להתמודד מול מחשבות טורדניות ולא להיכנע למצוקה!

   חיפוש סגירה 1800-100-172





כלים להתמודדות מול מחשבות טורדניות

   18/01/2015 16:03


הדיבור הפנימי שלנו מורכב משטף מחשבות חולפות אותם ניתן לדמות לתחנת רדיו פטפטנית הדולקת 24 שעות ומשפיעה על הרגשתינו במהלך היום.

שליטה בהליך טבעי זה דורשת מאתנו מאמץ קוגניטיבי כאשר תוכן המחשבה והמצב הרגשי בו אנו נמצאים משפיעים על כמות המשאבים שיש לגייס.  

מחשבות טורדניות הן מחשבות החוזרות על עצמן, והקושי להסיט מהן את תשומת הלב הוא גדול, גם כאשר חשים כי המחשבות בלתי רצויות ולא מעוניינים בקיומם.

הן לרוב מלוות בתחושת אי נוחות כמו חרדה, בושה או שאט נפש, ומופיעות בפרקי זמן משמעותיים עד לכדי שיבוש שגרת החיים.

צלצלו לקבלת הכוונה וייעוץ ראשוני:  1800-100-172

מחשבות טורדניות נוטות להופיע אצל כולנו בעת משבר, מצבי לחץ ובושה, כאשר במצבים אלו יש למחשבה נטייה להיות מוקצנת ולהפוך לבלתי רציונלית.

לדוגמה, מתגבשת ראייה של שחור ולבן, הכול או כלום, נטייה לקטסטרופליות לגבי העתיד והכללה לאירועי עבר. הטיות אלו מקצינות את המצב החרדתי הקיים, המשאבים של הגוף מנסים להתמודד עם המצב המאיים והקוגניציה פחות פנויה לעבד מידע.

עיקר תשומת הלב שלנו מופנית למחשבות הטורדניות מתוך ניסיון למצוא כלים להתמודדות, כאשר המשאבים להתמודדות עם השגרה מתמעטים ויכולה להיות פגיעה תפקודית.

גם כאשר אנו חווים תקופה ללא משברים מחשבות מדאיגות מהוות חלק משגרת יומנו, אך ישנו שוני בינאישי באופן בו אנו חווים חרדה ומתייחסים למחשבות אלו.

לא פעם עוברת לנו מחשבות באם נעלנו את הבית, או חשש שיקרה משהו רע לנו ולילדנו. תכופות אנו חושבים על מה שעלול לקרות או מה שהיה צריך להתרחש אך ההבדל המרכזי בין מחשבות אלו למחשבות טורדניות הוא במינון והקצב בו הן מופיעות.

התמודדות עם מחשבות טורדניות

אנשים החווים חרדה גבוהה כאשר עוברת במוחם מחשבה מדאיגה או מביכה עלולים להתמודד עם מצב בו מחשבות טורדניות הופכות להיות חלק מהשגרה היומית שלהם.

בהפרעה טורדנית כפייתית אחת הדרכים להתמודד עם מחשבות אלו תהיה באמצעות טקסים והתנהגויות כפייתיות אשר חוזרות על עצמן מתוך מטרה להפחית את תכיפות המחשבות.
 
ישנם מגוון טיפולים רגשיים המסייעים בהתמודדות עם חרדה בלתי נשלטת והמחשבות הנלוות לה, וחלקם גם ממוקדים למשבר ספציפי ויכולים להיות קצרי מועד.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי - הטיפול מסייע לשנות דפוסים קוגניטיביים והתנהגותיים הגורמים למגוון רגשות שלילים ובעיקר חרדה, כאשר החלק הקוגניטיבי בטיפול עוסק בהליכי חשיבה.

בבסיס הטיפול עומדת ההנחה כי מחשבות שליליות מגבירות חרדה, שבתורה מקצינה את המחשבות השליליות וגורמת להן להיות טורדניות, ולסף החרדה לעלות.

 

בעזרת המטפל לומדים לנתח באופן רציונאלי את המחשבות הטורדניות, ולאחר מכן לומדים לשבור את מעגל הקסמים דרך החלפתן במחשבות רציונליות ובעלות אחיזה במציאות. 

טיפול דינמי רגשי - לכולנו קול פנימי המלווה אותנו ומסייע לנו להעריך את יכולתנו. אירועי עבר, אירועי הווה ובעיקר מערכות יחסים עם דמויות משמעותיות כמו בני משפחה וחברים משפיעים על קול זה היכול להיות מאד ביקורתי, קשה ומעורר חרדה.

עמדות אלו נראות לנו כחלק מאופיינו. טיפול דינמי רגשי מסייע להתחבר למחשבות ורגשות אותם למדנו להדחיק על מנת להיות אהובים או כדי להתמודד ביתר קלות עם המציאות, אך שבים וחוזרים אלינו באופן שאינו נשלט.

מיינדפולנס - שיטה המשלבת בין שיטות טיפול מערביות לעקרונות הבודהיזם. הטיפול מלמד לזהות מחשבות ורגשות ולהתבונן בהם בעין לא שיפוטית תוך לימוד יכולת לשאת כאב.

הקושי להשלים עם המציאות כפי שהיא גורמת למחשבות חוזרות שאין לנו יכולת לשלוט בהם.

"למה סירבתי לעבודה שהציעו לי"..."בן זוג שלי צריך יותר לתמוך בי"..."אני לא מספיק עם הילדים שלי" אלו מחשבות שיכולות להציף ואינן בעלות פתרון קל שכן הן אינן מקבלות את המציאות כפי שהיא, כאשר השלמה עם המצב הקיים מפחיתה באופן משמעותי מחשבות אלו.

קיימות שיטות נוספות שרובן הן וריאציות של השיטות שהזכרנו לעיל. איך יודעים איזו שיטה מתאימה? המומלץ הוא לפנות לאיש מקצוע השייך לצוות רב מקצועי, שיכול להתאים עבורכם הן את שיטת הטיפול והן את המטפל או המטפלת, בזמן ובמקום הנוחים לכם.



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה