כיצד הורים יכולים לסייע לילד בהתפתחותו התקינה? איך ניתן לעזור לילד לבנות דימוי עצמי חיובי ולחזק אצלו חווית למידה מהנה? איך ניתן לשלבו ביתר הצלחה בכיתה א'?
המעבר לבית הספר ולכיתה א' הוא צומת חשוב בחיי הילד והמשפחה. זהו מעבר משמעותי למערכת אחרת, פורמאלית ותחרותית ולא פעם יש לשקול את המעבר בשנית ולאו דווקא לדחוף בכל מחיר.
הבשלת אבני דרך בהתפתחות חשובים ליכולת הלמידה של הילד, כאשר קצב ההבשלה משתנה בין הילדים.
היום, יותר מתמיד, אנו מודעים לחשיבות של הבשלה נוספת, אך גם אם הבשלות לכיתה א' אינה מושלמת, ניתן לעזור לילד ולקדמו בהשגת הרף המקובל.
חייג/י אלינו לשיחה אישית: 03-6413483
להורים תפקיד חשוב בקידום ילדיהם והתפתחותם התקינה כשאחד המרכזיים בהם הוא לסייע לילדם לבנות דימוי עצמי חיובי ותחושה עצמית טובה.
ילד בעל דימוי עצמי גבוה מסתגל טוב יותר למסגרות שונות ולדרישות משתנות ומגלה סקרנות ועניין בלמידת דברים חדשים, עצמאות גבוהה יותר, עלייה ביכולת ההתמדה ובטחון עצמי ביכולת להצליח.
בחלק הראשון של המאמר סקרנו את תחומי התפקוד התורמים לבשלות ומוכנות הילד לכיתה א'.
להלן מספר דוגמאות לגבי הדרכים בהן יכולים ההורים לתרום בכל אחד מהתחומים:
בבית הספר הילד מתמודד עם חוקים ונהלים רבים וחדשים של ביה"ס, שיעור, כיתה והתנהלות בהם. הילד לומד להתמודד עם דמויות סמכות שונות – מנהלת, מחנכת, מורים מקצועיים.
מבנה השיעור מכיל ציפייה לרמת ריכוז למשך כל השיעור ושמירת ריכוז לאורך היום. מרבית האינפורמציה מועברת באופן מובנה.
ההסברים ניתנים על פי רוב בקבוצה ומערך חיזוקים אינו מידי ובעל אפיון מצטבר.
מבחינה מוטורית, עסוקים הרבה בכתיבה ופעילויות מוטוריקה גסה מוגבלות להפסקות ושיעורי התעמלות.
המשחק הופך לכלי בעדיפות שנייה בסדר היום של בית הספר. הזמן המוקצב למשחק שונה באופן ברור מהזמן ללימוד.
מבחינה חברתית הקריטריונים לבחירת חברים משתנים, והילד נחשף להתנהגות חברתית מורכבת של הילדים הגדולים.
שני נושאים עיקריים חשובים ובעלי השפעה בתהליך שילובו והסתגלותו של הילד לבית הספר:
ציפיות
הציפיות של הורים מילדם הן חלק מתהליך תקין של גידול ילד. הן קיימות מרגע הלידה ועוד לפני כן.
הן חשובות ומשמשות כמגדלור המתווה לילד את דרכו. אנו חיים בחברה הישגית ויודעים כמה השכלה והישגים חשובים.
ילד שלא מצפים ממנו לא ישיג. עם זאת, חשוב לשים לב שציפיותינו לא תהיינה גבוהות מדי, נוקשות מדי ולא מותאמות ליכולתו של הילד.
הבית ובית הספר: שותפות או קונפליקט
שותפות אינה בהכרח הסכמה מלאה, אלא הכרה בכך שלבית ולבית הספר אינטרס משותף – טובת הילד.
גם במקרים של אי הסכמה, המטרה היא ליצור המשך דיאלוג. יש לזכור כי בעיקר בכיתות היסוד ועל אחת כמה וכמה בכיתה א', המורה הוא המבוגר המשמעותי עבור הילד במשך יום הלימודים.
למורה השפעה על תפקודו הלימודי והרגשי של הילד. הילד הוא זה הנדרש לתפקד בשתי המערכות ולכן יצירת רצף של הערכה, כבוד ושיתוף פעולה בין ההורים ובית הספר הינו הכרחי, בשני הכיוונים.