הפרעות אכילה בחגים - מה עושים?

   חיפוש סגירה 1800-100-172





כיצד נתגבר על הפרעות אכילה בחגים?

   11/01/2015 14:39

במהלך השנה אנו מחכים לתקופת החגים ורואים בהם עוגן למנוחה ולרגיעה. אך, החגים הינם תקופה שעלולה להיות מלחיצה מאוד וגורמת לעומס נפשי רב.

במהלך החגים, אנו מתקבצים עם המשפחה לא רק הקרובה אלא גם זו המורחבת, מה שעלול לעורר מתחים רבים, התחשבנויות כגון מי אירח בפעם האחרונה ומתי, השוואות מי הביא מתנה יקרה יותר ולהיות מושאים לבחינה ולביקורת לגבי סגנון הלבוש, סגנון החיים ועוד.

בנוסף, תחילתה של שנה חדשה הינו זמן המזמין בעיקר ביהדות לחשבון נפש: אנו חושבים מה השגנו בשנה האחרונה ובודקים את עצמנו בכל אחד מתחומי החיים חברתית, תעסוקתית, זוגית, משפחתית וכמובן גם פיזית וגופנית.

שנה חדשה גם מזמינה אותנו להציב לנו יעדים בהם היינו רוצים לעמוד כגון מציאת עבודה חדשה, מציאת בן-זוג או להתחיל דיאטה.

ההחלטה להתחיל דיאטה הופכת קשה, בעיקר משום, שהמאפיין עיקרי בחגים הינו האוכל. המפגשים המשפחתיים מתקיימים סביב שולחן החג. כשהשולחן עמוס במאכלים ומטעמים מסוגים שונים ומגוונים.

האוכל מסמל את רוח החג, החגיגיות והמשפחתיות, אך עבור רבים האוכל נתפס כאויב וזמינותו והשפע הרב הינם כשדה קרב. המשמעויות והיחס שלנו אל האוכל הם מגוונים: האוכל מרגיע, מעודד, מספק אך גם מעורר אשמה, כעס וחרדה.

הוא מעורר קונפליקטים כגון, דחייה מול סיפוק של צרכים, איפוק מול אימפולסיביות, ספרטניות מול נהנתנות ושם במוקד את היכולת שלנו לויסות עצמי, דימוי הגוף שלנו ואף את תחושת הערך העצמי. העיתונים עצמם מלאים מחד במתכונים עשירים ועתירי קלוריות, ומאידך בעצות ואזהרות של דיאטניות איך לעבור בשלום את תקופת החגים.

בתקופה מלחיצה זו, שהאוכל כל - כך זמין ובשפע ואנו נתונים לעיניהם הבוחנות והמבקרות של המשפחה, ישנה לרבים נטייה לפנות לדפוסים בעייתיים כגון צמצום אכילה ואף צומות לצד אכילה בלתי נשלטת, בולמוסים, הקאות ולקיחת חומרים משלשלים.

איך בכל זאת נוכל לעבור את החגים בשלום?

חשוב להיות מודעים לנושא ולהיות ערניים הן לגבי עצמנו והן לגבי סביבתנו הקרובה. אם אנו יודעים  למשל כי מישהו במשפחתנו הקרובה סובל מעודף משקל, או בעל דימוי גוף שלילי, עלינו לא לבקרו לגבי האופן בו הוא אוכל או לגבי מראהו החיצוני, אלא להיות מקבלים ומבינים, אך עם זאת לשים לב לכל שינוי חריג בהתנהגותו.

חשוב לזכור כי גיל ההתבגרות בעיקר עבור בנות הינו גיל בו המראה החיצוני מטריד ומעסיק במידה ניכרת ועל כן להיות רגישים לכך באופן מיוחד. ככלל עלינו לנסות ולקבל את השונות בנינו ולדעת כי כפי שאנו נולדים שונים בתכונות האופי שלנו ובצבע העיניים והשיער, כך ישנה גם שונות במבנה הגוף ובמשקל וכך להציב לעצמנו יעדים שהינם ריאליים ומפוכחים לגבינו. 



סרטונים בנושא
הצוות המומחה בהפרעות אכילה צוות מומחים מקצועי - מותאם אליך אישית
מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה