איך להתמודד עם לחץ, חרדה ומתח נפשי בימי הקורונה - מרכז ד"ר טל
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


איך להתמודד עם לחץ, חרדה ומתח נפשי בימי הקורונה

מגפת הקורונה משפיעה עלינו באופנים שונים, אך מי שמושפעת ממנה רבות היא החשיבה שלנו. כשאנו נתונים בזמנים קשים של חוסר שליטה וחוסר וודאות אנו עלולים לסגל או להחריף מחשבות מלחיצות. מחשבות אלו יכולות לבוא לידי ביטוי כמחשבות קטסטרופליות אשר יכללו פירוש אירועים באופן קיצוני ומרחיק לכת ("סוף העולם הגיע"). או למשל מחשבות של חרטה ("למה נפגשתי עם ההוא, אולי נדבקתי, אולי נחשפתי, נגעתי במשטח לא נקי" וכו')  סוג נוסף יכול להיות מחשבות טורדניות – לופים של חשיבה סביב הנושא שקשה לעצור. כמו כן, מחשבות שליליות על עצמי "אני לא מוצלח, אין לי סיכוי להתמודד.."

הצעד הראשון להתמודדות עם סוגי מחשבות אלו יהיה לשים לב אליהן מאחר ופעמים רבות אנו לא באמת מודעים למחשבות שלנו. לאחר שסימנו את המחשבות הלא אדפטיביות (הכוונה בעצם שהן אינן יעילות) נוכל להשתמש במספר טכניקות כדי להחליפן במחשבות מותאמות יותר.

1.עצירת המחשבות - כדי להפסיק לופ מחשבתי נסו לדמיין תמרור עצור או אימרו בקול את המילים 'לא'/ 'די' או כל מילת עצירה אחרת. ניתן גם לדמיין טלוויזיה ובה המחשבות/הפחדים כאשר בדמיון אפשר ללחוץ פאוז או להחליש את הווליום.
 

2.ניסוח מחדש של המחשבות לכאלו שיש בהן טע"ם – טובות, מבוססות על עובדה ומקדמות. נסו לנסח את הדברים באופן ניטרלי וענייני, התמקדו בחיובי וחישבו האם יש משהו שאפשר לעשות באופן פרקטי כדי להיות יעילים.
 

3.הסחות דעת - לפעמים עדיף לחשוב על משהו אחר, במקום את המחשבות השליליות. נסו לבצע משימות משעשעות (למשל, לחשוב על שמות של 7 אנשים קירחים) או לשמוע שיר שאתם אוהבים ולשיר אותו בקול.

כמו כן, לסוגי החשיבה הלא אדפטיביים יכולים להתלוות גם לחץ ומתח נפשיים אשר עלולים לבוא לידי ביטוי גם בסממנים פיזיים. גם כאן, תשומת לתחושות אלו בגופנו וקישורן למצבנו הנפשי יהיו לא פעם הצעד הראשון בהתמודדות עמן. שימו לב האם הלסת שלכם ננעלת או האם אתם חורקים שיניים? אולי אלו התכווצויות שרירים בעיקר באזור הצוואר והכתפיים? גם שינויים במערכת העיכול לדוגמת שלשולים, כאבי בטן או הקאות יכולים להיות ביטוי למתח נפשי. כך גם כאבי ראש, כיווץ לא מודע של הפנים (גבות ושפתיים) ואפילו שינויים בחום (הסמקה / הזעה) או קור (רעד/ צמרמרות) הגוף. 

ניתן לראות אם כך, שכאשר אדם חווה סטרס (לחץ, מתח, חרדה) יש לכך השפעה על כל המערכות בגוף שלו. הורמונים מופרשים, הדופק ולחץ הדם עולים, ישנה זרימת דם מוגברת לשרירים, שינויים חלים במערכת העיכול. כל אלו ועוד מכניסים את הגוף שלנו למצב דריכות אשר מפחית את כמות המשאבים שמופנים למערכת החיסונית. לכן – סטרס לאורך זמן פשוט מחליש אותנו. רוצים לחזק את המערכת החיסונית שלכם? בנוסף לאכילת פירות הדר נסו גם להרגיע את הגוף למשל באמצעות נשימה והרפיה, מיינדפולנס וסריקת הגוף לאיתור הביטוי הפיזי של הסטרס. כל אלו יעזרו לנו להרגיע את הגוף יחזקו אותנו ואת המערכת החיסונית שלנו.

הגברת המודעות למחשבות והתחושות בגופנו, סיגול ואימון טכניקות להתמודדות יובילו בסופו של דבר לרווחה נפשית ויפתחו את החוסן הנפשי שלנו כך שנוכל להתמודד ולעבור בשלום, גם את משבר הקורונה. 

לעוד מידע בנושא הקורונה כנסו למאמר הבא

 

מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה