לחץ נפשי וסטרס - מרכז ד"ר טל

   חיפוש סגירה 1800-100-172





מהם סטרס ולחץ נפשי וכיצד להתמודד איתם

   10/02/2015 16:06

העידן המודרני הביא עמו פתרונות יצירתיים, רבים מספור, על מנת להקל על החיים שלנו, לזרז תהליכים ולהפוך אותם ליותר פשוטים ויעילים (מהטלפון והפקס, דרך המחשב ועד לסמארטפון). באופן פרדוקסלי, אותם פתרונות הם אלה שגם מחייבים אותנו כיום להספיק יותר וכן הם הביאו את העבודה אלינו הביתה, פשוט כי יש את האפשרות לענות למייל של הבוס באחת עשרה בלילה. אלא שהנפש שלנו, בניגוד לגאדג'ט המהיר החדש, לא תמיד עומדת בקצב, ואנחנו לא תמיד מצליחים להתגבר ביעילות על המתח והלחץ שנוצרים.

הדור שלנו הוא דור שחשוף למושג של לחץ נפשי, אבל לא אנחנו המצאנו אותו. לחץ נפשי אפיין דורות רבים גם לפנינו, למעשה אין בן אנוש שלא טבועים בו המנגנונים המעוררים לחץ.

התקשרו אלינו בכל עת ונשמח לסייע: 1-800-100-172

לחץ נפשי, סטרס (Stress) או דחק (עקה) בעברית, הן מילים נרדפות למצב בו כמות הלחצים שיש עלינו גבוהה מכמות המשאבים הרגשיים שיש לנו על מנת להתמודד עמם.

ליחצו להרחבה על התמוטטות נפשית

אנשים העמידים פחות למצבי לחץ יוכלו אולי להתמודד היטב עם דרישות יום יומיות, אך במצב של משבר, קושי או אפילו שינוי חיובי מהשגרה (כמו חתונה למשל), תתעורר בהם תחושה של לחץ נפשי.

איך זה קורה?

קיימים הסברים שונים להתרחשותו של לחץ נפשי. חלק רואים בכך מנגנון מוחי המגיב בתגובות גופניות, ביולוגיות, כלפי אירוע הנתפס כמאיים או מפחיד. יש המסבירים תגובות דחק ע"י הפרשנות שהאדם נותן לאירוע, למשל אדם שמייחס חוסר הצלחה באירוע מסוים לחוסר יכולת אישית שלו ועקב כך חווה מצוקה רגשית.

קיראו עוד על שחיקה ותסכול בחיי היומיום

במקרים אחרים, אנשים חווים דחק כאשר הציפיה שלהם לאופן התמודדות ראוי עם חוויה כלשהי אינה תואמת את המציאות והם חווים תסכולים, אכזבות וייאוש פעם אחר פעם. כישלון במשימה היא דוגמא מצוינת לגורם דחק נפוץ, ואנשים מזכירים לרוב לחץ בעבודה כאסוציאציה הראשונה למושג לחץ נפשי, אך לא רק. אירועים רבים מהווים גורם סיכון ללחץ נפשי: מוות של אדם קרוב, קשיים בזוגיות, טראומות שונות, אי שביעות רצון מתמשכת (מהזוגיות, המשפחה, העבודה, מעצמי) וכן אירועים קטנים כמו המתנה בתור.

לחץ נפשי תמיד היה קיים באנושות - למה זה טוב?

מעניין לדעת כי, לחץ נפשי איננו בהכרח מצב רע ומזיק. נוהגים להבחין בין "לחץ טוב" ל"לחץ רע" או ליתר דיוק, בין מצבים בהם נחשפים למידה של לחץ חיובי לעומת מצבים בהם נחשפים למידה של לחץ שלילי.

 

לחץ זמני המופיע במתינות הוא חיובי עבורנו, דרכו אנו לומדים איך להתמודד עם מגוון מצבים ואיך להצליח להכיל בחיינו מידה מסוימת של לחץ וחריגות פה ושם מהשגרה. בנוסף, יש בלחץ סביר, משהו שדווקא גורם לנו לגייס את מלוא כוחנו לעבר המשימה ולמען עמידה במטרה. במקרים אלו תחושת הלחץ היא לטובתנו.

אלא שכאשר אנשים אומרים באנחה כי הם נמצאים בסטרס משמעותי, לרוב הם מתכוונים ללחץ השלילי, זה שפוגע בבריאותנו לאורך זמן. לחץ זה, בניגוד ללחץ החיובי, מופיע לזמן ממושך יותר ובעוצמות גבוהות יותר ולרוב מסכל התמודדות עם אירועי החיים ומוסיף תחושות מצוקה נוספות כמו עייפות וקשיי שינה, כאבים בגוף, מועקה בחזה, חרדהדיכאון, קשיי תפקוד, ואף עלול לגרום להתפתחות מחלות שונות ועוד.

בתהליך מצטבר תגובות הלחץ פוגעות בנו מבחינה פיזית ומבחינה נפשית. אנחנו מרגישים יותר עייפים, מותשים, הסיכוי שנחלה בזיהומים ודלקות עולה, אנחנו חסרי שקט, חסרי שביעות רצון מחיינו ומעצמינו, עצובים או אולי אפילו מדוכאים תכופות ובאופן כללי מרגישים שאיכות חיינו ירודה. באופן כללי, מאירוע לאירוע, אנחנו מרגישים יותר חלשים ופחות מסוגלים להתמודד, פיזית ונפשית, עם מצב מלחיץ חדש.

על טיפול בלחץ נפשי

לכן, אם אתם חווים חווית לחץ ממושך המשאירה אתכם עם תחושה של עייפות יותר מאשר סיפוק ומוטיבציה, שחיקה יותר מאשר למידה, מצוקה יותר מאשר חוסן נפשי ופגיעה בתפקוד (המשפחתי, האישי, המקצועי) יותר מאשר תחושה של חישול - סביר מאוד שזהו לחץ שלילי שחשוב לטפל בו.

נשמח לעזור לך להתמודד עם הלחץ הנפשי שאת/ה חווה. ישנם פתרונות רבים, ולנו במרכז ד"ר טל, חשוב להתאים לכל אחד את הטיפול המתאים ביותר עבורו.



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה