גמילה מחיתולים - הקליניקה במרכז ד"ר טל
 חיפוש סגירה 03-6413483




אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


גמילה מחיתולים - הקליניקה במרכז ד"ר טל

גמילה מחיתולים מתרחשת בדרך כלל בין גיל שנתיים לשלוש, כאשר מקובל, שעד גיל 3 הילד גמול ביום, ועד גיל 4 גמול גם בלילה.

מתי לגמול את הילד? האם רק כשהוא מבקש או בגיל מסויים? בחורף או בקיץ? עם שאר הילדים או לבד? כל התשובות כאן: שאלות ותשובות אודות גמילה מחיתולים.

הגישה היום, היא למצוא את העיתוי המותאם לצרכים של התינוק, ופחות לפעול לפי כללים ומוסכמות חברתיות. חשוב להבין, כי התפתחות הילד מובילה באופן טבעי לגמילה, וכל הפעוטות ייגמלו לבסוף. אם נלחיץ אותם או נכפה עליהם את הגמילה, הם עלולים לפתח תסמינים שיהיה קשה להיפטר מהם אחר כך.

אם נתקלתם בקושי לגמול את ילדכם או שאתם מעונייים להתייעץ עם איש מקצוע האם הגיע הזמן לעשות כך, צוות המומחים לטיפול בגיל הרך בקליניקה יישמח לסייע לכם במטרה זו. שלחו טופס פניה דרך האתר או התקשרו אלינו בכל עת, ונענה בהקדם.

גיל שנתיים-שלוש, הוא גיל המאפיין את תקופת המעבר בין הינקות לילדות הצעירה ונקרא הגיל הרך. תקופה זו רוויה בתהליכים ושינויים שעובר הפעוט: רכישת עצמאות רבה יותר, יכולת וויסות ושליטה עצמית, פיתוח יכולות קוגנטביות (למשל רכישת שפה או הבנת דרישות מורכבות כמו עשיית צרכים), ולבסוף תהליכי חיברות והתקשרות עם אחרים.

מה מאפיין גמילה מחיתולים?

עיקר מאפיין התקופה, הוא מעבר מתלות מוחלטת בהורים ליותר עצמאות והסתמכות על עצמי. שכיח לראות ילדים שבתקופה זו משתמשים הרבה במילה "אני", "לבד" ו"בעצמי". תחושת העצמי הראשונית ואוטונומיה, מתפתחות בתקופה זו. עשיית צרכים ושליטה על הגוף היא חלק מאוטונומיה זו.

האופן בו אתם, ההורים, מגיבים לביטויי עצמאות אלו, משפיעים מאוד על תהליך הגמילה. בדיקת העצמאות דורשת מההורים סבלנות רבה: מצד אחד לעודד ולאפשר לילד את מימוש האוטונומיה ומצד שני להציב גבולות מתאימים, אשר הכרחיים לתחושת הביטחון שלו.

התפקיד של ההורה בתהליך הגמילה הוא להיות קשוב לילד, ללוות אותו ולא להחליט בשבילו!
 
שלב ראשון בתהליך הגמילה הוא רכישת מודעות, על ידי הילד, לצורך שלו לעשות את צרכיו, ול"מוצר" שמופיע בסוף התהליך. תהליך זה הינו ארוך ומורכב מכמה שלבים כמו: ההבנה מתי עשה קקי ומתי לא, הבנת ההרגשה לפני, היכולת להתריע על כך ועוד. על מנת לעזור לילד לעורר מודעות זו, אפשר להסב את תשומת ליבו, כאשר הוא עושה את צרכיו.

 

שלב חשוב אחר, קשור ברכישת השפה. על ההורים בשלב ראשון, לתמלל לילד את החוויות הטבעיות של עשיית פיפי וקקי. שפה תאפשר לילד להבין את החוויות שעובר ומאוחר יותר, להתריע, במילים, על עשית צרכים ולהעזר באנשים בעת הצורך. בדקו באיזה אוצר מילים משתמשים בגן והשתדלו להשתמש באותם המושגים.

תנאי הכרחי לגמילה מחיתולים: על הילד להיות מפותח מספיק, מסוגל להוריד את בגדיו, מתמצא בסביבתו ובשגרת יומו וכאמור, מסוגל לתקשר עם מבוגרים.

בנוסף ליכולות אלו, יש גם צורך, ברצון של הילד להתפתח ובמוטביציה שלו לעשות את צרכיו לבד. ישנם ילדים שמאותתים על המוכנות שלהם להגימל, הם רוצים להוריד את הטיטול, או ניגשים לפינת החדר, מתרכזים בשקט וחוזרים לדווח שעשו קקי. מוטיבציה זו גם היא תהליך טבעי מתוך רצונו של הילד להשתלב בחברה ו"להיות גדול".

קיראו על קשיי גמילה מחיתולים והפרעות הפרשה

ילדים שחוו תהליכי גמילה לא מוצלחים (גמילה מבקבוק או מוצץ), יחששו מתהליך גמילה חדש. גם ההורים, שהתקשו לגמול את ילדם בפעם הקודמת, יביעו חשש זה וישדרו אותו לילד, כך שתחושת הביטחון שלו תפחת עוד יותר. יש ילדים שהחוויה שלהם את עשית הצרכים היא, כאילו משהו מגופם ניתק או כאילו מוצא איבר מגופם, ותחושה זו, עלולה להגביר את החשש מגמילה. 
 
סיר או ישבנון? 

בעיקרון יש ללכת עם הילד. יש ילדים שמעדיפים לשבת על האסלה, ויש המביעים חשש מפני הגובה של האסלה, מהמים הנשטפים במערבולת מפחידה ועוד. סיר, לרוב, נותן יותר תחושת שליטה, ה"תוצר" לא נעלם ואפשר להיפרד ממנו כאשר הילד מחליט, מה שמגביר את תחושת השליטה של הילד.

לאן נעלם החיתול? 

אין להעלים את החיתול בבית אחת. כאמור, תהליך הגמילה הוא הדרגתי, צריך להיות טבעי ואסור שיעשה באופן קיצוני שיותיר את הילד חסר ביטחון, חשוף או לא מוגן. יש להעלים לגמרי את החיתול רק כאשר הילד מרגיש שהוא יכול, בדיוק כמו בגמילה ממוצץ או בקבוק.

כמה עקרונות חשובים
 

  • הרגלי ניקיון צריכים להיות מופנמים בילד, ולכן אין צורך במתן חיזוקים ופרסים.
     
  • מה שהפעוט צריך זה בעיקר הנחיות והסברים וכן תמיכה, עידוד וליווי של ההורה.
     
  • הסיר הוא לא משחק, יש להסביר לילד מה עושים בו, מתי ואיך. נסו להמעיט בהתפתחות מאבק סביב הנושא, ולא להפוך אותו למנוף השפעה על ההורים.
     
  • אין צורך להפריז בדיבור על התהליך. לא מולו או איתו וגם לא עם הגננת, בטח שלא בנוכחותו.
  • תמיכה בתהליך – שבו לידו כשהוא על הסיר והקריאו לו סיפורים, הקלו עליו בבגדים שקל לפשוט. תמיכה כזו לא תפגע בעצמאותו, אלא להיפך - הוא יפתח עצמאות הרבה יותר מהר וטוב, ויחוש ביטחון להתמודד עם משימות מורכבות יותר בהמשך.

 מתי לא נכון להתחיל בגמילה?

נכון שגמילה היא הישג עצום, אבל אין צורך להלחיץ את הילד או את עצמכם, שהיא חייבת להעשות בגיל שנתיים. אם אתם רואים שהילד לא מספיק בשל, עדיף לסגת באלגנטיות ולא להתעקש. תמיד קחו בחשבון שיהיו רגרסיות זמניות מסיבות שונות (מעבר גן, אח חדש ועוד).

שאלות נוספות על הנושא? נתקלתם בקושי כלשהו בתהליך הגמילה? או שאולי אתם מתמודדים עם בעיות הרטבה של ילדיכם? בכל מקרה, תוכלו לפנות אלינו, בכל עת, לקביעת פגישה עם אחד מאנשי המקצוע בקליניקה האמונים על טיפול בילדים בגיל הרך.


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה