אבחון לקויות למידה ושיטות הטיפול המומלצות לסובלים מלקויות למידה

   חיפוש סגירה 1800-100-172





לקויות למידה – אבחון ושיטות טיפול

בסדנא מפורסמת בשם "כמה קשה זה יכול להיות" מדגים ריצ'רד לבאוי, מנהל בית ספר בארה"ב את ההרגשה שחווה תלמיד לקוי למידה במהלך שיעור רגיל בכיתה.

רוב האנשים בסדנא מצאו עצמם במתח, חשש ואף ייאוש לאחר 6 דקות מתחילת ההדגמה. כמובן שמטרת הסדנא לא הייתה לתסכל את המשתתפים בה, אלא לשקף להם שלקות למידה היא קושי אובייקטיבי.

לקות למידה אינה משהו ש"הילד עושה בכוונה" או "כדי לעצבן", היא משפיעה על כל תחומי החיים שלו (ולא רק על הלמידה בבית הספר) וכשאינה מאובחנת ומטופלת היא עלולה לגרום לסבל ולמצוקה של הילד.

לתמיכה וייעוץ בשיחה אישית חייג/י: 1800-100-172

לקות למידה היא מושג כללי המתאר קשיים שונים ביישומי למידה ורכישת מיומנויות למידה. אנשים רבים מתבלבלים בין השמות השונים של המתלווים תמיד להסבר על לקויות הלמידה כגון: דיסגרפיה, דיסקלקוליה, דיסלקציה, למעשה כולם נמצאים תחת המטריה של הפרעות המוגדרות כלקות למידה.

השוני בין סוגי לקות למידה הוא בביטוי של לקות הלמידה, אם בליקוי בכתב (דיסגרפיה) אם בליקוי ביכולת ההבנה החשבונית (דיסקלקוליה) אם ביכולת הקריאה (דיסלקציה) ועוד.

ילדים ומבוגרים הסובלים מלקות למידה הם בדרך כלל בעלי אינטליגנציה תקינה ומעלה, אשר מביעים קושי באחת או בכמה מיכולות הלמידה השונות: יכולת הקריאה, הכתיבה, הביטוי העצמי, היכולת המתמטית ועוד.

אבחון לקויות למידה נעשה באמצעות אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי, המתבצע על-ידי מאבחן מוסמך או פסיכולוג.

סוגי לקויות למידה

חשוב להבחין בין לקות למידה להפרעות קשב וריכוז - ישנם המתייחסים בטעות להפרעות קשב וריכוז כלקויות למידה. הפרעת קשב וריכוז באה לידי ביטוי בלקות ביכולת לשמור על ריכוז לאורך זמן וקושי למקד את הקשב במשימה אחת, באופן ממוקד.

 

  • דיסלקציה - לקות ביכולות הקריאה וביכולת הבנת הנקרא. לקות זו באה לידי ביטוי גם בקושי לפענח מילים, קריאה קטועה, לא מדויקת או איטית, השמטת או הוספת מילים, דילוג על משפטים, שיכול אותיות או שיכול מילים. דיסלקציה היא לקות הלמידה השכיחה ביותר ומופיעה לא פעם יחד עם לקויות נוספות כמו דיסגרפיה וכדומה.
     
  • דיסגרפיה - הקושי העיקרי שמפגינים אנשים הסובלים מדיסגרפיה הוא קושי בכתיבה, אשר בא לידי ביטוי בכתב יד לא קריא, כתיבה איטית, טעויות כתיב, קשיים ביכולת הניסוח וקשיים ביכולת לבנות משפט תחבירי תקין.
  • דיסקלקוליה - לקות ביכולת ההבנה החשבונית וביכולת לרכוש מיומנויות חשבוניות, אשר באה לידי ביטוי בקושי לחשב ולהבין נוסחאות מתמטיות, קושי לזכור כללים חשבוניים ולפתור בעיות מתמטיות, קושי בהבנה גיאומטרית וכדומה. חשוב לדעת כי לא בהכרח, קשיים בתחום החשבוני נגרמים מדיסקלקוליה, אלא במקרים לא מעטים, משילוב של רתיעה מהתחום המתמטי, חרדה כללית או ספציפית וכן קשיים בהתארגנות.

 

 

השלכות על תחומים נוספים בחיים

חשוב להבין כי לקויות למידה משפיעות במידה ניכרת על יכולות הלמידה, על ההצלחה במבחנים ובאופן כללי על התפקוד של הילד כתלמיד או של המבוגר כסטודנט או בעל מקצוע, אך ללקויות למידה השפעה משמעותית על תחומים נוספים בחיים.

כך למשל, נפוץ לראות כי ילדים הסובלים מלקויות למידה מפתחים עם הזמן דימוי עצמי נמוך או קשיים חברתיים. ילדים אחרים מפגינים בעיות התנהגות - פעמים רבות על מנת לחמוק מביצוע משימות לימודיות שהם מתקשים בהם.

בהרה הם עלולים למצוא עצמם כ"מופרעים" של הכיתה, להרחיק מהם חברים, למצוא עצמם בודדים או עוסקים בהתנהגות מסוכנת.

ילדים אחרים מפתחים בעיות פסיכוסומטיות כמו כאבי בטן או בחילות מסיבה דומה. כך גם, חרדה ובאופן ספציפי חרדת בחינות, מתפתחת לאור לקויות למידה שאינן מטופלות.

אנשים רבים הסובלים מהפרעות קשב בנוסף ללקויות הלמידה מדווחים כי הפרעות אלו מפריעות להם ביכולת ללמוד למבחן.

בנוסף מדווחים הלוקים על קושי בניהול שיחה רציפה עם בני המשפחה, בלי להיות מוסחים כמה פעמים במהלכה, לארגן את סדר היום כמו אפילו להצליח ללכת להתקלח ברגע שמחליטים לעשות כן ולא כמה שעות אחרי, בלי להבין איך עבר הזמן כל כך מהר.

מסיבה זו, התמודדות נכונה עם לקות למידה היא חשובה לא רק לשם הדבקת הפער הלימודי, אלא גם ובעיקר עבור מניעת התפתחותם של קשיים נוספים וחיזוק בטחונו העצמי של הילד או המתבגר.  

התמודדות ואופן הטיפול בלקויות למידה

ההתמודדות הנפוצה ביותר עם לקויות למידה מתבססת על חיזוק ושיפור מיומנויות הלמידה באמצעות הוראה מתקנת ולמידה עם מורה פרטי.

התמודדות זו נמצאה כיעילה, מסייעת ומקדמת את התלמיד, אך לא תמיד באופן מלא. מסיבה זו, חוקרים ואנשי מקצוע ניסו להבין את המקור להופעתן של לקויות למידה, מתוך תקווה שהבנה זו תסייע למצוא דרכים נוספות להתמודד עם הקושי.

כיום מקובל להניח כי הגורמים להתפתחותן של לקויות למידה קשורים חלקם בגנטיקה, חלקם בליקויים בהתפתחות הראשונית או במהלך ההיריון ובמידה רבה בתפקודים נוירולוגיים - מוחיים.

כיום נערכים מחקרים רבים על מנת להבין אלו תפקודים מוחיים באים לידי ביטוי בלקות למידה, באלו מקרים עודף פעילות גורם ללקות למידה ובאלו מקרים דווקא חוסר בפעילות מוחית מקשה על הילד להציג יכולות לימודיות.

אחד הכיוונים המחקרים המשמעותיים ביותר בתחום זה מצביע על היכולת לאמן את המוח, לשנות את דפוסי הפעילות שלו ובכך לשפר את יכולות הלמידה של הילד. אחת הטכניקות היעילות שנמצאו כמשפרות את תפקודו של המוח מכונה נוירופידבק.

בטיפול באמצעות נוירופידבק מושתת על זיהוי מנגנונים מוחיים לקויים, באמצעות EEG, ואימון המוח לשפר תפקודים אלו, באמצעות פעילות מהנה כמו משחק מחשב או צפייה בסרט.



סרטונים בנושא
הצוות המומחה באבחונים צוות מומחים מקצועי - מותאם אליך אישית
מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה