חרדה בזמן הריון - הזוגיות, העובר והלחץ

   חיפוש סגירה 1800-100-172





חרדה בהריון

מתי הדאגה כבר חריגה?

תקופת ההיריון היא תקופה שמחה ומלאת אושר אך יכולה להיות גם תקופה לחוצה, בין אם בשל השפעת ההורמונים ובין אם בשל ההתרגשות לקראת חווית ההורות - הראשונה או החוזרת. בואו לקרוא על חרדה בהריון.

אצל חלק מהנשים חרדה, מתח וסטרס לא הופיעו דווקא בהריון אלא החמירו בו, ואצל חלק מהנשים מדובר בתופעה חדשה שהן לא הכירו טרם לכן. דברים נוספים המגבירים את הלחץ הן הבדיקות החוזרות במהלך ההיריון. הבדיקות מזכירות להורים עד כמה הם אינם שולטים במצבו של העובר, ופעמים רבות נוצרת מסכת דאגות חוזרות עקב סטיות קטנות של מדידות באולטרא סאונד או בבדיקות אחרות.

חוסר השליטה ואי הוודאות מביאים לכך שקשה להתאפק מלחשוב כל הזמן על הבעיות שאולי התגלו בבדיקות, ומחשבות חוזרות אלו יכולות להביא בסופו של דבר להפרעות חרדה של ממש.

נשים שהיו רגילות לקחת דבר מה - בין אם תרופה כמו ואבן או אפילו תמצית צמחית, מוצאות שנטילת חומרים בזמן הריון עלולה להזיק לעובר, אפילו אם הסיכון נמוך.

קודם כל - הדאגה בעת ההריון מובנת! יחד עם זאת חשוב לדעת כי לעיתים פחד ודאגה טבעיים הופכים לחריגים. במקרה כזה, מומלץ לבדוק את מקור הדאגה ובאלו דרכים ניתן להקל עליה. פגישת ייעוץ או סדרת פגישות עם פסיכולוג יכולה לסייע במתן כלים אלו ובהפיכת תקופת ההריון לחוויה מהנה. 


אז מה עושים?

צריך לזכור שדווקא לסובלים מחרדה ומתח יש פתרונות טובים. מי שרוצה ומוכנה להשקיע לטובת השקט הנפשי שלה - תקבל את מבוקשה ברוב המקרים.

לפניכן מדריך פרקטי לפירוק מתחים ולהקלה על חרדה בהריון, לפי סוגי הבעיות האפשריות.

א. מתח ולחץ המתבטאים בזוגיות

ההיריון יכול ליצור בין בני הזוג אי שקט. האשה עסוקה בעצמה, בעובר, בשינויים החלים בגופה ובהכנה לקראת הלידה. הגבר עסוק בתפקיד לא ברור של הגבר בשלב ההיריון - תומך? מפרנס? עד כמה מותר לו להתרגש ואיך להתמודד עם שינויי מצב הרוח של ההריון?

 

כשהזוגיות משתנה כך, נוצרים מתחים ואם בני הזוג לא קשובים זה לזה ולשינויים שחלו במצב הרגשי של כל אחד, רגעים אינטימיים הופכים להיות רגעים של אי שקט וויכוחים. במקרים אלו הזירה להתמודדות יכולה להיות זוגית.

אם כבר קרו מקרים כאלה בעבר והיו שיטות בהן השתמשתם בכדי להקל על עצמכם כזוג - זה הזמן לחזור אליהן. אם זו פעם ראשונה - נסו להתמודד בעצמכם כאשר כל אחד ינסה להיות קשוב לצרכי האחר, פתוח לשמוע את בעיות האחר ומוכן להתאמץ עבור השני. 

קבעו לעצמכם זמן קבוע, פעם בשבוע, בו תשבו ושוחחו על מה שכל אחד מכם מרגיש, ומצאו שיטות לתמוך זה בזה. ואם זה עדיין לא הולך, אפשר ללכת לטיפול זוגי אצל מטפל עם רקע מתחום הנפש (פסיכולוג או עובד סוציאלי) שכן להם הניסיון הרב ביותר בנקודות חיכוך מסוג זה.

ב. מתח הקשור לעצמכם

במקרה זה המחשבה נודדת שוב ושוב לשינוי שחל בחיים. מה יהיה לאחר הלידה, האם אני הורה טוב מספיק, האם אני יודע מה לעשות? מי יכול לעזור לי ומה יקרה אם הדברים לא יהיו כמו שאני מדמיין?

האישה עסוקה בשינוי המשמעותי שחל בגופה, לפתע היא אינה מכירה את התגובות הפיזיות של גופה, אך גם התגובות הרגשיות שלה אחרות. יש כאלה שבוכות בקלות, יש כאלה שמודאגות ויש כאלה שעצבניות.

כאן זירת ההתמודדות היא אישית.

נסו לשוחח על כך עם חברים קרובים או בני משפחה, ואם אתם נמצאים כבר בטיפול בשיחות, כדאי לדבר על כך שם. חשוב לפנות לחברים שההתמודדות שלהם עם התכנים הללו הייתה דווקא מוצלחת, כלומר הם מצאו את הדרך הטובה להתמודד עם המחשבות והזיכרונות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב יעיל במיוחד בטיפול במקרים אלו
 

ג. מתח קל עם סימנים גופניים

במצב זה אתם עלולים למצוא את עצמכם מפחדים יתר על המידה, שלא כהרגלכם, וכן מופיעים סימנים גופניים כמו דפיקות לב, הזעה קלה ותחושה של כבדות בגוף. המחשבות נודדות לדאגות חוזרות, ולעיתים ישנן נקודות של היסטריה קלה אך היא חולפת. עדיין אין התקפי חרדה של ממש, אבל התחושה היא "על הסף".

במקרה זה כדאי לעסוק בפעילות הרגעתית. השיטה הטובה ביותר הינה הרפיות. הרפיה היא הליך פשוט וקצר יחסית, שנלמד בקלות ומהירות, וכאשר לומדים לעשות אותו היטב, הוא גם משרה רוגע וגם ניתן להשתמש בו כשלחוצים במיוחד. חשוב לזכור שהרפיה יש לתרגל וללא תרגול, היא לא תצליח. הרפיה כזו ניתן ללמוד בפגישה חד פעמית אצל איש מקצוע. קיראי כאן על תרגילי הרפיה להפחתת מתחים.

שיטות טובות אחרות הינן יוגה ומדיטציה. למרות שהן שונות, שתיהן מורידות מתח. שוב, הן דורשות תרגול. הטיפול המקצועי הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. זהו טיפול פסיכולוגי  בעיקרו, אשר מלמד במהירות יחסית כיצד להוריד מתח ולהתארגן טוב יותר עם מחשבות שליליות.


ד. חרדה של ממש

מצב זה יכול להתבטא בכמה אופנים:

  1. דאגות חוזרות, כאלה שנוגעות בכל דבר שקשור להריון וללידה. הן יכולות להיות כה חזקות עד כדי כך שיפריעו לריכוז או יגרמו לסימנים גופניים.
     
  2. התקפי חרדה, אלו התקפים חוזרים של פחד בלתי נשלט עם תחושות חנק, כאב, דפיקות לב ומחשבות כי משהו מסוכן קורה. במקרים קיצוניים יתכנו תחושות של ניתוק, כאיל הכל קורה בסרט שבו צופים מהצד.
     
  3. תסמינים אובססיביים, לרוב מתבטאים במחשבות חוזרות של ספק (אולי צריך עוד אולטרא סאונד?) ובבדיקות חוזרות (לשאול את כל החברות מה הן חושבות) בלי יכולת להחליט ועם הרבה תסכול. לעיתים הביטוי הוא הקפדה על סדר וניקיון.

בכל המקרים הללו האישה מוצפת מחשבות חרדתיות חוזרות, עד כדי פגיעה בתפקוד. במקרה זה הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא הבחירה הראשונה, ולעיתים יש צורך לשלב היפנוזה או ביופידבק ובוודאי לימודי הרפיות. קיראי עוד על שיטות טיפול בחרדה והחזרת השקט הנפשי.

במקרים קשים של ממש ניתן להשתמש בחלק מן התרופות, אבל באופן עקרוני, אם לאישה יש מוטיבציה להרגיש טוב יותר ולהשקיע בטיפול אין סיבה ליטול תרופות ואפשר להסתדר בלעדיהן.

כך או אחרת, נסו להתמודד עם הקשיים ואם קיימת שאלה, אפשר להתייעץ עם איש מקצוע שהתמודדות עם חרדה הוא תחום עיסוקו. בקליניקה שלנו צוות מומחים העוסק רבות בטיפול בחרדה, ואשר יישמח לענות לכל שאלה, בכל עת. בהצלחה.



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה