדרכה על ידי הפסיכולוגית ההתפתחותית לצוות החינוכי בגן ולצוות הטיפולי (ע"פ הסכמת ההורים), טיפול פסיכולוגי לילד והתאמת מסגרת חינוכית.
בניית תוכנית טיפול ממוקדת ומתאימה לילד מביאה לשינוי ושיפור משמעותי בתפקודו.
במקרים בהם עולה חשד להפרעה על הספקטרום האוטיסטי נעשית הפניה לאבחון מקיף ומלא בשם אבחון ADOS