להיות מודע לביקורת עצמית ולחמלה - מרכז ד"ר טל
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


להיות מודע לביקורת עצמית ולחמלה

תנו לנו לעזור לכם להיות חזקים ולעבור את המשבר, כל הטיפולים מגיעים עד אליכם אונליין, ליצירת קשר

   05/03/2020 11:02

פעמים רבות אנו מוציאים את עצמינו מלקים אותנו ושופטים אותנו לחומרה. הביקורת, האכזבה והכעס העצמי הם אומנם טבעיים אך גם פוגעים בנו וגורמים לנו להכשיל את עצמינו.

הבה נביט על חיינו. נוכל להבחין כי מערכות יחסים הם במוקד תשומת ליבנו. הוא הנושא בו אנו עסוקים הלוך ושוב במחשבותינו הפרטיות, מה שמעלה אותנו מבחינה רגשית לחווית התעלות ואושר עמוק בחוויות של קרבה וחיבור ומה שמשאיר אותנו ריקים, בודדים וכמהים כשאלה חסרים. הם מה שגורם לדאגה, להתרגשות, להתפתחות וצמיחה. רוב מעשיינו בחיים מונעים במטרה לייצר מפגשים, שיחות, אינטרקציות. מהליכה ברחוב והתבוננות בעוברים ושבים וכלה במערכות יחסים אינטימיות, הורות ומשפחה.

החברה שלנו מעודדת איכויות של טוב לב, דאגה ואכפתיות כלפי האחר.

אולם, יש מערכת יחסים נוספת המתקיימת כל הזמן, מערכת יחסים שלרוב איננו מדברים עליה ואיננו משקיעים בה. היא שקטה ומוסוות לעין החיצונית אך הקרובה אלינו ביותר- מערכת היחסים עם עצמנו.

גופנו ומראהו החיצוני, זה שבאנו איתו לעולם, האופן בו אנו חושבים, מרגישים ופועלים, צליל קולנו המסויים, האופן בו אנו נעים, הדברים אותם אנו אוהבים ונמשכים אליהם, הדחייה שלנו מדברים מסויימים בחיים, כל אלה הם ביטויים שונים לאדם שאנחנו השוכן בתוכנו, אם נרצה בכך או לא.

מערכת היחסים שלנו עם עצמינו יכולה להיות אוהדת ואוהבת ולעיתים מכאיבה ואף משפילה.

בואו נביט על מערכת יחסים זו מקרוב. נוכל לעשות זאת כשנחשוב על רגע בו התמודדנו עם קושי מסויים, עם אי נוחות, משבר, טעות וכדומה. באיזה אופן אנו פונים לעצמנו ברגעים אלו? מה המילים שאנו אומרים? באיזה טון מילים אלה נאמרות? מה מנח הגוף? המחוות כלפי עצמנו?

אנשים רבים המתבוננים לעומק במערכת היחסים שלהם עם עצמם מגלים מראה עצוב וכואב, מגלים ביקורת עצמית נוקבת, הלקאה עצמית, דחייה והאשמה. מערכת יחסים זו שהיא המצע הבסיסי לחיים נמצאת כמלאה בחוויות זרות, בושה וריחוק (בעיקר ברגעים של כאב או קושי). בתוך מצע זה אנו בוחרים את הבחירות החשובות ביותר שלנו, מתוך מצע זה המוטיבציה מונעת, היחסים עם אחרים מתרחשים  ובעצם, כל מה שאנו יוצרים והופך להיות- החיים שלנו.

אם כך, אנו מבינים כעת כי ליחסי דאגה, איכפתיות, אהבה וטוב לב עם עצמנו תפקיד משמעותי בבניית חיים מלאים באיכויות אלו. נקודת מוצא זו היא הכרחית על מנת להיות מודעים לעומקו של הטוב הקיים עבורנו בחיים והפחתה של העיסוק בחסר ובשבור.

מהם אבני הבניין ליחסי חברות אוהבת עם עצמנו? בואו נחשוב על יחסים טובים של תמיכה ואיכפתיות שאנו חולקים עם אדם אחר, או יחסי תמיכה ואכפתיות שזיהינו בין שני אנשים ושחיממו את ליבנו. מה מאפיין יחסים אלה?

 ראשית, ביחסים מסוג זה ישנה הקשבה פנויה לאחר. רצון אמיתי להבין מה באמת עובר על האדם השני. לשם כך דרושה יכולת אמפתית להתפנות מרצונותיי, מצרכיי ולחוש את האחר. ביכולת זאת טמונה האפשרות המופלאה של מתן חופש לאדם אחר להתגלות במלואו למולי ללא הצורך שלי לתקן, לשנות, להעיר או לבקר. באותו אופן אנו אמורים לפנות לעצמנו. אנו פונים מתוך גישה סקרנית ומתעניינת במצבנו כרגע, ללא שיפוט או עיסוק בהשלכות שיש למצב זה על העתיד או במצבים דומים שקרו בעבר ושהובילו אותנו למקומות מסויימים, אלה רק במצבנו ברגע הזה, כפי שהוא. ליכולת זו אנו קוראים: מיינדפולנס (Mindfulness).

שנית, היכולת שלנו להיות תומכים ואוהדים לחוויה לא נוחה או לא נעימה של אדם אחר, מאפשרת לאותו אדם לחוש שהוא איננו לבד עם חוויתו. לחוש שמה שהוא חווה כרגע איננו חריג, מוזר או דבר מה שעליו לחוש בושה לגביו, אלא חוויה אנושית שאולי גם אנחנו יכולים לזהות ולחוות ברגעים מסויימים בחיינו ולכן אנו יכולים להבין טוב יותר את תחושתו. ההזמנה היא להפנות את אותו היחס כלפי עצמנו, את ההכרה בכך שמה שאנו חווים כרגע הוא לא "לא טבעי" או חריג, אלא חוויה אנושית וטבעית. ייתכן שאנשים אחרים גם היו מרגישים כמונו במצב דומה. תזכורת זו עוזרת למוסס את הגבול שבין מה שקווינו וציפינו שנחוש לבין מה שחשנו באמת באותו הרגע. מתוך כך אנו יכולים לחוש פחות זרים וחריגים בתוך מה שאנו מתמודדים איתו ולזכור את החוויה האנושית שיש בה הרבה מהמשותף לכולנו. ליכולת זו אנו קוראים: אנושיות משותפת ((common humanity.

שלישית, כפי שאנו פונים לחבר במילים של תמיכה, של אהבה וטוב לב, כך אנו מפנים עבור עצמנו מילים שמבקשות להקל, לתמוך ו"לחבק" את עצמנו בתוך המצב.

"אני אוהב אותך "

"אני רואה אותך"

"אני איתך"

"הכל יהיה בסדר" או  "הכל בסדר"

"אתה ראוי לטוב ביותר"

כל אלו, ועוד הרבה מילים תומכות מהוות תחליף תומך ומחזק למילים הביקורתיות והפוגעניות שאנו יכולים למצוא את עצמנו מטיחים בעצמנו מבלי לשים לב. ליכולת זאת אנו קוראים: נעימות אוהבת (Loving kindness).

שלושת יכולות אלה הם המרכיבים לטיפוח של חמלה עצמית מודעת הנחשבת לדור הבא של המיינדפולנס.  

דרך תרגולים של חמלה עצמית מודעת אנו יכולים להטות את הכף לטובת יחסים דואגים, איכפתיים ומייטבים עבור עצמנו ולהפחית ביקורת עצמית, שיפוטיות וניתוק מצרכנו האנושיים לחוש אהובים. מתוך יחסים אלו נובעות בחירות טובות יותר המשפיעות לטווח ארוך על מהלך חיינו.

 


סרטונים בנושא
הצוות המומחה בטיפול פסיכולוגי צוות מומחים מקצועי - מותאם אליך אישית
מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה