המקרה הראשון של אוטיזם אשר דווח היה ככל הנראה ב-1800. ילד כבן 12 נמצא ביערות באזור אוורון בצרפת שם שוער כי חי מבודד ממגע אנושי החל מגיל 4.
הילד כונה ויקטור או ילד הפרא מאוורון. רופא בשם איטרד ניסה לשלבו בציוויליזציה האירופאית, אך ויקטור התקשה גם לאחר 5 שנים לרכוש יכולות תקשורת ושפה.
מערכות האבחון כיום רואות באוטיזם הפרעה בתקשורת בין אישית המופיעה בילדות המוקדמת.
היא כוללת ליקויים בתקשורת ובאינטראקציה חברתית ומאופיינת בהתנהגות, תחומי עניין ופעילות חזרתית ומוגבלת.
הליקויים התקשורתיים יכולים להתבטא בחסך בהדדיות חברתית ורגשית כגון קושי בשיתוף רגשי או ביכולת להגיב ליוזמות חברתיות או לנהל שיחה.
כל הסימנים: איך נדע שאדם מבוגר נמצא על הרצף האוטיסטי
יכולים להופיע ליקויים בתקשורת לא מילולית (קשיים ביצירת קשר עין או שימוש לא תקין במחוות חברתיות), וקשיים בפיתוח, שימור והבנת יחסים בין אישיים בהתאם לרמה ההתפתחותית התקינה.
לייעוץ ראשוני חייג/י: 03-6413483
התנהגות ופעילות חזרתית מתאפיינים בתנועות או שימוש בחפצים ובשפה באופן סטריאוטיפי החוזר על עצמו, הצמדות לרוטינות לא גמישות והתנגדות לשינויים, עודף או תת רגישות לקלט חושי, ותחומי עניין מוגבלים.
ההפרעה מתבטאת בטווח רחב של ליקויים תקשורתיים והתנהגויות, ועד לשנת 2013 היה נהוג לסווג את ההפרעה לחמש תת-קטגוריות מרכזיות, כאשר הבולטות מבניהן היו אספרגר, אוטיזם קלאסי ו- PDD-NOS.
לאור החפיפה בין האבחנות והטיפול הדומה בהן, תת-הקטגוריות אוחדו לאבחנה אחת המכונה אוטיזם (ASD).
על מנת לבטא את השוני בביטוי ההפרעה, ילדים המאובחנים מתוארים כנמצאים על הספקטרום האוטיסטי כאשר הם נבדלים בסימפטומים השכיחים ובדרגות החומרה, הנחלקות לשלוש קטגוריות הנבדלות ביכולת התפקודית של הילד ומידת התמיכה לה הוא נזקק.
הספקטרום האוטיסטי מסווג כהפרעה נוירו-התפתחותית בעלת השלכות פסיכולוגיות וחברתיות. למרות שמקובל לחשוב כי זו הפרעה אורגנית לא קיימות בדיקות רפואיות עת הלידה או לפניה היכולים להעיד באופן חד משמעי על קיום ההפרעה.
האבחון נעשה בידי פסיכיאטר על בסיס קריטריונים קליניים, באמצעות בחינה קפדנית של התנהגויות או היעדר שלהן בילד. איסוף המידע נעשה באמצעות תצפיות מדוקדקות בילד, ושאלונים מובנים כמו גם ראיונות להורים. האבחון נעשה בהתייחסות למכלול דפוסי התנהגות ולא לפי התנהגות בודדת. חשוב כי תהליך האבחון יעשה בידי פסיכיאטר המתמחה באבחון אוטיזם. תסמיני ההפרעה מגוונים וייחודיים לכל ילד.
כמו כן ביכולתו לערוך בדיקות קליניות ורפואיות שמטרתן לשלול הפרעות דומות, מאחר ותסמינים מסוימים המיוחסים לספקטרום האוטיסטי מופיעים גם בתסמונות אחרות.
היחידה לאבחון והערכה במרכז ד"ר טל מתמחה באבחון הספקטרום האוטיסטי באמצעות המבחנים המתקדמים ביותר כיום. יחידת האבחונים במרכז ד"ר טל הוקמה על מנת לתת מענה מקיף, רחב ומקצועי לילדים, נוער ולמבוגרים, אשר זקוקים לאבחון פסיכולוגי לסוגיו ,לרבות אבחוני אוטיזם. במרכז נערכים אבחונים אוטיזם על ידי צוות פסיכיטרים מומחים וכן על ידי פסיכולוגיות קליניות המתמחות באבחוני אוטיזם באמצעות מבחני ADOS. האבחונים שלנו תקפים בכל מוסדות החינוך, ביטוח לאומי ועוד ואנו מסייעים גם בהכוונה, ליווי והתאמת טיפול רגשי והדרכת הורים למשפחות. לחצו כאן ליצירת קשר ותיאום פגישה
הגיל הצעיר ביותר בו ניתן להתחיל באבחון הוא 18 חודשים, אך ישנו אתגר לאבחן אוטיזם בגיל הרך מאחר והתנהגויות רבות הקשורות ביצירת תקשורת בין אישית מורכבת לא מבשילות לפני גיל שלוש.
כיצד ההורים יכולים לסייע?
אבחון מוקדם לאוטיזם חשוב ביותר שכן התאמת טיפול בשלב ראשוני מאפשר לנצל את יתרונות הגמישות המוחית של הפעוט, ולשפר באופן ניכר את איכות החיים ויכולתו התפקודית.
הראשונים לזהות סימני אזהרה מוקדמים הם הורי הילד המכירים את תינוקם טוב יותר מכל אדם אחר ויכולים לעקוב אחר התפתחותו.
ילדים מתפתחים בקצב שונה ועל כן אין צורך להיכנס לחששות אם הילד מתעכב מעט בהתפתחותו, אך אם מתעורר חשד יש לשתף את רופא המשפחה ואת טיפת חלב באופן מידי ולהתייעץ עמם לגבי אבחון אפשרי.
גילוי ההפרעה מאפשר להורים בליווי הדרכה מקצועית להתאים את טיפולם לצרכי הילד ולהקל על האינטראקציה עמו באופן ניכר.
החיים עם אוטיזם במשפחה
אבחון ילד על הספקטרום האוטיסטי מעלה אצל בני המשפחה תחושות של הלם, צער, חשש, אשמה, תסכול והכרח להסתגלות.
יש צורך לעכל את הבשורה כמו גם למצוא לילד את המסגרות החינוכיות והטיפוליות המתאימות. לשגרת היום העמוסה מתווספות שעות טיפול מרובות, צורך בהסעות רבות ועוד.
שגרה משפחתית טריוויאלית הכוללת ארוחות משותפות או בילוי משפחתי יכולים להפוך למשימות מורכבות, עיתים מסתכלות, בשל הקושי של הילד לשתף פעולה.
הטיפול בילד אוטיסט מצריך משאבים רבים שלפעמים יכולים לבוא על חשבון בני המשפחה האחרים.
ההתמודדות של אחים לילדים אוטיסטים מושפעת ממאפיינים אישיותיים ומהתמודדות ההורים. אחים עלולים לחוש מוזנחים או להרגיש הזדהות ולחוש אחריות כלפי האח הלוקה בהפרעה.
כאמור, ישנן משפחות החשות בושה, אשמה, תסכול ועוד. אלא שחשוב מאוד למצוא דרכים בהם בני המשפחה יוכלו תחושות אלה, להקל על המצוקה ולעזור כוחות להמשיך הלאה.
אחת הדרכים המומלצות לכך היא למשל שיתוף של בני המשפחה המורחבת ומעגל החברים אשר עשויים להקל על הקשיים ולהוות מקור משמעותי לתחושת התמיכה של המשפחה הגרעינית.
טיפולים במרכז ד"ר טל
אוטיזם ניתן לטיפול, כאשר זה האחרון יכול לשפר באופן ניכר את חייו של הילד ומשפחתו. חשוב לזכור שמלבד המסגרות הטיפוליות של הילד, יש לתת מקום למשמעויות הרגשיות של גידול ילד אוטיסט עבור כל בני המשפחה.
מרכז ד"ר טל מציע טיפולים רגשיים המסייעים לבני המשפחה להתמודד עם מציאות מורכבת זו. הטיפולים נעשים באופן פרטני ובמסגרת של טיפול משפחתי.
המרכז מציע הדרכות הורים המעניקים כלים להתמודדות הכרוכה בגידול ילד אוטיסט וניהול המערך הטיפולי בו.
במרכז פסיכיאטריות מומחיות המאבחנות באם הילד נמצא על הספקטרום האוטיסטי. בנוסף ניתן לערוך אבחון פסיכולוגי מותאם לאוטיזם הכולל סט של מבחנים מותאמים, המאפשר את ההכרה של ביטוח לאומי ורישום הקטין למוסדות חינוך.
טיפול רגשי לילדים על הספקטרום מתבצע במרכז בליווי פסיכולוג המתמחה בטיפול בילדים אוטיסטים.