כבר קיבלתם את השיחה מהמורה המבקשת לקבוע עמכם פגישה על "מצבו" של הילד, כבר שמעתם על הקשיים שלו להתרכז בשיעור ועל ההישגים הירודים שלו בלימודים, שלחתם אותו לאבחון והוא אכן אובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז. אז נתתם לו ריטלין או קונצרטה ואפילו ראיתם שיפור וקיבלתם מחמאות מהמורה. אבל מה עכשיו? מה עושים בבית? מספיק לתת כדור וזהו?
קשייו של ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז אינם נפתרים על ידי נטילת תרופה בלבד, למרות השפעותיה החיוביות והחשובות ובייחוד כאשר השפעת הכדור היא לטווח זמן קצר. הצורך לסייע לילד ולמשפחה להתמודד עם קשיי הקשב והריכוז אינם מסתיימים לאחר האבחון וקבלת המרשם, אלא הם ממשיכים להתמודדות האמיתית היום יומית של חיים לצד הקושי.
תוכלו לקרוא בקישור על נורות אזהרה, סימנים ותסמינים של הפרעת קשב וריכוז. לשאלות נוספות, ייעוץ וקביעת אבחון לילדים תוכלו לפנות אלינו בכל עת ונשמח להמליץ על חבילת האבחון המתאימה ולסייע בכל הדרוש.
תפקיד ההורים והמשפחה בהתמודדות עם ילד שסובל מקשיי קשב וריכוז הוא תפקיד מרכזי ביותר לא רק בתהליכי האבחון, אלא גם ובעיקר בתהליכי ההתמודדות עם התסמינים הייחודים להפרעה. תרופות רבות "מחוללות פלאים" ביכולת של הילד לשבת לאורך זמן בשקט, להתרכז בדבר אחד, להתחיל משימה ולסיימה, אך אין ביכולתה של התרופה לשפר מיומנויות כתיבה, היא לא מעניקה באופן אוטומטי יכולות ארגון וסדר ובוודאי שאיננה נותנת את התמיכה והביטחון להם זקוק הילד אל מול תגובות לא נעימות מצד ילדים או מבוגרים, שאינם תמיד סבלניים כלפי קשייו.
על מנת לסייע לילד חשוב קודם כל לנסות להבין מה עובר עליו, איך זה מרגיש לא להצליח להתרכז יותר מכמה דקות באותו דבר? איך זה מרגיש שכל רעש קטן מסיח את הדעת? איך זה מרגיש לנסות לחזור להבין חומר חדש עליו מדברת המורה לאחר שנקטע חוט המחשבה? איך זה מרגיש לשכוח כל פעם את המחברת או הקלמר למרות שממש השתדלנו להיות מסודרים? איך זה לנסות לכתוב לאט לאט ולא למהר? ועוד.
הבנה זו של התסכול הרב שעובר הילד, תסייע להורה במידת ההכלה והסבלנות הנדרשת כמו גם בהפסקת האשמת הילד בקשייו ובמיתון הכעס על אופן התנהלותו. הבנה זו הכרחית לשם יצירת אווירה תומכת ובטוחה בבית. יש להחליף משפטים כגון: "כמה פעמים צריך לבקש ממך ללכת להתקלח?...." לבקשות הנאמרות בצורה מתאימה, כלומר תוך יצירת קשר עין ווידוא הבנה של ההוראה על ידי הילד. אלו יסייעו הן לתחושה של הילד כי הוא מצליח במשימות המוטלות עליו והן לתחושה של ההורה שהוא לא "מדבר לקיר".
בין התחומים העיקריים הנוגעים למעורבות המשפחה בהתמודדות עם קשיי הקשב והריכוז קיים הנושא של סיוע ברכישת מיומנויות חדשות. כולנו יודעים איך לארגן את השולחן ללמידה, איך לשמור על כל העפרונות יחד, איך לסדר את התיק ועוד. לא כך הדבר עבור ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, שעבורם אפילו המעבר בין כתיבה משמאל לימין במחברת אנגלית, לכתיבה מימין לשמאל במחברת ספרות או לכתיבה במשבצות במחברת חשבון, עלול להוות קושי. לכן חשוב להשקיע מאמצים וזמן על מנת לסייע לילדים לרכוש מיומנויות למידה בסיסיות ומורכבות כאחד, כמו גם מיומנויות ארגון וסדר שיסייעו להם בלמידה עצמאית טובה יותר.
מיומנויות נוספות עליהן יש לעבוד הן מיומנויות חברתיות. היפראקטיביות ואימפולסיבית הן תכונות שאינן מתקבלות בברכה על ידי קבוצת השווים (קבוצת בני אותו הגיל). חוסר ריכוז ואי הצלחה בלימודים, בגילאים שונים, עלולים גם ליצור לעג והתרחקות מצד חברים לכיתה. על ההורים לסייע לילדם בתיווך ראשוני וברכישת כישורים חברתיים, בייחוד בגילאים הצעירים ולפני תקופת גיל ההתבגרות בה הילדים כבר מסרבים להיעזר בהורים למטרות אלו.
הזירה העיקרית בה מתבטאים קשיי הקשב והריכוז היא בית הספר. לא תמיד המורים, האחראים על שלושים ילדים או יותר, מודעים לקשייו של הילד, כמו גם ליחס הייחודי שיש להעניק לו. תפקיד ההורים במקרה זה הוא ראשית ליידע את המורים בקשיים שלו וכן לעמוד איתם בקשר רציף על מנת לסייע לילדם להצליח בלימודים ולקבל תחושה טובה מצד המורה.
תיווך זה בין הילד לבין מערכת החינוך הוא הכרחי ורצוי שההורה גם יצליח להבין את הקושי של המורה לעיתים להתמודד עם התנהגותו של הילד (בעיקר על מנת לנטרל חוסר סבלנות מצדה לטיפול בבעיה, בייחוד כאשר הילד מערער את סמכותה מול הכיתה). בנוסף יש לדווח למורה על הנעשה בבית ועל ההצלחות של ההורים עם הילד. זאת מתוך מטרה שהמורה ישים לב לשינויים דומים בכיתה, יחזק את הילד על ההתקדמות שלו, גם אם היא בצעדים קטנים, וכן יצור המשך ישיר ועקבי בין העבודה הנעשית בבית לבין העבודה הנעשית בכיתה.
אל תשכחו שהילד שלכם הוא עולם ומלואו: יש לו חוזקות בדיוק כפי שיש לו חולשות, יש לו אופי ייחודי, תחומי עניין משלו, ובית הספר הוא לא הדבר היחיד בעולמו. חשוב להעצים את ייחודו של הילד, גם בפניכם וגם בפניו, ולנסות להסתכל עליו מעבר להפרעת הקשב והריכוז, ככל ילד אחר.
התקשרו אלינו בכל עת ונשמח לעזור במענה על שאלותיכם, בהדרכה נוספת, בייעוץ, בהמלצה על טיפול מתאים (הדרכת הורים, טיפול משפחתי, טיפול דיאדי ועוד) ובסיוע ליצירת איכות חיים משפחתית טובה ונעימה. כך למשל טיפול חדשני, שאינו חודרני או מבוסס על תרופות, ושהוכח כיעיל לאורך זמן להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז בילדים הוא טיפול באמצעות נוירופידבק . טיפול זה נעזר במשוב על הפעילות המוחית של האדם על מנת לשנות את התנהגותו.