מיומנויות חברתיות בגיל הילדות

   חיפוש סגירה 1800-100-172





מיומנויות חברתיות אצל ילדים

   30/10/2017 15:55

אחד הדברים המטרידים ביותר הורים הוא המצב החברתי של ילדם.

הורים רבים עסוקים בשאלות האם לילד שלי יש חברים, האם יש לו מספיק חברים, באיזו מידה ילדי הגן או הכיתה אוהבים אותו ורוצים להיות בקרבתו, האם הוא מתחבר רק עם ילדים חזקים, או רק עם ילדים תלותיים, ואיזה חברויות הילדים שלנו יוצרים.

 

ביישנות וקשיים חברתיים בילדים - כיצד הן פוגעות בילד ואיך לעזור לו להתמודד טוב יותר - ד"ר אילן טל ל- YNET

 

מדוע מיומנויות חברתיות הן כל כך חשובות? / על חשיבות רכישת מיומנויות חברתיות

 

לא לשווא הורים רבים עסוקים בנושא זה, קשרים חברתיים הם אכן משמעותיים מאוד ומסייעים לילדים בהתפתחותם הנפשית.

באמצעות קשרים חברתיים הילד חווה הנאה, משחק, קרבה, תמיכה, אכפתיות, התחלקות, התמודדות עם תסכול, שותפות, השתייכות, כבר מגילאים צעירים.

באמצעות הקשרים החברתיים הילד לומד מגוון של התנהגויות, הוא לומד במה הוא חזק, במה הוא חלש, במה מוערך ומה לא מוערך בעיניי אחרים, הילד לומד עזרה הדדית בגובה העיניים, אשר שונה מעזרה של מבוגר.


קראו עוד בנושא: ילדים במשבר

מהן מיומנויות חברתיות?

ליצירת קשרים חברתיים נדרשות מיומנויות חברתיות. אלה מכלול הכלים המאפשרים לנו ליצור אינטראקציה חיובית עם הסביבה ולהתנהג באופן תואם מבחינה חברתית. אלו מיומנויות המאפשרות לנו להבין את האחר ולהביע את עצמנו.

 

כיצד באות לידי ביטוי מיומנויות חברתיות?

 

אצל ילדים מיומנויות חברתיות מתבטאות ביכולת להביע רגשות, להבין את רגשותיו של האחר, להיות פעיל בקבוצה, לחלוק ולשתף במהלך משחק, להציע עזרה לאחרים, לדעת להמתין בתור על פי חוקי המשחק, להכיל הפסדים, לקבל את החוקים במסגרות ולהישמע להם, ועוד.  

כמו כן, מיומנויות חברתיות באות לידי ביטוי גם ביכולת להבין את האחר - הן את המסר המילולי שהעביר והן את התחושות שלו כפי שמבטא אותן וכמובן להתחשב בהן בעת הצורך ובאותו אופן זו גם היכולת לבטא את התחושות כך שאחרים יבינו אותם.

 

מיומנויות חברתיות של ילד מושפעות מכמה גורמים:

  • אופי מולד – ילדים ביישנים יותר, נמנעים, שחוששים משינויים, או להבדיל ילדים סוערים שמתקשים להירגע, מתקשים להמתין לתורם, אלה ילדים שנראה שיותר קשה להם חברתית.
  • כמה ההורים חברותיים – הילד רואה את ההורה במצבים חברתיים, לפעמים עם הורים כמעט זרים בגינה, ולפעמים עם בני משפחה וחברים של ההורים. הורים שמתקשים בעצמם חברתית יתקשו לתת לילדיהם מודל אחר.
  • ילדים שבגרותם הרגשית היא מעל או מתחת לנורמה – שהם שונים לחבריהם לגן או לכיתה, והם יכולים להיות יותר אגוצנטריים, יותר אימפולסיביים, או לתפוס את הילדים האחרים כקטנים או כמשעממים.
  • המבנה המשפחתי והקשר עם האחרים

 

קראו בהרחבה: הדרכת הורים

 

סיבות וגורמים להופעתם של קשיים חברתיים

ישנן סיבות שונות אשר עשויות להשפיע או להיות קשורות קשר הדוק עם קשיים חברתיים של ילדים.

 

ילדים המתמודדים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז - ביטוייה של הפרעת קשב וריכוז יכולים למצוא את ביטויים גם דרך תקשורת עם הסביבה והחברה - ילדים הסובלים מאימפולסיביות נוטים להתנהג באופן שמעורר דחיה, כעס או רתיעה של החברה. ילדים שנוטים לחולמנות מתקשים לא פעם לשמור על קשב מתמשך באינטראקציות 

חברתיות ועשויים לסבול מבדידות חברתית.

לקויות למידה כמו גם הפרעות קשב משפיעות לא פעם על הדימוי העצמי של הילד אשר גם הוא מערים קשיים על היכולות החברתיות של הילד  

 

ילדים המתמודדים עם קשיי וויסות - הן ילדים הסובלים מרגישות יתר והן ילדים הסובלים מתת רגישות יתקשו  לעיתים בפרשנות נכונה של סיטואציות חברתיות או עשויים למצוא עצמם מגיבים באופן לא תואם במצבים חברתיים שונים ועקב כך לפתח קשיים חברתיים.

 

ילדים הסובלים מקשיים מוטוריים או פיזיים אחרים - יכולים להתקשות לקחת חלק במשחקים הדורשים יכולות מוטרויות שונות, בעיקר סביב פעילויות ספורטיביות ותנועתיות אחרות. גם בעיות פיזיות כמו למשל לקות שמיעה או ראייה משפיעות על היכולת להבין את האחר, לפרש מצבים חברתיים וכן לבטא את עצמי באופן מותאם.

 

ילדים הסובלים מליקויים או עיכובים שפתיים עשויים לפתח קשיים חברתיים בעקבות הקושי שלהם לבטא את רגשותיהם או את רצונותיה או בשל הקושי שלהם בהבנה שפתית, למשל הבנה של חוקי משחק מסויים, או אז עשויים למצוא עצמם מבודדים חברתית.

 

מאפיינים עיקריים של ליקויים במיומנויות חברתיות

באופן כללי ניתן לאפיין שני סוגי קשיים במיומנויות חברתיות: האחד הינו הקושי להבין מצבים חברתיים - לקורא נכון את התגובה של הסביבה או של הצד השני איתו מתקיימת האינטראקציה והשני הינו הקושי ליצור יחסים בין אישיים / קבוצתיים עם החברה. במקרים כאלה ובהיעדר כלים למיומנויות חברתיות יעילות, ילדים עשויים להגיב בתוקפנות יתר או בהימנעות יתר

 

כיצד ניתן לזהות שהילד סובל מקשיים חברתיים?

1.הימנעות מפעולות חברתיות- כאשר הילד מעדיף לשחק במחשב ולא מזמין חברים, כאשר מבקש לא לצאת לטיולים שנתיים או ללכת לימי הולדת.

2.בידוד- מחנכת הכיתה או הגננת הם לרוב אלו שידעו להגיד אם יש לילד עם מי לשחק בהפסקות, אם בוחרים אותו לפעילויות קבוצתיות, ועוד.

3.בעיות התנהגות- אם הילד רב עם חבריו, מפריע בכיתה, מרביץ, וכאשר הילד מתקשה לקיים דו שיח עם ילדים אחרים  

4.התנהגות תלותית בהורים אשר אינה תואמת גיל

5.בחלק מהמקרים ניתן לזהות ילדים להם קושי או ליקוי במיומנויות חברתיות ככאלה שמתנהגים "כמו מבוגרים" ולמשל נוהגים לספר למורה או לגננת על דברים שהחברים עשו.

 

קשיים חברתיים של ילדים יוצרים מגוון רחב של קשיים,הם גורמים למתח סביב מצבים חברתיים, לחוויה של הילד שהוא לא מעניין ולא אטרקטיבי ופוגעים בהערכה העצמית ובביטחון העצמי של הילד.


 

טיפול לסיוע רכישת מיומנויות חברתיות

בטיפול בתחום הזה מלמדים את הילד להבין טוב יותר מצבים חברתיים, לפתור בעיות חברתיות מבלי להפסיד או להסתבך, ליזום ולפתח קשרים נעימים ולהבהיר את כוונותיו והתנהגותו, במידה ואינו מובן.

בנוסף עובדים בטיפול על גורמים פנימיים הקשורים לבעיות חברתיות כמו חרדה, אימפולסיביות וביישנות המקשים על הילד ברכישת מיומנויות חברתיות ומשפיעים על דימויו העצמי.

טיפול כזה יכול להיעשות באמצעות טיפול פרטני, דרך הדרכת הורים או בשילוב של השניים.

אך, במקרים רבים מומלץ לפנות לטיפול קבוצתי הממוקד לרכישת מיומנויות חברתיות בילדים.

קבוצות מעין אלו מדמות מצבים חברתיים שונים בהם נתקלים ילדים ביום יום שלהם, בין אם בבית הספר ובין אם לאחר המסגרת החינוכית, כאשר מושם דגש על שיקוף והבנה טובה יותר של אותו מצב, של התנהגותם הם והתנהגות אחרים סביבם, ביטוי רגשותיהם באופן יעיל ולמידה על דרך ההתנהגות רצויה או המתאימה יותר במצבים כאלה.

לקבוצות למיומנויות חברתיות השפעה משמעותית על הלמידה ועל שינוי ההתנהגות בילדים הסובלים מקשיים חברתיים והם מאפשרות התמודדות של הילדים עם מצבים מעוררי קושי אך באווירה מוגנת, מכילה ואמפתית.  


קראו עוד בנושא: בעיות התנהגות אצל ילדים



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה