בעיות זיכרון - לאבחון וטיפול חייגו 1800-100-172

   חיפוש סגירה 1800-100-172





על בעיות זיכרון, שכחה ואפשריות לשיפור הזיכרון

   13/03/2014 15:42

אנשים רבים נוטים להשתמש בביטוי "יש לי בעיות זיכרון" כהלצה, כשהם מובכים לאור שכחה של דבר חשוב או טריוואלי, לעיתים גם כתירוץ או כאשר הם באמת מרגישים שמשהו בהם השתנה.

במאמר זה נסביר מעט ממה מורכב הזיכרון שלנו, על התהליכים בהם זיכרון מתגבש, מתי עולים קשיים ובעיות זיכרון וכן מספר רעיונות לשיפור הזיכרון.

 ישנם שלושה שלבים המתארים את מהלכו של הזיכרון: הראשון הוא קידוד של ידע המגיע מהסביבה, הנקלט באמצעות החושים, השלב השני הוא אחסון הידע והשלב השלישי הוא שליפתו בעת הצורך.

באופן כללי מבחינים בין שלושה סוגים של זיכרון:
 

  • זיכרון חישתי - נחשב לזיכרון קצר מאוד (מידע ממנו יכול להישמר לשניות ספורות) ומכיל את כל הידע הנקלט מהחושים.
     
  • זיכרון לטווח קצר או זיכרון עבודה - הוא הזיכרון אליו מועבר הידע מהזיכרון החושי או מהזיכרון לטווח ארוך.

    בדומה לזיכרון החושי גם זיכרון לטווח קצר מוגבל בכמות הידע שיכול להיכלל בו, הוא נחשב לזיכרון מודע, כלומר מעין תחושה של "אני יודע שהידע הזה קיים בי ברגע זה", וחלק מהידע יכול לעבור לזיכרון לטווח ארוך ולהישמר.

    הידע לזיכרון זה מועבר מהזיכרון החושי או מהזיכרון לטווח ארוך. זיכרון זה מהווה מעין מרחב עבודה בו נמצא ידע בכמות מוגבלת ולזמן מוגבל אך שניתן להשתמש בו.

    כך למשל כאשר פותרים בעיה בחשבון, ידע מהזיכרון לטווח ארוך שנשמר בעבר אודות פעולות חשבון, עובר לזיכרון העובדה על מנת לאפשר פתרון של בעיה שנקלטה זה עתה.

    ידע חדש שנקלט, גם הוא מועבר לזיכרון לטווח קצר, לעיתים הוא עלול להאבד, ולעיתים להשמר ואז לעבור לזיכרון לטווח ארוך. שמירה זו מחייבת קידוד  ועיבוד של הידע באופן מודע.

    כך כאשר אנו מנסים לשמור ידע שכרגע קראנו הוספת משמעות לידע משפרת את זכירתו ואחסונו. ולכן כאשר לומדים למבחן ומעוניינים לזכור כמויות ידע גדולות הדרך הטובה ביותר היא ליצור משמעות חדשה (ואף משעשעת) לאותו ידע וכן לקשר בין חלקי מידע על פי משמעות. 
     
  • זיכרון לטווח ארוך - הוא הזיכרון הגדול שלנו, אנחנו אומנם לא מודעים כל הזמן לכל הידע בו, אך הוא נחשב לזיכרון רב אחסון. על מנת להשתמש בידע המאוחסן בזיכרון לטווח ארוך יש לשלוף אותו.

    זהו בדיוק החלק של הזיכרון בו נמצא כל הידע שלעיתים אנו לא מצליחים לשלוף בזמן או כראוי (אך נזכרים בו אחרי שזה כבר לא רלוונטי). פעמים רבות ניזכר במשהו שמאוחסן בזיכרון לטווח ארוך משום שראינו רמז כלשהו שעורר את אותו זיכרון.

    רמזי שליפה אלו מקלים עלינו בזיהוי מידע מסויים שלמדנו, יותר מאשר הניסיון לשחזר אותו. מסיבה זו תלמידים מעדיפים פעמים רבות מבחן רב ברירתי (אמריקאי) מאשר מבחן "פתוח".

 מדוע יש בעיות זיכרון?

אם כך, למה אנחנו שוכחים? לעיתים אנחנו לא מקודדים מידע באופן היעיל ביותר, על פי משמעות למשל, ולכן יהיה לנו קשה יותר לשלוף אותו בזמן מאוחר יותר, כמו כן ניסיון להזכר ללא רמז גם הוא עלול לגרום ל"שכחה", למרות שהידע מאוחסן בזיכרון.

ידוע גם כי גורמים רגשיים שונים משפיעים על שכחה. רגשות ומחשבות שליליות המופיעות בעקבות מצבי חרדה עלולות לחסום בפני האדם את האפשרות לשלוף מידע מסויים שקשור לגורם החרדה, ואפילו מידע שלא קשור לחרדה.

באופן דומה כאשר אנו במצבי לחץ אנו מתקשים להזכר בפרטים שאנו זקוקים להם, קושי זה מגביר עוד את הלחץ והחרדה שהופכים את הקושי להזכר למעגל קסמים, שרק טיפול בלחץ יסייע להפסיקו.

לבסוף התיאוריה של פרויד מדברת על כך שמנגנון הדחקה מונע פעמים רבות מזיכרונות כואבים לעלות למודע, ולכן פרטים הקשורים באירועים עצובים או טראומטיים או באירועים בעלי מטען רגשי כבד, נשכחים. בעיות זיכרון עלולות להופיע גם בעקבות מחלות כמו למשל כחלק ממחלת האלצהיימר.

 

שיטות לשיפור הזיכרון

שיטות שונות קיימות על מנת לסייע בשיפור הזיכרון. אחדות כוללות שימוש באמצעים טבעיים, כמו למשל צמחי מרפא, תוספי תזונה, הפחתת כמויות הסוכר ומאכלים שומניים ואפילו פעילות גופנית.

שיטות אחרות פונות לאימון החשיבה, למשל על ידי פתרון תשבצים, למידת שפות, קריאת ספרים והשתתפות במשחקי חשיבה. בניגוד למה שאנחנו נוטים לחשוב, מחקרים מראים שככל שלומדים יותר כך דווקא מסייעים בשיפור הזיכרון.

כאשר נרצה לזכור טוב יותר ידע חדש מומלץ לקשר אותו לידע ישן שכבר ידוע לנו, ובכך בעצם להרחיב מידע קיים. כמו כן, הענקת משמעות לידע החדש בין אם משמעות אישית או כל משמעות אחרת הרלוונטית אלינו, מסייעת באחסון הזיכרון ושליפתו בעת הצורך.

כמו כן אם נרצה להשאיר כמו שיותר פריטים לכמה שיותר זמן בזיכרון עבודה מומלץ לקבץ את הידע לקטגוריות רחבות ככל האפשר. שיטות קוגניטיביות אחרות ממליצות על שיבוץ הפרטים שיש לזכור בסיפור, או במיקומם במסלול שמוכר לנו ואנו יכולים לייצגו בראשנו, ארגון החומר בסכמות ועוד.

כאשר קשיים נפשיים מקשים על שליפה מהזיכרון או כאשר גורמי לחץ משפיעים על עבודה יעילה (שתמיד מצריכה שימוש בידע הנמצא בזיכרון) מומלץ לטפל בגורם על מנת לשפר באופן עקיף בעיות זיכרון.

הקליניקה לטיפול נפשי ורגשי במרכז ד"ר טל מזמינה אתכם לבחון האם ועד כמה לחץ ומתח בחייכם משפיע לכם על התפקוד. התקשרו בכל עת ונשמח לסייע.



סרטונים בנושא
הצוות המומחה בטיפול פסיכיאטרי צוות מומחים מקצועי - מותאם אליך אישית
תרופות נפוצות
מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה