טיפול קוגנטיבי התנהגותי לחרדה

   חיפוש סגירה 1800-100-172





פסיכולוג קוגנטיבי - טיפול קוגנטיבי התנהגותי לחרדות

   06/04/2017 10:24

טיפול קוגניטיבי התנהגותי לחרדה - CBT

ייתכן ונתקלת אצלך או אצל אחד ממכריך בפחדים שונים או חרדות המופיעים רק במצבים מסויימים. כך למשל קיימות חרדות שונות כמו למשל: פחד קהל, חרדה חברתית, חרדת טיסות או חרדת בחינות, התקפי חרדה, דאגות חוזרות, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (אובססיות כפייתית) ועוד.

כיום הטיפול המועדף לסוג זה של חרדות הינו טיפול קצר מועד - קוגניטיבי התנהגותי - CBT.

אם אחת מהדוגמאות הללו מוכרת לך, או מצב כלשהוא מפחיד אותך , ייתכן כי הנך סובל מחרדה. במקרה כזה קיימת חשיבות רבה לאבחון וטיפול נכונים לשם מניעת הדרדרות.

פנה/י אלינו בכל עת לשיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות ונשמח לעזור לכוון אותך לטיפול הנכון עבורך.

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי ומהי מטרתו?

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הינו טיפול נפשי פסיכולוגי, השונה מהותית מהטיפול הפסיכולוגי הקלאסי. זהו טיפול קצר מועד, אשר מגובש סביב מטרה ברורה - להיפטר מהחרדה מוקדם ככל האפשר. הטיפול הינו קצר, נמשך בין 5 ל - 16 מפגשים לערך ולמעשה הצלחתו תלויה בשיתוף הפעולה של המטופל ובאימוץ דרכי חשיבה והתנהגות חדשים.

CBT מתמקד לאו דווקא בסיבות אשר הביאו את המטופל לסבול, אלא בבדיקת הדרכים לשינוי בהווה וליישומן בעתיד. תוך זמן קצר המטופל לומד להתמודד עם הבעיות מהן הוא סובל ולפתור אותן. אין עיסוק בשאלה "מדוע התפתחה החרדה" (כפי שמוכר מהטיפולים הפסיכודינמיים הקלאסיים), אלא על "מה עליי לעשות בכדי להפטר ממנה".

המטרה הטיפולית היא להפוך את תחושות הפחד ואי השקט המלוות את המטופל במצבי החרדה האופיינים (מקומות גבוהים, מקומות חשוכים, סיטואציות חברתיות ועוד), ליכולת לחוש בטוח ורגוע יותר בדיוק במצבים אלו.

כיצד מתבצע CBT?

המטפל מכוון את המטופל לבחון באופן קפדני ומעמיק מהו דפוס המחשבות שלו ומהם התוצרים של דפוסי החשיבה, כלומר, התנהגותו. המטפל מכוון את המטופל איך לשנות את דפוסי המחשבה המובילים לחרדה ואת ההתנהגות הנלווית של דפוסים אלו.

 

החלק הקוגניטיבי של הטיפול עוסק בהליכי חשיבה. הליכי החשיבה הנפוצים בחרדה הם מחשבות חוזרות מסוגים שונים עם תרחיש רע. במהלך הטיפול לומד המטופל להתמודד עם מחשבות אלו בהצלחה.

מבחינה התנהגותית, ההתנהגות הנפוצה במקרי חרדה היא הימנעות. גם כאן לומד המטופל להתגבר על הימנעויותיו ולחזור לחיים רגילים.

על המטופל ליישם את מה שלמד גם מחוץ לחדר הטיפולים: יש שיעורי בית! כל "המחשבות וההתנהגויות החדשות" וכן המסקנות מהטיפול נכתבות במחברת. זו נשארת אצל המטופל גם לאחר הטיפול, על מנת שיוכל להיעזר בה גם ללא סיוע חיצוני של איש מקצוע. מכאן, שיתרונו הגדול של טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הוא בכלים שמעניק למטופל להתמודד עם חרדותיו באופן עצמאי.

השגת היעדים של התוכנית תלויה רבות בעבודה של המטופל בין מפגש למפגש, וכן בשיתוף הפעולה בין המטפל למטופל.  טיפול CBT מאפשר השגת תוצאות תוך זמן קצר, שהשפעותיהן ניכרות לאורך זמן רב. מטופלים רבים רואים תוצאות גם לאחר שבועות ספורים.

בקליניקה נמצאים מומחים לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי במצבים של חרדה. אל תהסס/י לפנות לשם אבחון ובניית תוכנית טיפולית.



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה