אבחון פסיכודידקטי כל מה שרציתם לדעת - הקליניקה במרכז ד"ר טל
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


אבחון פסיכודידקטי - כל מה שרציתם לדעת

אם האבחון הוא לקשיי למידה, אז למה ה'פסיכו'? איך אפשר לדעת אם הילד שלי צריך אותו? מה עושים אחרי שעורכים אותו? האם האבחון הפסיכודידקטי מתאים גם לאוניברסיטה?

עם התקדמות המחקר והניסיון בתחום הלמידה והקוגניציה בקרב ילדים, החלו לעלות שאלות רבות מעין אלה על ידי הורים, הנדרשים לערוך  אבחון לילדם, או חשים שיש לילד קושי הדורש בדיקה מעמיקה.

אבחון פסיכודידקטי יכול להתבצע על ידי פסיכולוג בלבד. אם לפסיכולוג אין הכשרה בתחום האבחון הדידקטי הוא רשאי להעזר במאבחן דידקטי. פסיכולוגים חינוכיים הינם בעלי הכשרה הן לביצוע אבחון דידקטי והן לביצוע אבחון פסיכולוגי.

מרכז ד"ר טל לאבחון והערכה מציע לכם לערוך אבחון פסיכו-דידקטי, מקצועי ואמין, אשר מתבצע על ידי פסיכולוגים מקצועיים ומיומנים. האבחון נערך במספר מפגשים, עם ההורים והילד בנפרד. בסופו ניתן דו"ח מסכם, המוכר עבור מערכת החינוך ובו ניתנות המלצות להמשך טיפול, כמו גם המלצות למתן התאמות לימודיות והתאמות להיבחנות. התקשרו בכל עת ונשמח לקבוע עבורכם פגישת היכרות עם מרין ליבמן, מנהלת התחום.

האבחונים אותם אנו מבצעים:

  1. אבחון דידקטי לילדים
  2. אבחון דידקטי לסטונדנטים
  3. אבחון פסיכודידקטי למבוגרים

 למידע ויעוץ ראשוני חייג: 03-6413483

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון שמטרתו לברר האם לילד יש לקות למידה? מהי לקות הלמידה ממנה סובל הילד? האם יש לו קושי למידה אחר שאינו מוגדר כלקות של ממש? מדוע לילד קשיים לימודיים, האם קיים פער בין יכולותיו לבין ביצועיו? האם ישנו רקע רגשי לקושי שהתגלה? מהו מצבו הרגשי בכלל? מהי יכולתו האינטלקטואלית? איזה תחומים חזקים יותר אצל הילד ואיזה פחות? כיצד ניתן לחזקו בתחומים החלשים? ועוד.

אבחון פסיכודידקטי נועד לתת תמונה מלאה על מצבו של הילד, הרגשי והלימודי גם יחד, על מנת להבין לעומק את הקושי הנוכחי של הילד ולתת את המענה המתאים.

כאמור, הצורך באבחון פסיכודידקטי, עולה כאשר קיימים קשיים בלימודים. מכאן, שאבחון זה יכול להיעשות מכיתה א' ועד כיתה י"ב, וגם לאחר מכן, בלימודים גבוהים (אוניברסיטה וכדומה).

ד"ר יעל סגל, ממרכז ד"ר טל, מסבירה ומייעצת לגבי מבחנים פסיכולוגיים ופסיכודידיקטים

 

אבחון פסיכודידקטי לתלמידים - מהיסודי ועד התיכון

עבור ילדים בכיתות היסודיות, ייתכן ויעלה צורך לערוך אבחון כאשר ישנם קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה וחשבון. חשוב לקחת בחשבון כי קשיים תפקודיים במסגרת בית הספר עשויים לבטא קיומה של לקות למידה, אך עשויים גם לבטא מצב בו קשיים רגשיים הם אלה שפגעו בתפקוד הלימודי, כמו למשל חרדה מהמעבר לכיתה א', גירושי הורים, מעבר דירה ועוד. האבחון יכול להיעשות גם כאשר מעוניינים לבדוק האם הקשיים נובעים ממנת משכל נמוכה, המקשה על התפקוד ובמקרים מעין אלו, יהיה חשוב לבדוק באיזה אופן ניתן לסייע לילד בהמשך דרכו הלימודית. אבחון פסיכו-דידקטי מסייע גם כאשר מעוניינים לבחון האם הילד מתאים למסגרת חינוכית כזו או אחרת.

בכיתות הגבוהות יותר, מיועד האבחון לבדוק האם הילד צריך התאמות לימודיות ואם כן אילו (למשל תוספת זמן, הקראת שאלון, בחינה בעל פה, התעלמות משגיאות כתיב ועוד). 

צורך נוסף, בדומה לכיתות הנמוכות, הינו לבדוק את התאמתו של תלמיד למסגרת חינוכית מסויימת, כמו למשל צורך ללמוד בכיתה קטנה או לחילופין צורך בכיתת מחוננים או "הקפצה" לכיתה גבוהה יותר.

גם בלימודים גבוהים

עבור סטודנטים, האבחון הפסיכודידקטי נועד בעיקרו לבדוק האם הסטודנט זקוק להתאמות כלשהן במבחני האוניברסיטה ואם כן, האם צורך זה נובע מרקע רגשי או לימודי, ובהתאם, ניתנות המלצות לטיפול.

אם הרקע לדרישה להקלות הינו רגשי כמו חרדת מבחנים וכדומה, ימליץ הפסיכולוג על תחילה של טיפול בחרדה זו. יתרונו של אבחון פסיכו דידקטי, אם כך, הינו בהיקפו - שכן אין ויכוח עך כך שחרדה משפיעה על מגוון תחומים בחיים, וטיפול בה ישפיע לא רק על האספקט הלימודי, אלא על כלל האספקטים בחיי האדם.

מהלכו של האבחון הפסיכודידקטי

אבחון פסיכו-דידקטי אורך כ- 6 שעות ומקובל לפצל אותו למספר מפגשים, בשל הקושי להתרכז זמן כה רב, בייחוד עבור ילדים ומבוגרים בעלי קשיי למידה.

לפני בדיקת יכולתו של הילד, ישנה חשיבות לאיסוף מידע ונתוינם על הילד מגורמים שונים המכירים אותו ואת יכולותיו, כמו הגננת, המורה המקצועית, המחנכת וההורים. אם הילד הינו בוגר, יאסף המידע מתוך השיחה עמו.

בשלב השני, מועברים לילד או לבוגר סדרת מבחנים שמטרתם לבדוק את יכולותיו הלימודיות. כל מבחן מותאם לרמתו ולגילו של הנבדק. האבחון הפסיכודידקטי כולל מבחנים בתחומים הבאים:
 

  •  התחום הקוגניטיבי בו מועברים מבחני אינטליגנציה - שנועדו לבדוק את הפוטנציאל האינטלקטואלי לעומת התפקוד הנוכחי.
     
  • התחום הדידקטי - יכולת זיכרון (שמיעתי וחזותי), תפיסה, יכולות מוטוריות, התארגנות במרחב, הבנת הנקרא, כתיבה, קריאה והבנת הנקרא ולעיתים גם יכולות מתמטיות וידיעות בשפה האנגלית.   
     
  • התחום הרגשי - נבחנות התנהגויותיו של הילד במהלך המבחנים וכן מועברים מבחני אישיות שונים על מנת לבחון את עולמו הרגשי של הילד.

בשלב השלישי של האבחון הפסיכו-דידקטי, נערכת שיחת סיכום, בה מוסברים ממצאי האבחון להורים ולילד (בהתאם לגילו), מוצגות נקודות החוזקה של הילד ולאחר מכן נקודת החולשה, ישנה התייחסות לקשיים הרגשיים ולהשפעתם על הישגיו הלימודיים של הילד ויכולותיו ולבסוף ניתנות המלצות להתאמות לימודיות והתאמות להיבחנות, במידת הצורך. בנוסף, ניתנות המלצות להמשך טיפול וחיזוק, הן במסגרת הבית ספרית והן בבית.

שלב זה הינו חשוב, ראשית על מנת להבהיר לילד מהן נקודות החוזק שלו, ושנית בכך שהמלצות האבחון מאפשרות להורים ולצוות החינוכי לסייע לילד באופנים הנכונים והמתאימים ביותר, תוך דגש על חוזקות הילד וכן התחשבות בקשייו הרגשיים, אם קיימים.

מכאן שאבחון פסיכו-דידקטי, על כל היבטיו, מאפשר התייחסות נכונה יותר למצבו של הילד - הן מהבחינה הלימודית והן מהבחינה הרגשית, והיא שתסייע להביא לשיפור המיוחל ברווחתו הנפשית של הילד.


סרטונים בנושא
הצוות המומחה באבחונים צוות מומחים מקצועי - מותאם אליך אישית
להרגיש קצת יותר טוב - תוספי התזונה הטבעיים של דר' טל | תוסף התזונה Re-Start Super
| תוסף התזונה Re-Live Super
מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה