פעמים רבות ילד בביה"ס, חייל בקורס בצבא, סטודנט או כל אדם הנדרש ללמוד דבר חדש נתקל בקשיים שונים, כגון: בעיות קשב וריכוז, פתרון בעיות מתמטיות, בעיות זיכרון ותפיסה, קושי בקריאה וכתיבה וכו". לעתים הסביבה עלולה להתייחס למצבם בחומרה ולראות בהתנהגותם כמצביעה על חוסר מוטיבציה, עצלנות ואף לתפוס אותם כבעלי יכולות נמוכות. כמו כן, פעמים רבות האדם עצמו אינו מבין מדוע הוא חווה כישלונות בתחומי הלמידה השונים ועולות בקרבו שאלות בנוגע למצבו ויכולותיו. אי לכך ההמלצה הרווחת בקרב אנשי המקצוע היא ביצוע מבחן פסיכודידקטי.
מבחן פסיכודידקטי הוא מבחן המורכב ממבחנים פסיכולוגיים וממבחנים דידקטיים (לימודיים).
האבחון הדידקטי בודק קשת רחבה של יכולות תפיסה שונות (חזותית, מרחבית ושמיעתית) ומגלה את הנקודות החזקות והחלשות של האדם. האבחון הפסיכולוגי משלים את מנת המשכל, בוחן את יכולותיו הקוגניטיביות ואת התמודדותו הרגשית של הפרט.
מבחן זה הינו מבחן מקיף שמטרתו לשקף את מכלול יכולותיו, קשייו, כישוריו וחוזקותיו של המאובחן, תוך התייחסות להיבטיו הרגשיים, האינטלקטואליים, הדידקטיים (לימודיים) והנוירולוגיים.
בעזרת מבחן זה אנו יכולים לקבל תמונה מלאה על מצבו של המאובחן ולתת את המענה הטיפולי המתאים.
מבחן פסיכודידקטי מיועד הן לילדים והן למבוגרים.
בקרב הילדים, המבחן הפסיכודידקטי נעשה בעיקר בגילאי בית הספר (6-18) לאחר שהצוות החינוכי של מוסד הלימודים מתרשם כי קיימים קשיים שונים- לימודיים, התנהגותיים או חברתיים/רגשיים. המבחן מיועד לבחון האם הילד סובל מלקות למידה כלשהי, לבדוק מדוע ביצועיו הלימודיים ירודים למרות קיומן של יכולות שכליות תקינות ולעתים אף גבוהות מן הממוצע, האם ישנו מרכיב רגשי אשר משפיע על תפקודו הלימודי של הילד ומהם חוזקותיו וחולשותיו בתחומים השונים. כל זאת, על מנת להבין את מצבו של הילד לעומק ולעזור לו בצורה מיטבית.
בקרב מבוגרים, המבחן הפסיכודידקטי נעשה בעיקר כאשר מעוניינים לבדוק התאמה למסגרות לימודיות שונות (אוניברסיטאות/מכללות), לביצוע קורסים שונים הדורשים יכולות למידה או כאשר רוצים לאתר בעיות שלא טופלו כראוי בעבר ומשפיעות על התפקוד בהווה.
חשוב לציין כי פעמים רבות, תוצאות המבחן הפסיכו-דידקטי נדרשות לצורך קבלת התאמות רשמיות ממוסדות הלימוד השונים.
מבחן פסיכודידקטי מתבצע על ידי פסיכולוג בעל הכשרה מתאימה, לרוב פסיכולוג חינוכי, אשר מוכר ע"י משרד החינוך.
מבחן זה אורך כ-6 שעות, אשר מתפצלות לסדרה של כמה מפגשים.
טרם תחילת ביצוע המבחן, יש חשיבות רבה לאיסוף מידע ונתונים על הנבדק מגורמים שונים המכירים אותו ואת יכולותיו, כגון: גננת, מורה מקצועית, בני משפחה וכל מכר שיכול לשפוך אור על מצבו הרגשי והקוגניטיבי של המאובחן.
בשלב הבא, מועברים לנבדק סדרה של מבחנים (המפורטים מעלה) בכדי לבדוק את יכולותיו השכליות, הלימודיות והרגשיות.
לבסוף, נערכת שיחת סיכום, בה מוסברים ממצאי האבחון. מוצגות נקודות החוזק והחולשה של הנבדק, ישנה התייחסות לקשיו הרגשיים ולמידת השפעתם על הישגיו הלימודיים ועל תפקודו הכללי. לבסוף, ניתנות המלצות להתאמות לימודיות והתאמות להיבחנות (למשל - הארכת זמן בבחינות, בחינה בעל פה, מבחן מותאם, שימוש במילונית/מחשבון וכו') מה שמאפשר להורים ולמוסדות הלימודיים לסייע לילד בדרכים המתאימות ביותר. כמו כן, ישנה התייחסות להמשך טיפול בפן הרגשי, הן במסגרת פרטנית והן במסגרת הבית ספרית.
במרכזנו, מרכז ד"ר טל, המבחן הפסיכודידקטי נערך על ידי צוות פסיכולוגים מקצועיים, בעלי ניסיון טיפולי רב בילדים, בני נוער ומבוגרים. המבחן מתנהל בסביבת עבודת נעימה ובטוחה, אשר מאפשרת למאובחן להרגיש בנוח ולממש את מלוא יכולותיו וכישוריו בצורה האופטימלית.
נשמח לסייע וכאן בכל שאלה והתייעצות 03-6413483