דאגנות יתר GAD - מאפיינים ודרכי התמודדות

   חיפוש סגירה 1800-100-172





דאגנות יתר: האם יש סיבה לדאגה?

   12/02/2015 10:45

"האימא הפולנייה" הפך למושג המתאר אופן חשיבה לא רק של אימהות ולא רק של הורים, אלא של אנשים רבים, בפני עצמם, כלפי עצמם או כלפי אחרים. אחד הביטויים הבולטים ביותר, לאותו סטריאוטיפ של האימא הפולנייה היא הדאגה המתמדת - לילדים, להורים, לאחרים, לעצמי, בנושאים של בריאות, פרנסה, לימודים, וגם דברים קטנים כמו הבית הלא מסודר, הפקקים הצפויים בדרך ועוד.

לייעוץ ראשוני חייגו: 1800-100-172

לכולנו יש טרדות קטנות, בעיות שיש לפתור, בין אם רגעיות ובין אם מתמשכות יותר, קשה לחיות חיים שלמים בלי לדאוג וקשה באמת להימלט מהופעתה של מחשבה מדאיגה קטנה אחת לפחות במהלך השבוע.

מאפיינים של דאגנות יתר

אף על פי כן, במצב של דאגנות יתר, המכונה בשפה המקצועית GAD - Generalized anxiety disorder, הדאגות אינן מופיעות בהכרח לאור קיומה סיבה "מוצדקת": אנשים הסובלים מדאגנות יתר, יביעו דאגה תמיד או ברוב המוחלט של הזמן, כלפי נושאים ותחומים רבים ובאופן מוגזם, ולעיתים נראה כאילו תמיד הם ימצאו ממה לדאוג.

אנשים אלו נוטים לצפות תמיד את הגרוע מכל, לדמיין את התסריטים השחורים ביותר, ולחשוב בעיקר מחשבות שליליות גם בנוגע למושא הדאגה עצמו, אך גם בנוגע ליכולתם להתמודד עמו.

אנשים מסביבם יתקשו להבין התנהלות מעין זו, לעיתים יתרעמו על כך, יביעו חוסר סבלנות או ינסו להסביר בתמימות שפשוט "אין ממה לדאוג!".

אז נכון, דאגנות יתר מאופיינת בהקצנה של הסיבה לדאגה, אך חשוב להבין כי היא גם אינה משהו שמישהו בוחר בו ויותר מכך, היא מצב הגורם לסבל ומצוקה רבה וגובה מחיר כבד בבריאותו הגופנית והנפשית של האדם.

איך זה משפיע עליך?

לעיתים נלוות לדאגות ולמחשבות סימנים פיזיים שונים, כגון: הזעה, דפיקות לב מהירות, כאבים שונים בגוף (בדרך כלל כאבי גב, צוואר, בטן או ראש), הפרעות שינה, לחץ בחזה, תחושת מתח ועוד.

סימנים אלו הינם סימנים נפוצים המאפיינים מצב של חרדה ואכן ישנו קשר הדוק בין דאגנות לבין חרדה. למעשה, אחת מהפרעות החרדה הנפוצות ביותר מכונה הפרעת חרדה מוכללת, המאופיינת בדאגות טורדניות, שאינן ספציפיות לתחום אחד (כמו למשל חרדה מגבהים או חרדה מבע"ח), מוגזמות, לעיתים מלוות במחשבות קטסטרופליות וגורמות למועקה רבה.

דאגנות יתר קשורה קשר הדוק באופי החיים המודרניים, ולא פעם החיים עמוסים, המתוחים ורווי הלחץ ואי השקט הם "טריגר" להופעתה של דאגנות יתר.

דאגות יתר קשורות גם במצבים גופניים או במחלות גופניות. מחשבות טורדניות בלתי פוסק על מה יהיה? האם אעביר את זה לילדים שלי? האם זה יחמיר? האם אפשר למות מזה? אולי אני מקבל טיפול לא נכון? ועוד.

כך, גם לאחר ההחלמה ממצבים גופניים שונים או ממחלות, אנשים רבים מתארים מחשבות מטרידות שאינן פוסקות למרות ההחלמה ולמרות המצב הבריאותי התקין.

 

דרכי התמודדות

התמודדות עם דאגנות יתר, יכולה לעשות בדרכים שונות; ישנם מקרים בהם אנשים בוחרים דווקא בטיפול תרופתי, במקרים אחרים, ניתן להיעזר בטיפול בשיחות בשיטות שונות, בין אם טיפול קוגניטיבי התנהגותי ובין אם טיפול רגשי, או טיפול באמצעות ביופידבק, בו לומד המטופל לזהות את הסטרס הפיזיולוגי שלו, וללמוד כיצד להפחית את המתח.

לכל אחד מתאים טיפול אחר והחשוב ביותר בשלב ראשון הוא לפנות להתייעצות עם איש מקצוע מנוסה על מנת למצוא את הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הקושי. 



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה