אחד הדברים המטרידים ביותר הורים הוא המצב החברתי של ילדם.
הורים רבים עסוקים בשאלות האם לילד שלי יש חברים, האם יש לו מספיק חברים, באיזו מידה ילדי הגן או הכיתה אוהבים אותו ורוצים להיות בקרבתו, האם הוא מתחבר רק עם ילדים חזקים, או רק עם ילדים תלותיים, ואיזה חברויות הילדים שלנו יוצרים.
מדוע מיומנויות חברתיות הן כל כך חשובות?
לא לשווא הורים רבים עסוקים בנושא זה, קשרים חברתיים הם אכן משמעותיים מאוד ומסייעים לילדים בהתפתחותם הנפשית.
באמצעות קשרים חברתיים הילד חווה הנאה, משחק, קרבה, תמיכה, אכפתיות, התחלקות, התמודדות עם תסכול, שותפות והשתייכות כבר מגילאים צעירים.
קראו עוד בנושא: ילדים במשבר
ליצירת קשרים חברתיים נדרשות מיומנויות חברתיות. אלה מכלול הכלים המאפשרים לנו ליצור אינטראקציה חיובית עם הסביבה ולהתנהג באופן תואם מבחינה חברתית. אלו מיומנויות המאפשרות לנו להבין את האחר ולהביע את עצמנו.
אצל ילדים מיומנויות חברתיות מתבטאות ביכולת להביע רגשות, להבין את רגשותיו של האחר, להיות פעיל בקבוצה, לחלוק ולשתף במהלך משחק, להציע עזרה לאחרים, לדעת להמתין בתור על פי חוקי המשחק, להכיל הפסדים, לקבל את החוקים במסגרות ולהישמע להם, ועוד.
כמו כן, מיומנויות חברתיות באות לידי ביטוי גם ביכולת להבין את האחר - הן את המסר המילולי שהעביר והן את התחושות שלו כפי שמבטא אותן וכמובן להתחשב בהן בעת הצורך ובאותו אופן זו גם היכולת לבטא את התחושות כך שאחרים יבינו אותם.
קראו בהרחבה: הדרכת הורים
ישנן סיבות שונות אשר עשויות להשפיע או להיות קשורות בקשר הדוק עם קשיים חברתיים של ילדים.
ילדים המתמודדים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז - ביטוייה של הפרעת קשב וריכוז יכולים למצוא את ביטויים גם דרך תקשורת עם הסביבה והחברה - ילדים הסובלים מאימפולסיביות נוטים להתנהג באופן שמעורר דחיה, כעס או רתיעה של החברה. ילדים שנוטים לחולמנות מתקשים לא פעם לשמור על קשב מתמשך באינטראקציות חברתיות ועשויים לסבול מבדידות חברתית.
לקויות למידה, כמו גם הפרעות קשב משפיעות לא פעם על הדימוי העצמי של הילד אשר גם הוא מערים קשיים על היכולות החברתיות של הילד.
ילדים המתמודדים עם קשיי וויסות - הן ילדים הסובלים מרגישות יתר והן ילדים הסובלים מתת רגישות יתקשו לעיתים בפרשנות נכונה של סיטואציות חברתיות או עשויים למצוא עצמם מגיבים באופן לא תואם במצבים חברתיים שונים ועקב כך לפתח קשיים חברתיים.
ילדים הסובלים מקשיים מוטוריים או פיזיים אחרים - יכולים להתקשות לקחת חלק במשחקים הדורשים יכולות מוטרויות שונות, בעיקר סביב פעילויות ספורטיביות ותנועתיות אחרות. גם בעיות פיזיות כמו למשל לקות שמיעה או ראייה משפיעות על היכולת להבין את האחר, לפרש מצבים חברתיים וכן לבטא את עצמם באופן מותאם.
ילדים הסובלים מליקויים או עיכובים שפתיים עשויים לפתח קשיים חברתיים בעקבות הקושי שלהם לבטא את רגשותיהם או את רצונותיהם, או בשל הקושי שלהם בהבנה שפתית, למשל הבנה של חוקי משחק מסויים, אז עשויים למצוא עצמם מבודדים חברתית.
באופן כללי ניתן לאפיין שני סוגי קשיים במיומנויות חברתיות: האחד הינו הקושי להבין מצבים חברתיים - לקרוא נכון את התגובה של הסביבה או של הצד השני איתו מתקיימת האינטראקציה. השני הינו הקושי ליצור יחסים בין אישיים / קבוצתיים עם החברה. במקרים כאלה ובהיעדר כלים למיומנויות חברתיות יעילות, ילדים עשויים להגיב בתוקפנות יתר או בהימנעות יתר.
כיצד ניתן לזהות שהילד סובל מקשיים חברתיים?
1.הימנעות מפעולות חברתיות- כאשר הילד מעדיף לשחק במחשב ולא מזמין חברים, כאשר מבקש לא לצאת לטיולים שנתיים או ללכת לימי הולדת.
2.בידוד- מחנכת הכיתה או הגננת הם לרוב אלו שידעו להגיד אם יש לילד עם מי לשחק בהפסקות, אם בוחרים אותו לפעילויות קבוצתיות, ועוד.
3.בעיות התנהגות- אם הילד רב עם חבריו, מפריע בכיתה, מרביץ, וכאשר הילד מתקשה לקיים דו שיח עם ילדים אחרים.
4.התנהגות תלותית בהורים אשר אינה תואמת גיל.
5.בחלק מהמקרים ניתן לזהות ילדים להם קושי או ליקוי במיומנויות חברתיות ככאלה שמתנהגים "כמו מבוגרים" ולמשל נוהגים לספר למורה או לגננת על דברים שהחברים עשו.
קשיים חברתיים של ילדים יוצרים מגוון רחב של קשיים,הם גורמים למתח סביב מצבים חברתיים, לחוויה של הילד שהוא לא מעניין ולא אטרקטיבי ופוגעים בהערכה העצמית ובביטחון העצמי של הילד.
בטיפול בתחום הזה מלמדים את הילד להבין טוב יותר מצבים חברתיים, לפתור בעיות חברתיות מבלי להפסיד או להסתבך, ליזום ולפתח קשרים נעימים ולהבהיר את כוונותיו והתנהגותו, במידה ואינו מובן.
בנוסף עובדים בטיפול על גורמים פנימיים הקשורים לבעיות חברתיות כמו חרדה, אימפולסיביות וביישנות המקשים על הילד ברכישת מיומנויות חברתיות ומשפיעים על דימויו העצמי.
טיפול כזה יכול להיעשות באמצעות טיפול פרטני, דרך הדרכת הורים או בשילוב של השניים.
אך, במקרים רבים מומלץ לפנות לטיפול קבוצתי הממוקד לרכישת מיומנויות חברתיות בילדים.
קבוצות מעין אלו מדמות מצבים חברתיים שונים בהם נתקלים ילדים ביום יום שלהם, בין אם בבית הספר ובין אם לאחר המסגרת החינוכית, כאשר מושם דגש על שיקוף והבנה טובה יותר של אותו מצב, של התנהגותם הם והתנהגות אחרים סביבם, ביטוי רגשותיהם באופן יעיל ולמידה על דרך ההתנהגות הרצויה או המתאימה יותר במצבים כאלה.
לקבוצות למיומנויות חברתיות השפעה משמעותית על הלמידה ועל שינוי ההתנהגות בילדים הסובלים מקשיים חברתיים והם מאפשרות התמודדות של הילדים עם מצבים מעוררי קושי אך באווירה מוגנת, מכילה ואמפתית.
קראו עוד בנושא: בעיות התנהגות אצל ילדים