השלכות רגשיות של הפרעת קשב וריכוז

   חיפוש סגירה 1800-100-172





השלכות רגשיות של הפרעת קשב וריכוז

בדרך כלל אנו מקשרים הפרעות קשב וריכוז לבעיות כמו: קושי להתרכז בשיעור בבית ספר או לאורך זמן בעבודה, קושי לארגן את חומר הלימודים, קושי להשלים משימות כמו שיעורי בית או לבצע מספר פרוייקטים במקביל, צורך תמידי לקום מהכסא או נטייה בלתי נשלטת להתנהג באימפולסיביות.

אלא שהפרעות קשב וריכוז אינן נוגעות רק לקשיים טכניים כמו הצלחה בלימודים או בעבודה. למעשה יש להן השלכות רגשיות משמעותיות ביותר, בעיקר בכל הנוגע להתפתחות הילד והפיכתו לבוגר.

אנו שומעים רבות על הצורך באבחון מדויק ומהיר ככל האפשר על מנת לעזור לילד להצליח בלימודים על פי יכולותיו האמיתיות ולממש את הפוטנציאל שלו, ואכן ישנה חשיבות רבה לאבחון ולטיפול מקצועי על מנת לסייע לילד לרכוש כישורים ומיומנויות לימודיות שיקלו עליו ויסייעו לו בהמשך.

אך לאבחון בזמן יש חשיבות גם בהקשר הרגשי, בעיקר במניעת תסכול וייאוש אצל הילד, מניעת פגיעה בדימוי העצמי והחברתי שלו, כמו גם מניעת התנהגויות שליליות כמו הפרעות התנהגות או הימנעות.

הקליניקה לטיפול נפשי ורגשי במרכז ד"ר טל מזמינה אתכם להתקשר ולברר אודות חבילות האבחון השונות הנעשות במרכז על ידי מיטב אנשי המקצוע המומחים. נשמח לענות על שאלות, לייעץ ולהמליץ על טיפול מתאים.

התקשרו בכל עת לשיחת חינם:  1-800-100-172

כאמור, קשיי קשב וריכוז לא מתחילים ונגמרים בתחום הלימודי בבית הספר, יש להם השפעות על התפתחות הילד ועל היכולת שלו להרגיש גאה בעצמו ובהישגים שלו. למעשה, התקופה של בית הספר היסודי היא התקופה בהתפתחות בה הילד רוכש הערכה מצד אחרים וכן הערכה עצמית. הערכות אלו בונות את הרצון בו להמשיך לקבל עוד הערכה ולחוש גאווה, רצון המתורגם למוטיבציה ולאמביציה להצלחה.

לא פעם ילדים עם קשיי קשב וריכוז נתפסים על ידי מוריהם כבעלי "פוטנציאל לא ממומש" או כילדים ש"יכולים אבל לא מספיק מתאמצים".

פגיעה במוטיבציה של הילד

המוטיבציה הפנימית האמיתית של הילד, המתנגשת עם הקשיים לממש אותה, בנוסף להערכות שליליות או לאכזבה מצד מורים והורים יוצרים תחושת כישלון פנימית, ייאוש, תסכול, היעדר גאווה עצמית ותחושת נחיתות.

חוסר ביטחון עצמי או ביטחון עצמי נמוך - לחץ/י לכל המידע בנושא

 

לאורך זמן, ובעיקר בהיעדר עידוד וחיזוק, תחושות אלו מפחיתות את המוטיבציה הפנימית, חזקה ככל שהייתה, ויוצרות תחושת כישלון אצל הילד כלפי כל תחומי הפעילות שלו, גם אלה שאינם קשורים לבית הספר או ללימודים.

כך, נפוץ לראות ילדים שאומרים שהם לא טובים בכלום, שאין להם שום תכונה חזקה וכי הם לא מוצלחים או שהם מרגישים כמו "כישלון אחד גדול".

ההתנהגות של ילד עם קשיי קשב וריכוז, שפעמים רבות איננה נשלטת על ידו ומתסכלת גם אותו מאוד, מעוררת תגובות שליליות מצד הורים, מורים וילדים בכיתה.

יש שיביעו כעס, חוסר סבלנות או לעג ויש שיביעו אכזבה, ייאוש ודחייה כלפי הילד. תגובות אלו מחזקות עוד את תחושת הכישלון והתסכול של הילד מעצמו ולאורך זמן עלולה ליצור אצל הילדים קשיים במתן אמון במבוגרים או גישה אנטי חברתית ומתרחקת.

תגובה נפוצה אחרת היא התנהגות של יהירות, עקשנות, כוחנות, שתלטנות, קושי בקבלת ביקורת וקבלת סמכות והתנהגות חברתית שלילית כמו גם הנהגה של קבוצות שליליות בבית הספר. 

לרוב הם יוגדרו כבעלי בעיות התנהגות או כילדים בסיכון להתחברות לקבוצות שוליים, בעיקר בשל הדחייה מצד בני גילם לאור נטייתם להתנהגות אימפולסיבית, וכן לאור הצורך שלהם ביצירת קשר ללא ביקורת ובקבלה ללא תנאי.

התפתחות של דימוי עצמי נמוך

תחושות התסכול והכישלון כמו גם תחושות העליונות והכוח, נובעות מהתפתחות דימוי עצמי נמוך, כלומר ראייה עצמית שלילית ותחושת חוסר ערך. זוהי למעשה ההשלכה המרכזית והמסוכנת של הפרעת קשב וריכוז שאינה מאובחנת ומטופלת בזמן.

תפקידם של הורים ומורים הוא לזכור תמיד את הצורך המשמעותי במתן חיזוקים לילדים אלו. כל ילד זקוק לחיזוק והערכה חיובית ועל אחת כמה וכמה ילד עם קשיי קשב וריכוז, אשר לו תחושה פנימית חזקה של חוסר הצלחה.

לכן, מתן החיזוקים צריך להיעשות על פעילויות שונות ומגוונות, בתדירות גבוהה, גם על הצלחות כביכול קטנות, שעבור הילד אינן טריוויאליות, למשל: "כל הכבוד שזכרת להכין את התיק לפני השינה", "מאוד השתפרת בסידור השולחן" וכן לנסות לזמן כמה שיותר חוויות הצלחה. 

התנהגות זו מצד ההורים מסייעת הן ביצירת תחושת יכולת בקרב הילד והן בהעלאת הסיכוי שהילד יחזור על ההתנהגות שעליה קיבל מחמאה.

לחץ/י לקריאה מורחבת בנושא הדרכת הורים

השפעת הפרעת קשב וריכוז על הזוגיות - כיצד היא עשויה להפגע מכך - ד"ר אילן טל בריאיון לידיעות אחרונות 

מה שלילד שלא סובל מהפרעות קשב וריכוז קל לעשות, הוא משימה מורכבת ביותר עבור ילד עם בעיות קשב וריכוז. לא תמיד נראה תוצאה חיובית של ניסיונותיו ולכן חשוב לחזק על המאמץ וההשתדלות כאילו היו התוצאה הרצויה ממש.

פעולה זו משמרת את האמביציה ואת המוטיבציה הפנימית של הילד ולאורך זמן גם תסייע לו להצליח להשלים את המשימה.

מה עוד ניתן לעשות?

פעמים רבות עיקר העיסוק של ההורים עם הילד הוא סביב הלימודים ובית הספר, אך חשוב לתת לילד את האפשרות לעשות משהו אחר שהוא אוהב או מתעניין בו ולחזק בו תחומים נוספים בהם ירגיש מוצלח.

לבסוף, חשוב גם להעניק לו זמן איכות פרטי שלו עם ההורה, זמן של שיחה והקשבה ללא שיפוט וללא תנאים. ניתן ללמוד כיצד לעשות זאת במסגרת טיפול משפחתי.

אם אתם נתקלים בקשיים רגשיים נוספים שהילד חווה, או אם תרצו הדרכה נוספת או התייעצות ספציפית בנושא מסוים, צוות המטפלים בקליניקה לטיפול רגשי ונפשי ישמחו להמליץ על הדרך הנכונה להשיב את שמחת החיים לילדכם ולמשפחתכם.



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה