טיפול בהפרעות שינה וקשיי שינה - הקליניקה במרכז ד''ר טל

   חיפוש סגירה 1800-100-172





טיפול בהפרעות שינה וקשיי שינה

   18/01/2015 21:14

מכירים שאתם עייפים כל כך, מגיעים למיטה, מצפים לשינה מתוקה אך לא מצליחים להרדם? מה עושים כאשר לא מצליחים להפסיק "לנקר" בהרצאה? האם העמית שלכם לעבודה מגיע כל יום עם עיניים אדומות? האם אתם מהאנשים שקמים מוקדם בבוקר, לפני השעון המעורר ולא מצליחים להרדם שוב? אם התשובה לכל השאלות הללו היא כן ייתכן שמדובר בהפרעת שינה.

רבים סובלים מהפרעות שינה כאלה ואחרות, ומתמודדים עם העייפות בדרכים שונות (קפה, קולה, מקלחות קרות ועוד), אך כאשר אלו לא מצליחים או כאשר התפקוד נפגע והתחושה היא לא נעימה, חשוב לנסות לטפל באופן יסודי על מנת לפתור אותה אחת ולתמיד. תוכלו לקרוא על מגוון פתרונות אפשרויות לטיפול בהפרעות שינה וכן להתקשר אלינו בכל עת לשאול שאלות ולהתייעץ עוד בנושא.
 
הפרעות שינה הן שכיחות ביותר: כ-25% סובלים מההפרעה. הפרעות שינה יכולות להתחיל עם קשיי שינה קלים, מזדמנים ולא קבועים ולהחמיר עם זמן אם לא מטופלים כראוי או במקרה בהם הפרעות השינה הן ביטוי למצוקה אחרת. אנו נתייחס במאמר זה לבעיות שינה שמקורן רגשי, ולא להפרעת שינה שכיחה הנקראת דום נשימה בשינה - המתאפיינת בנחירות והפסקות נשימה בלילה.
 
בתחום הרגשי, הפרעת השינה השכיחה ביותר היא הפרעת שינה בה המאפיין העיקרי הוא קושי להרדם. אנשים כאלה ימצאו עצמם מתהפכים במיטה במשך זמן רב, עייפים אך לא מצליחים לישון. זאת בניגוד להפרעות במהלך השינה עצמה כמו הליכה תוך כדי שינה, סיוטי לילה ועוד, בהם אדם ירדן היטב אך יהיה עייף במהלך היום.
 
סוג נוסף של הפרעת שינה הוא הפרעות שינה כסימפטום, כלומר הפרעות שינה המתלוות לקושי אחר. בדרך כלל הן מופיעות בצמוד לקשיים נפשיים. כך למשל אנשים הסובלים מחרדה, לא יוכלו להפסיק לחשוב על הגורם החרדתי, ולכן לא נרדמים. בנוסף ידוע כי אנשים הסובלים מדיכאון חווים יותר הפרעות שינה מהסוג של יקיצה מוקדמת.
 
זאת ועוד הקשר הינו גם קשר הפוך כלומר, הפרעות שינה יכולות להוביל בהמשך להתפתחות חרדה או דיכאון וממחקרים עולה שאנשים הסובלים מהפרעות שינה שונות בסיכון גבוה יותר לפתח תסמינים אלו. מכאן ששמירה על שעון ביולוגי תקין הכרחית לשמירה על נפש בריאה.
 
לבסוף הפרעות שינה קשורות גם בעליה גיל, כאשר עוברים את גיל ה- 65 אחוז הסובלים מהפרעות שינה עולה.

 

טיפול בהפרעות שינה

  • שמירה על היגיינת שינה נכונה: כניסה למיטה בשעה קבועה, סדר התארגנות קבוע לפני השינה, המנעות מארוחות כבדות לפני השינה, המנעות מצפייה בטלוויזיה תוך כדי הירדמות, הפחתת שעות השינה בצהריים (הפחות איכותית מהשינה בלילה), המנעות מעישון לפני השינה ובכלל (עישון עלול לעורר), ועוד.
     
  • נסו לעסוק בפעילות מרגיעה והרפייתית (מדיטציה, יוגה או כל דבר אחר שמרגיע אתכם) אך בעיקר נסו לא לחשוב על טרדות ודאגות היום שעבר והיום הבא שצפוי.
     
  • במידה והפרעת השינה קשורה במתח ולחץ או מצוקה נפשית אחרת מומלץ לטפל בקושי הנפשי שכן הפרעת השינה לא תיפתר אלא אם כן ייפתר הקושי הנפשי.
     
  • כאשר הפרעות השינה קשורות במחזור שינה לא תקין יש לפנות לקבלת טיפול תרופתי שבד"כ מבוסס על נטילת מלטונין. מלטונין הוא הורמון המופרש בגוף האחראי על מחזורי השינה בגוף, הורמון זה קשור בהכנת הגוף לשינה. אבחון במעבדת שינה או על ידי רופא מומחה יכול להעיד על בעיה בהורמון ולהפנות לטיפול מתאים.
     
  • כדורי שינה או כדורי הרגעה מסייעים בהרדמות מיידית אך משרים שינה שטוחה ולא עמוקה ולא מעניקים את אותה תחושת רעננות כמו לאחר שינה טבעית. הסיכון הגדול בנטילת כדורי שינה הוא סיכון להתמכרות וצורך גובר בהגדלת המינון.


סרטונים בנושא
הצוות המומחה בטיפול פסיכיאטרי צוות מומחים מקצועי - מותאם אליך אישית
תרופות נפוצות
מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה