טיפול בסטרס ולחץ נפשי - מרכז ד"ר טל

   חיפוש סגירה 1800-100-172





טיפול בסטרס ולחץ נפשי

   14/07/2016 13:54

סטרס, או בתרגום לעברית: לחץ נפשי, הוא מצב כמעט קיומי, שנוצר מהצטברות של אירועים מלחיצים שונים בחיינו, אשר יוצרים אווירה כוללת של לחץ ומתח.

לאורך היום והשבוע שלנו - בין ההספק שהבוס דורש בעבודה, הרצון האישי שלנו "להגדיל ראש", הרצון להיות יותר עם הילד והצורך לטפל בברז הדולף ובמזגן שהתקלקל, דרך הפקקים והחדשות הנוראיות על האסון היומי ועד הביקור המשפחתי שדחינו כל כך הרבה זמן - מצטברים מתחים ולחצים שונים, עד שלפעמים זה נראה כאילו אי אפשר לחמוק מתחושה של סטרס יומיומי.

לשיחה אישית חייגו: 1-800-100-172

אז נכון, קשה לחיות היום בלי לחוות מידה מסוימת של לחץ, אך לא פעם קורה שאנחנו מרגישים כי המשימה החדשה שלקחנו על עצמנו היא משימה אחת יותר מידי. למה דווקא אז זה קורה? סטרס הוא התגובה למצב בו כמות הלחצים שיש עלינו גדולה יותר מכמות המשאבים הרגשיים שלנו על מנת להתמודד איתם.

בדרך כלל, יכולת ההתמודדות שלנו עם המטלות והלחצים היום-יומיים היא טובה, אך כאשר מתרחש משבר או שינוי, גם אם מדובר בשינוי חיובי (אפילו קידום בעבודה או חתונה), הפרת המאזן עלולה לעורר בנו תחושה של לחץ נפשי

טיפים ועצות להתמודדות עצמאית עם סטרס

לפני שפונים לטיפול ישנם כמה שינויים קטנים באורח החיים שיכולים להקל על הלחץ היום יומי או על התמודדות עם שינוי ובה בעת לחזק כוחות ומשאבים:

    ראשית, מומלץ לכל אחד למצוא את השיטה הטובה ביותר עבורו להירגע. ישנן דרכים רבות: טכניקות של מדיטציה, יוגה, דמיון מודרך, טכניקות של הרפיה או טכניקות של נשימות, שיחה עם חברים או בני משפחה ועוד.

•    רצוי ליצור נקודות עצירה ומנוחה במהלך היום. כך למשל, לאחר יום לחוץ בעבודה, אשר גוזל מאיתנו אנרגיות ומתיש אותנו, רצוי לא להגיע מיד הביתה אל המטלות הביתיות והטיפול בילדים, אלא לעסוק בפעילות הרגעה קלה וניקוי ראש, על מנת לאסוף כוחות להמשך היום.

•    מעבר ללחץ המתמיד שאנו חווים במהלך החיים וכחלק מהיעדר הזמן שלנו, אנחנו נוטים לפגוע בגוף ובבריאות שלנו עוד יותר כאשר אנחנו ניזונים מאוכל מהיר במהלך השבוע, ממעיטים בפעילות גופנית ועסוקים בפעילויות מזיקות נוספות כמו עישון או שתיית אלכוהול. הגוף שלנו זקוק ל"דלק" בריא כמו תזונה נכונה, פעילות גופנית כמה פעמים בשבוע והימנעות מחומרים מזיקים. בהקשר זה כדאי לציין גם את סוגיית השינה, פעילות שלפעמים הכי קל לנו לוותר עליה על מנת לפנות לעצמנו עוד זמן לעוד מטלות. אולם עייפות הגוף משפיעה בהמשך גם על עייפות הנפש, וכדאי להבין ששינה טובה חיונית לבריאותנו הנפשית.
 

•    כפי שראוי להימנע מפעילויות מזיקות, כך גם רצוי להגדיל פעילויות אהובות שמשפיעות על מצב הרוח לטובה, כמו: לשמוע מוזיקה שאוהבים, הליכה וטיול במקום נעים, לפגוש אנשים שאוהבים, לראות סרט, לצחוק, לצפות בשקיעה בים, כל אחד על פי טעמו האישי. פעילות שכזו אינה מהווה רק הפוגה והקלה מהמשימות השוטפות אלא גם טוענת אותנו בכוחות מחודשים וממלאת אותנו באנרגיה חיובית לקראת הבאות. 

קראו עוד על מתח נפשי

ישנם מקרים בהם רמת הלחץ הנפשי גבוהה באופן כזה, עד שהיא פוגעת בתפקוד שלנו או ביחסים עם אנשים קרובים ומשמעותיים לנו. ישנם מקרים בהם השיטות העצמאיות להתמודדות עם הלחץ הנפשי אינן מספיקות ומומלץ לפנות לאיש מקצוע ולהתייעץ עמו מהו הטיפול המתאים ביותר עבורנו.

סוגי טיפול להתמודדות עם לחץ נפשי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - טיפול זה מתמקד בתחום המכונה 'ניהול לחצים' (stress management) . במסגרת זו לומדים ראשית כל לבחון את סדר היום והאם התכנון היומי אכן אפשרי במגבלות הזמן והמשימות להן נדרש.

לא פעם אנשים מתכננים הרבה יותר מאשר לוח הזמנים שלהם מאפשר, נוחלים אכזבה, ייאוש ותחושת מצוקה החוזרות ונשנות. כמו כן, הטיפול הזה מאפשר לשנות את מערכי החשיבה כך שניתן יהיה לנטרל לחצים עוד בראש לפני שהם הפכים לסטרס של ממש.

ליחצו להרחבה על טיפול קוגניטיבי התנהגותי

ביופידבק - ביופידבק הינו כלי טיפולי המסייע לבחון את התגובה של הגוף כלפי אירועים שונים או לאור קשיים רגשיים שונים כמו חרדה או התמודדות עם סטרס. כמו כן, ביופידבק היא שיטה טיפולית מעשית בה לומדים טכניקות להרפיה והרגעה של אותן תחושות גופניות המלוות לחץ נפשי, כמו למשל דופק מוגבר, תחושת תעוקה בחזה, מתח שרירי בגוף ועוד.

למידע נוסף על ביופידבק

טיפול דינמי רגשי -  בטיפול אצל פסיכולוג מתבוננים יחד, על התחושות, הלך המחשבות וההתנהגות שבבסיס נפשו של האדם. בחינה זו מאפשרת להבין מדוע אנו חווים מצוקות ומהם הגורמים לחוויה זו. מטרתו של הטיפול הרגשי בהתמודדות עם לחץ נפשי היא לחזק משאבים וכוחות נפשיים, וכן לחזק את היכולת לשאת מצבים קשים כמו מצבי עמימות ואי וודאות, מצבים המעוררים חרדה, או מצבי כאב וקושי.

עוד על טיפול דינמי 

לחץ נפשי הינו תוצר של הפרת האיזון בין כוחות ומשאבים לבין כמות לחצים. התמודדות עם לחץ נפשי יכולה להיעשות על ידי העצמת המשאבים הפנימיים של האדם או על ידי הפחתת כמות הלחצים שמגיעים מבחוץ.

בקליניקה לטיפול נפשי ורגשי אנו מתאימים לכל אחד את הטיפול הטוב ביותר עבורו, לכן אנו ממליצים לפנות לשיחת ייעוץ ראשונית על מנת להחליט מהי הדרך הטובה ביותר עבורך להפחתת המצוקה ושיפור איכות חייך.



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה