איך לבחור פסיכולוג? מרכז ד"ר טל

   חיפוש סגירה 1800-100-172





איך נבחר פסיכולוג? כמה נקודות למחשבה

   16/02/2016 13:00

המפגש הראשון עם פסיכולוג כרוך באופן טבעי, בתחושות מתח והתרגשות. אנו מגיעים אליו לאחר תהליך ארוך של התבשלות או פתאום, בעיצומו של משבר, במטרה להפטר מחרדה נקודתית או מתוך רצון לעבד קשר משמעותי מן העבר.

ללא כל ניסיון קודם כמטופלים או לאחר שכבר חווינו קשר טיפולי בעבר. בכל המקרים, הוא צופן הבטחה ולצידה גם חשש.

יש מי שהחשש המובן הזה הופך עבורם לאבן נגף המקשה עליהם לגשת לטיפול. רבים מספרים לי כי לא ברור להם כיצד יוכלו לקבוע אם המטפל שאליו הגיעו הוא אכן איש המקצוע הנכון עבורם.

האם מתקיימים ביניהם התנאים הדרושים לטיפול טוב? עד כמה ניתן לסמוך על אדם שפגשו זה עתה ולשתף אותו בעובדות חיים אישיות? במקומות בהם הם מרגישים את עצמם חלשים?

איך אדע שהמטפל שלי באמת יהיה בעדי? שיבין אותי ויוכל לעזור לי? האם אפשר לפתח תלות במטפל? ומה אם יהיה לי לא נעים פשוט להתחרט אחרי מפגש אחד? מה אם אצטרך להמשיך לחפש עד שאמצא את המטפל המתאים – האם בכל פעם איאלץ לשוב ולספר את כל סיפור חיי?

אתחיל מהסוף - כמו עם בעלי מקצוע אחרים, גם מציאת הפסיכולוג הנכון כרוכה מטבע הדברים בתהליך של חיפוש ובדיקה. מטופלים רבים מגיעים לאיש מקצוע שקיבלו עליו המלצה אישית מכלי ראשון או שני.

יתכן בהחלט, זה קורה לא אחת – שכבר אחרי מפגש או שניים תרגישו שיש קליק.

מרבית הפסיכולוגים הם אנשי מקצוע מצויינים שלמדו שנים ארוכות במוסדות אקדמיים תובעניים, התמחו במשך שנים רבות נוספות במסגרות ציבוריות ופרטיות, קיבלו ועדיין מקבלים הדרכה צמודה ממטפלים בכירים מהם ומחוייבים לקוד אתי מחמיר ולחוקים המסדירים את עבודתם.

המטפל אותו תפגשו אמור להיות מסוגל לאחר מפגש היכרות לחלוק איתכם תובנות ראשונות אודות הקושי שאתם מביאים אליו להתייעצות ועל הדרכים לטפל בו. אם להבנתו אין לו את הכלים המקצועיים שבאמצעותם יוכל לעזור לכם יידע להמליץ לכם על מומחה בתחום, או על מרכז טיפולי גדול שיוכל לתת הכוונה נוספת.

במקרים כאלה, ייתכן שתעברו אצל עוד שניים או שלושה אנשי מקצוע עד למציאת מטפל שתוכלו ליצור איתו קשר עבודה טוב. בניגוד למה שנהוג לחשוב לפעמים, אתם יכולים לבחור בעצמכם בדיוק מה לספר, או עד כמה להיחשף באותם מפגשי היכרות.

פסיכולוג הראוי לשמו יהיה רגיש לקושי שבחשיפה מוחלטת בתקופת הטיפול הראשונית (וגם לאחריה) ויקבל בהבנה אם תודו, בפשטות, שאתם עדיין לא באמת מוכנים לדבר על ה-כל.

הרגישו נוח לשאול שאלות

כשאתם מגיעים למפגש הראשון עם המטפל (או קודם לכן, בשיחת הטלפון) הרגישו חופשיים לברר איתו פרטים החשובים לכם: למשל, היכן למד והתמחה, האם טיפל כבר בעבר בסוגיות כמו אלה שאתם עסוקים בהן (או בנשים, או בקשישים, או באחים לילדים הסובלים ממחלה גופנית וכולי).

תוכלו לבדוק את ימי הטיפול שלו, מהו התעריף שהוא גובה והיכן הוא מקבל. איש מקצוע טוב יוכל לענות באדיבות ובכנות על השאלות הללו והתשובות שתקבלו יעניקו לכם מידע רב ערך אודותיו.

יתרה מזאת, מהאופן שבו ישיב תוכלו להתחיל להרגיש אם מדובר במישהו שיש לו עניין אמיתי בכם ובקשייכם ואשר הדיאלוג איתו הינו, לכל הפחות, מכיל ואנושי.

ישנם אנשי מקצוע המתחילים מפגש ראשון באמצעות בירור היסטוריה מקיף, הכולל שאלות מפורטות אודות חייכם בעבר ובהווה, חיי המשפחה שלכם לאורך השנים, העבר התעסוקתי שלכם, פחדיכם ומשאלותיכם. אחרים פשוט יבקשו מכם לספר מה מביא אתכם לטיפול ויעודדו אתכם להמשיך לדבר באופן חופשי.

שתי הפתיחות מקובלות במידה שווה ואתם מוזמנים לעצור ולשאול את עצמכם כיצד הייתם מעוניינים שהסיטואציה הזו תתנהל. האם אתם מעדיפים כי המטפל ישתוק ויאזין במשך זמן רב? אולי אתם מרגישים שאתם זקוקים להרבה שאלות מכוונות? האם ברצונכם לקבל הכוונה אסרטיבית? פרשנות או רק אהדה שקטה?

בכל טיפול פסיכולוגי ובכל מפגש עם פסיכולוג, מותר לכם לעצור ולבדוק האם נוח לכם עם האופן שבו המפגש מתנהל. אם למשל אתם מרגישים שהמטפל נוקשה מדי (או גמיש מדי) עבורכם, ספרו לו על כך: מטפל טוב יהיה מסוגל להתאים את עצמו לקצב שלכם, או לפחות להסביר לכם באופן אוהד וסבלני מדוע הוא עובד כפי שהוא עובד.

מטפלים רבים מרגישים, ולדעתי בצדק, כי איכותם המקצועית נמדדת גם ביכולת שלהם לבדוק יחד איתכם מה בסיטואציה יוצר את תחושת חוסר ההתאמה הזו, וללמוד באופן הזה יחד איתכם משהו משמעותי על הצרכים שלכם כמטופלים.

קחו כמה דקות בסוף המפגש כדי לקבל מן המטפל פידבק על מה שסיפרתם לו. האזינו להמשגה שלו, בדקו אם היא נשמעת לכם הגיונית, אם היא מדברת אליכם.

כאשר אתם חשים שהוא מפספס, תקנו אותו והקשיבו לאופן שבו הוא מתייחס להשגותיכם: בין אם יקבל את דבריכם או יעמוד על שלו, התחושה שאתם אמורים לקבל היא כי המטפל מכבד אתכם ומתעניין בכם, פועל מתוך עמדה מקצועית ומסוגל להתמודד גם עם ביקורת מובלעת.

דווקא כאן, אין טעם לצפות לניסים: גם המטפל הוא בן אדם, יש להניח שהבנתו הראשונית אתכם היא רק גישוש התחלתי, ובהחלט סביר שהיא תלך ותשתפר ככל שהקשר הטיפולי יצמח.

ייתכן שכבר במהלך המפגש הראשון תדעו בבירור אם ברצונכם להמשיך ולהפגש עם אותו מטפל או לא. הרגישו חופשיים לחלוק איתו את התחושה הזו גם אם היא שלילית. זו זכותכם המלאה, ואיש אינו יכול לצפות מכם להכנס לטיפול עם מי שלא מרגיש לכם נכון, בין אם אישית או מקצועית.

במקרה כזה כדאי גם לזכור שאיש המקצוע הנכון עבורכם נמצא שם וצריך רק להמשיך לחפש עד שתפגשו בו. אם אינכם בטוחים, מומלץ לנסות להגיע לעוד מספר מפגשים ואף לספר לפסיכולוג על לבטיכם או על האופן שבו הוא יכול לעזור לכם יותר; אחרי הכל, בשביל זה אנחנו כאן.



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה