טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון - CBT

   חיפוש סגירה 1800-100-172





טיפול קוגנטיבי התנהגותי בדיכאון

   10/01/2015 14:51

טיפול בדיכאון על ידי פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי

אתה חש דיכאון אבל תופעות הלוואי של תרופות גורמות לך לחששות, או שאולי טיפול פסיכולוגי ממושך בשיחות לא מניב תוצאות מספקות עבורך? לא משנה מה המקרה, ההתמודדות עם הדיכאון קשה לך, והיית רוצה לראות שינוי מיידי במצבך ולחוש סוף סוף מעט הקלה ושלוות נפש. 
 
טיפול קוגניטיבי - התנהגותי, או בשמו הלועזי Cognitive Behavioral Therapy ובקיצור - CBT הינו טיפול נפשי קצר מועד, אשר יש לו מטרה ברורה - להתמודד עם הדיכאון מוקדם ומהר ככל האפשר.
 
מכאן שאפשר גם אחרת. הצוות המקצועי של הקליניקה כולל מומחים בטיפול CBT עבור דיכאון או חרדה שיישמח לסייע לך הן בתהליך האבחון והן בבניית תוכנית טיפולית קצרת מועד.
 
טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא במחקרים כיעיל כמו תרופות במקרים של דיכאון קל עד בינוני, בעיקר כאשר מטופל אינו מעוניין בטיפול תרופתי. יש גם המשלבים טיפול זה יחד עם טיפול תרופתי בכדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר. 
 
כאמור, טיפול CBT הינו קצר, נמשך בין 8 ל - 16 מפגשים לערך והצלחתו תלויה בשיתוף הפעולה של המטופל ובאימוץ דרכי חשיבה והתנהגות חדשים. בשל כך חשוב לדעת שהוא אינו מתאים לכל הסובלים מדיכאון. בד"כ מי שסובל מדיכאון קליני חמור מתאפיין בחוסר יכולת לשתף פעולה ולפעול באופן אקטיבי לשינוי המצב. עבור מטופלים אלו, ברוב המקרים, טיפול CBT, אינו מתאים. 
 
טיפול על ידי פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי מתמקד לאו דווקא בשאלות כמו למה, או מה גרם לי להיות במצב הזה, אלא באיך: איך אני מתמודד ויוצא מהדיכאון. בהדרגה, ובהתאם למידת השקעתו, המטופל לומד להתמודד עם מצב רוחו ומחשבותיו, ולפתור את בעיותיו, ועל ידי כך מחזיר לעצמו את שלוות הנפש שכה ייחל לה. 

טיפול קוגנטיבי התנהגותי מורכב משני שלבים חשובים:

1. החלק הקוגניטיבי - עוסק בטעויות חשיבה. טעויות החשיבה הנפוצות בדיכאון, הן טעויות חשיבה חוזרות מסוג פסימי. כלומר, המטופל רואה את העולם כשחור, מייאש ואת עצמו כחסר עתיד. המטפל מלמד את המטופל דרכים לשנות דפוסי מחשבה אלה ולסגל לעצמו דפוסי מחשבה אופטימיים ומקדמים.
 
2. החלק ההתנהגותי - עוסק בשינוי ההתנהגות הנלווית למחשבות. ההתנהגות הנפוצה במקרי דיכאון היא צמצום תפקודי. גם כאן לומד המטופל להתגבר על הבעיות התפקודיות ולחזור לחיים רגילים.
 
 
כאמור, טיפול CBT, דהיינו Cognitive Behavioral Therapy, הינו טיפול אקטיבי, על המטופל ליישם את הטכניקות החדשות בבית ובסביבות אחרות נוספות. כמו כן, מבוצע תיעוד בכתב של  המחשבות הישנות ולעומתן המחשבות החדשות שעל המטופל לסגל, וכך גם לגבי התנהגויות ישנות וחדשות.
 
היתרון של תיעוד זה טמון בעצמאותו של המטופל וביכולתו לשוב בכל רגע של מצוקה אל המחברת ולהתגבר בעצמו על טעויות החשיבה ועל תחושות הדיכאון.  
 
קיימים שני עקרונות מפתח לשם השגת תוצאות והצלחת טיפול: הראשון הינו שיתוף הפעולה בין המטפל למטופל והשני יישום מטלות המטפל על ידי המטופל.
 
מכאן עולה החשיבות הגדולה במציאת מטפל אליו תתחבר/י ברמה האישית, בקליניקה מספר מטפלים, גברים ונשים, המתמחים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, ומחוייבים ליחס נעים ומקצועי כאחד.
 


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה