טיפול במשחק – שיטת טיפול פסיכולוגי לילדים ופעוטות
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


על טיפול במשחק בילדים

   30/03/2020 00:06

חיה בת ה-4 עמדה בפינת החדר, חבויה מאחורי הכיסא עליו ישבה אימה, תוך שהיא מתעלמת משלל המשחקים שפיזרתי על הרצפה ומניסיונותיי ליצור עמה קשר.


לפני מספר חודשים היא הלכה לאיבוד בקניון ומאז הפסיקה לדבר מחוץ לבית וחזרה לעשות צרכיה בחיתול.

הייתה זו פגישתנו השנייה, לאחר שבפגישת ההיכרות הייתה מכורבלת בחיק אימה, כמו ניסתה לחזור לרחם הבטוח והמגן.

הזמן עבר, וגם הפעם השתיקה והחרדה מילאו את האוויר. לאחר כחצי שעה של ניסיונות שווא ליצור אתה קשר דרך משחקים המתאימים לגילה, הרמתי כדור שהיה בפינת החדר, והתחלתי לשחק איתו, לזרוק ולתפוס, לגלגל ולתפוס, ואז הדפתי אותו בעדינות לכיוונה של חיה.

צלצלו עכשיו ליעוץ והכוונה ראשונית:  03-6413483

לשמחתי, היא התכופפה ודחפה אותו בחזרה אלי, ושוב אני גלגלתי והיא החזירה. ההתמסרות בינינו נמשכה עד סוף הפגישה, ולאחר מכן עוד מספר שבועות, עד שחיה הרגישה בטוחה מספיק לעזוב את הכדור ולעשות שימוש במשחקים אחרים בחדר.

המשחק הוא שפה נגישה וטבעית לילדים, ולכן מהווה אמצעי ליצירת קשר ולתקשורת עם הילד בדרך מוכרת ולא מאיימת. חיה הייתה זקוקה למשחק חזרתי, מוכר, לא-מילולי, שבו יש לה יכולת לקבוע את הקצב, האופן והעוצמה של הדיאלוג איתי.

אופן משחק זה היה שונה בצורה מהותית מהתנהלות העולם החיצוני, בו חוותה חוסר שליטה וחרדה רבים, ולפיכך בחרה להתנתק ממנו ולהסתגר בשתיקתה.

היכולת שלי לשחק איתה בדרך שלה ובקצב שלה, אפשרה לה לחוש בטוחה יותר בחדר, להתחיל ליצור איתי קשר ולשתף בעולמה.

מעבר לכך, העובדה שנוצרה בחדר הטיפולים מציאות שונה מזו המאיימת שחוותה בחוץ, מציאות בה הרגישה שליטה וביטחון, יצרה את הבסיס לבניית חוויה חלופית, מתקנת, לאירוע הטראומטי שעברה.

המשחק מאפשר לילד להעלות בחדר בצורה מוחשית נושאים המעסיקים אותו ואשר קשה לו לבטא באופן ישיר.

האופן בו המטפל מתבונן במשחק, משתתף בו ומגיב אליו גם מאפשר לילד לעבד את החוויות הרגשיות שהוא מתמודד איתן ולבנות דרכי התמודדות חלופיות לדרכים הבעייתיות שבגללן הופנה לטיפול.

תגובות המטפל והתנהלותו בתוך המשחק אינן מקריות, אלא מבוססות על ההבנה התיאורטית והקלינית שלו את קשיי הילד.

הבנה זו של הילד משמשת את המטפל גם בהדרכת ההורים, הנלווית לטיפול הפרטני, ומאפשרת להורים לרכוש כלים שיסייעו להם בבית.

על ההבדל בין משחק בבית לטיפול במשחק

המשחק הוא אחד הכלים המרכזיים בטיפול פסיכולוגי בילדים, אולם הוא גם אחד המבלבלים שבהם.

הורים מתקשים לעיתים להבין למה הם צריכים לשלם על פגישת טיפול, אם בסופה מספר הילד ששיחק בלגו וגם צייר ציורים.

הרי את זה הוא יכול לעשות איתם, בבית, בחינם – וזה בטח לא יעזור לו להתמודד עם הבעיה בגללה פנו לטיפול, לא כן?

אלא שלמעשה, גם במקרה של טיפול פסיכולוגי במבוגרים, כלומר, שיחה המתנהלת בין מטפל ומטופל, ניתן היה לטעון כי אפשר לקיים אותה בבית – עם בן זוג או חבר טוב.

ובכל זאת, ישנו שוני משמעותי בין שיחת חולין או שיחה חברית קרובה לבין שיחה טיפולית; אופן ההקשבה של המטפל, הבנתו את התכנים העולים ותגובותיו השונות מעוגנות בידע תיאורטי וקליני ומיועדות לתרום לתובנה ולשינוי אצל המטופל.

כך גם המשחק, אשר בטיפול אינו משחק לשם ההנאה, אלא כלי המאפשר למטפל להיחשף לעולמו הפנימי של הילד ולתכנים המעסיקים איתו, ובכללם אלו הקשורים בסיבת הפנייה לטיפול.

המטפל אף עושה שימוש במשחק כדי לסייע לילד ליצור שינוי בעולמו הפנימי ובדפוסים הבינאישיים שלו, ומתוך כך גם באופן התנהלותו בעולם.

שחר, ילד אוטיסט בן 11, הופנה אלי במטרה ללוות אותו בתהליך שילוב בכיתה רגילה ולעזור לו לבטא ולהתמודד עם הקשיים החברתיים והרגשיים שחווה, אותם היה פורק בבית בהתפרצויות כעס. פגשתי ילד שמח, סקרן ורגיש, אשר לא ידע לחשוב או לבטא במילים את עולמו הרגשי, ולפיכך ניסה לבטא אותם בהתנהגותו.

בטיפול בחר לשחק בתוכניות הטלוויזיה האהובות עליו. כך, שבוע אחרי שבוע, היינו משחזרים פרקים מסדרות אנימציה שונות, כאשר שחר מציג בפני את ההתרחשות, מדקלם את הטקסט ומפעיל את הדמויות ואני כותבת בנאמנות את התסריט.

תחילה היו התסריטים מלאכותיים ונוקשים, העתק נאמן למקור, ושחר לא נתן לי לקחת בהם חלק. כנראה שעוד לא יכול היה לסמוך עלי שאדע לשחק אותם בדיוק כפי שרצה. עם הזמן והעמקת הקשר בינינו, יכולתי להשתתף יותר במשחקים.

ואז התחלתי לבטא את הקול הפנימי של הדמויות, להציג רגשות, מחשבות ומניעים שתמכו בסיפור שיצר, לדבר על זהות ושינוי ולנסות ליצור חיבורים בין האירועים בעלילה - מדוע הדמות הטובה בגדה בשותפיה? מדוע הרשע הפך לכזה? עם הזמן, החלו העלילות להתרחק המקור ולהפוך לפרי דמיונו של שחר ודמויות חדשות נוספו לה, דבר אשר שיקף את יכולתו הגוברת לגמישות מחשבתית ולמשחקיות דרכה ביטא את עצמו.

לבסוף יצר סדרה חדשה, בה כיכב בן-דמותו, תלמיד בי"ס הנדרש להתמודד לסירוגין עם בני כיתתו ועם רשעי העל המאיימים להחריב את העיר בה התגורר.

כך שיחק שחר בטיפול הן את מצוקותיו, את תחושת השונות שלו והקושי להבין את התנהלות האחרים סביבו ולהשתלב בחברתם, והן את משאלותיו – רצונו להיות חזק, בולט ונערץ על כולם.

במקביל, בהדרכת ההורים, עבדנו על דרכים בהם יכלו ההורים להמשיך את התקשורת הרגשית עימו גם בבית ולהתמודד בצורה טובה יותר עם קשיי ההתנהגות שלו.

במהלך הטיפול נעלמו התפרצויות הזעם בבית, שחר רכש שני חברים בבית-הספר והתמודד בבחירות למועצת תלמידים.


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה