התמודדות משפחתית בזמן הקורונה - מרכז ד"ר טל
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


התמודדות משפחתית בזמן הקורונה

מאז החלטת הממשלה להשבית חלקית את המשק ואת מערכת החינוך כולה ההתמודדות עם נגיף הקורונה הפכה בנוסף לאתגר בריאותי עולמי לאתגר משפחתי לא מבוטל.

רובנו רגילים להיות עם ילדינו בין שעתיים לארבע שעות ביום. אותו דבר אגב גם עם בני/בנות הזוג שלנו. מתי לאחרונה יצא לנו לשהות במחיצת בני/בנות הזוג שלנו ימים מלאים?

כיום, עקב ההנחיות החדשות אנו צפויים למצוא את עצמנו בשגרה  של ימים שלמים ואינטנסיביים יחד בבית כל המשפחה. יש לזה כמובן את הצדדים היפים של זמן משותף ביחד אבל מנגד, בואו נודה בזה שחלקנו הגדול מרגישים שאנחנו עובדים יותר קשה בסופ"ש מאשר במשך כל השבוע במשרד, ועכשיו הונחת עלינו סוג של חופש גדול נוסף שלא היינו מוכנים אליו בשום צורה. סיטואציה שכזו מלאה אתגרים שצצים במהלך שהות משותפת כה ארוכה בייחוד תחת עננת אי הוודאות והחששות שמלווים את כולנו בימים אלה.

מרגישים שהמשבר גדול עליכם כבר? שהמחשבות לא מפסיקות להציף אתכם וגם החרדה? אל תשארו עם זה לבד. פנו אלינו לייעוץ ממוקד ב - 4 פגישות להתמודדות רגשית בעקבות משבר הקורונה. לפרטים נוספים התקשרו 03-6413483

בימים אלה הרשת גדושה ברעיונות מדהימים ויצירתיים לפעילויות והפעלות עם הילדים בכל הגילאים. החל מעבודות יצירה ועד שיעורי ספורט ומדע מקוונים. הכול כדי לעזור לנו לשמור על שגרה כלשהי עבורנו ועבור ילדינו ולגוון בכל מיני דברים שטרם עשינו עם הילדים. שגרה כלשהי היא כאמור מאוד חשובה בכדי שילדינו (וגם אנחנו) לא נרגיש שאנחנו נמצאים בכאוס מוחלט, אבל היא רק דרך אחת לשמור על כוחותינו הנפשיים ומערכות היחסים בין בני המשפחה שנמצאות כרגע בימים מאוד עדינים שעצבנו כה חשופים.

כמה דרכים שיוכלו לעזור לנו / לכם לשמור על דינמיקה משפחתית מיטיבה

1. קודם כל, אתם. אתם הדמויות המשמעותיות ביותר עבור ילדכם ולכן גם עבורם חשוב שאתם תהיו מווסתים ומוחזקים. ההורים כיום מתמודדים עם מציאות מורכבת של חוסר ודאות כלכלית, חוסר שליטה וצורך להיות הורים במשרה מלאה. זו משימה לא פשוטה בכלל. כדי להיות מיכל עבור ילדכם שזקוקים לכם בזמנים כאלה מאוד, עליכם לדאוג קודם לעצמכם. שתפו את בן/ בת הזוג  או חבריכם בדאגות ובפחדים שלכם, בהתמודדות ובצרכים שלכם. העבירו בצורה מפורשת מה אתם צריכים ואיך אפשר להיות עבורכם כרגע.

אל תחכו שהצד השני יזהה זאת לבד. אל תשארו לבד עם קושי או רגש מציף. בנוסף, נסו לשלב פעילות ספורטיבית כלשהי שתמריץ ותשחרר אתכם ותרגול נשימות עמוקות ומשחררות.

2. מרחב אישי - אפשרו לכל אחד מבני הבית זמן רק לעצמו. השתדלו לשמור על זמן אישי בתוך כל הביחד הזה. זמן שקט, זמן להתחבר לספר טוב  או סתם לשכב במיטה ולבהות בטלוויזיה. כל אחד מאתנו צריך את השקט שלו במידה כזו או אחרת. היו רגישים למידת צורך זה אצל כל אחד מבני המשפחה. במידה והילדים לא מאפשרים זאת, הפיתרון הוא לחלוק. לדוגמא שעה/שעתיים אחד ההורים עם הילדים והשני בזמן לעצמו ולאחר מכן מתחלפים. כך כל הורה יכול להטעין את עצמו ולחזור עם כוחות מחודשים.

.3.דברו אחד עם השנייה, התעניינו בילדכם, שאלו אותם כיצד התקופה הזו עבורם גם אם זה נראה לכם שאתם מציקים או חופרים להם התחושה שהם חשובים לכם היא משמעותית עבורם תמיד. אפשרו להם לשתף אתכם בקשיים שלהם והיו אמפטיים לכך. עזרו להם לשיים (לתת שם ) את רגשותיהם.  עצם השיום מווסת את עוצמת ההצפה הרגשית . אינכם יכולים לפתור להם תמיד את הקשיים אך עצם ההקשבה שלכם מסייעת ונותנת להם  תחושה שהם לא לבד ושאתם פה בשבילם. לחלקנו יש אמונה שאם נדבר עם ילדנו על דברים מכאיבים או קשים להם אנו נכביד עליהם ונעציב אותם אך להפך הוא הנכון. שאנחנו מדברים על רגשות שקשים לנו ויש מי שמקשיב לנו, אנו מרגישים שאנחנו לא לבד וכך מגיעה גם הקלה.

4.  שמרו על שגרה אבל עם דרגות חופש גדולות יותר- שמירה על שגרה תעזור לכולנו לעבור את הימים האלו ותעניק לנו תחושת ערך עצמי, סדר וביטחון. הקפידו על שגרת שינה  וסדר יום רגיל ככל שניתן, אך יחד עם זאת השתדלו לאפשר לעצמכם לחרוג מהנורמות הקבועות. למשל יותר זמן מסך אם יש צורך או מעט יותר ממתקים מהרגיל כמובן לא בהפרזה אבל תהיו סלחניים כלפי עצמכם וכלפי ילדיכם. זו תקופה לא רגילה בשום צורה ולכן אפשר ולפעמים אף רצוי לכופף מעט את הכללים כדי להקל על כולם. סלחנות כלפי עצמכם וכלפי ילדכם ביחוד בתקופה זו היא בכלל המלצה טובה .

5. חופש בתוך גבולות. בתוך השגרה והגבולות, אפשרו לילדכם לבחור איפה ומתי שאפשר. למשל בהליכה למקלחת, בארוחות , בבחירת פעילויות וכד'. הציעו שתי אופציות לילדים הקטנים יותר שיבחרו מביניהן: איך היו רוצים ללכת להתקלח- על הכתפיים שלכם או בקפיצות. לילדים הגדולים הציעו לבחור מבין שלוש אופציות או באופן פתוח. גישה זו מעבירה מסר של כבוד כלפיהם וכלפי רצונותיהם ושאתם סומכים עליהם. מעבר לכך בחירה תאפשר להם גם תחושת עצמאות ושליטה שחשובה לכל אחד מאתנו בשגרה ובטח שבימים כאלה. עצם מתן הבחירה מורידה גם את מפלס ההתנגדות שלהם ומאפשרת לכם יותר אוויר לנשימה.

6. זמן לבד עם כל ילד- בשנייה הראשונה זה נשמע אולי לא מציאותי  לפנות זמן לכל ילד בנפרד בתקופה כזו, אבל שחושבים על זה שוב, זו דווקא התקופה שבה , אולי יותר מתמיד, יהיה לנו המון המון שעות משותפות יחד בבית. חצי שעה בשבוע אחד על אחד עם כל ילד יכולה לעשות שינוי משמעותי בדינמיקה ולהוריד את מפלס הריבים וההתנגדויות בין בני המשפחה. זמן איכות כזו יכול להיות משחק קופסא, הכנת יצירה משותפת, סיפור, צפייה משותפת בסדרה או הכנת שוקו במטבח. לא צריך לעשות משהו גדול, המטרה היא הזמן המשותף האינטימי.

אם אתם מרגישים שגם השהיה בבית יצאה משליטה, שאתם מוצאים את עצמכם במקום שלא תכננתם או רציתם להיות מול הילדים - אנחנו מזמינים אתכם לייעוץ ממוקד עם אחד מאנשי המקצוע שלנו.

למידע נוסף בנושא הקורונה כנסו למאמר הבא

 

במרכז ד"ר טל, אנו עורכים ייעוץ ממוקד ב - 4 מפגשים להורים בנושאים שמטרידים לכם סביב משבר הקורונה - פנו אלינו לפרטים נוספים 


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה