ריכזנו עבורך תשובות לשאלות המטרידות הורים, בנוגע לשלבי ההתפתחות המינית של ילדיהם:
לשאלה זו אין תשובה חד משמעית והכי נכון הוא ללכת לפי התחושות של הילד. באופן כללי קשרים בין בנים לבנות מתפתחים באופן טבעי, כאשר בגיל הינקות קיימת מעט משמעות לבחירת המשחק עם בן או עם בת, בגיל ביה"ס שכיח שלבנים יהיו חברים ולבנות חברות, ובגיל ההתבגרות נוצרות חברויות בין המינים. הדאגה שלך כהורה לעיתים יוצרת לחץ לא רצוי אצלך ואצל ילדך ולכן חשוב לבחון את הדברים בזהירות ובעת הצורך לערב גורם חיצוני מומחה כמו פסיכולוג ילדים.
בגיל ההתבגרות. גילוי המיניות, הקורה בשלב זה, קשור לגילוי של זהות והגדרה עצמית, ליכולת לראות את הזולת וגם לפתח כלפיו קשר רומנטי. תחילת גיל ההתבגרות משתנה מילד לילד עבור חלקם בגיל 11 ועבור אחרים, בגיל 15.
לגבי משחק מיני בגיל צעיר - חשוב להוריד את הטאבו סביב המשחק המיני בגיל צעיר. לרוב, אילו אינם משחקים בהם הילד ער לתוכן הרומנטי. משחקים הכוללים נגיעות בגיל מוקדם (3-4) צריכים לעורר סימני שאלה לגבי התעללות מינית, חוויה מינית עם מבוגר, חשיפה של ילד ליחסי מין אצל ההורים, או משבר נפשי כלשהו אצל הילד. במקרים אלו, מומלץ לפנות ולהתייעץ עם פסיכולוג ילדים.
האם בגיל צעיר עלינו לחשוש או למנוע מצבים אינטימיים בין הקטנים? משחקי רופא וחולה וכדומה?
לא. אלו משחקים אשר נעשים תוך חיקוי המבוגרים או ביטוי של תכנים בין אישיים - גם מיניים - וזו דרכם של ילדים להתמודד עימם. זו גם דרך התמודדות מפחד מרופא, או ממחלה. כאשר ילד בגיל צעיר משחק משחק מיני של ממש - למשל חיכוך מכוון של איבר המין שלו באמצעות האחר, נגיעה באיברי מין של אחרים וכדומה, יש לבדוק אפשרות לחשיפה ליחסי מין או התעללות.
מה ההבדל בחברות בגיל הרך בין מינים שונים לבין מינים זהים?
בגיל הרך, שהכוונה היא עד גיל בי"ס, אין הבדל משמעותי. בגיל זה הילד עסוק בעולם פנטזיה משחקי, והוא עדיין אינו בשל להבין את ההבדלים המלאים בין המינים. אין זה אומר שהילדים בגיל הזה לא רואים את ההבדל או מנסים למצוא לו הסבר, אבל זה לא הסבר במובן הרומנטי. לרוב ההסבר מתקשר אצלו לעונש על התנהגות שלמד שאינה נאותה, ולא מתוך הבנה אמיתי על ההבדלים הביולוגיים בין בנים לבנות.
אגב, להורים יש חלק בזה!
כאשר הם שואלים את הילד בגן אם "יש לך חבר?" ואת הילדה "יש לך חברה?" כמו כן, הגננת גם היא, לעיתים מחלקת את הקבוצה לבנים ובנות, כך שלרוב יצרו קשר חברי עם אותו המין.
לא תמיד מופיעה התנהגות מסוג זה, אך כאשר היא כן מתרחשת, היא תופיע בגיל בי"ס יסודי. אז מתפתחת תחושת העצמאות - ילדים מתחילים להיות אדונים לעצמם ולגופם, ומתוך כך, הם גם לא נותנים יד להורים למשל.
כמו כן בשלב זה מתפתחת ההבנה לגבי ההבדלים בין המינים: בני אותו מין הופכים לקבוצת הזדהות, שיש עימה משהו במשותף ובה הם חשים שייכות ובטחון. ושוב, לחברה מסביב יש השפעה מכרעת: לעיתים ההורים רוצים שהבן ייתן יד לבת- בכדי שהם עצמם יהיו מרוצים בלי קשר לנטייה הטבעית של הילד.
מתי מופיע לראשונה הרצון לקרבה בין שני המינים? כיצד הוא מתבצע ומה ביטוייו? האם הוא דומיננטי יותר מצד הבנות או דווקא מהבנים?
באופן כללי הרצון לקרבה בין המינים ולפיתוח קשר רומנטי מופיע לראשונה בגיל ההתבגרות, כחלק מגיבוש הזהות ("יש לי חברה- אני גבר" וכד'). כאמור גיל ההתבגרות משתנה מילד לילד. בד"כ שלב זה מופיע קודם אצל בנות שכן הן מתחילות את גיל ההתבגרות מוקדם יותר, כך למשל ניכר בהן שינוי חיצוני, לפני שניכר בבנים (גדילת החזה וקבלת הווסת).
תהליך ההכרות הוא הדרגתי וכולל שאיבת מידע מספרים, עיתונים, טלוויזיה, מעשי שובבות או רצון להציץ ולראות, מתחילות מסיבות הכיתה, ריקודים ובילוים משותפים. בחירת איסוף המידע תלוי באופיו של המתבגר והעדפותיו, למרות שכיום רוב בני הנוער לומדים על רומנטיקה ומין מהטלוויזיה והאינטרנט.
ריבוי אתרים מיניים ברשת יוצר תדמית מאד מסוימת של איך יחסי מין וקשר זוגי צריך להראות. מתחילות גם השוואות בתוך המינים לגבי גודל, תפקוד, וכד. אם הבחנת בהתעסקות מדאיגה בנושא המיניות או שתרצה סיוע בשמירה על התכנים שילדך חשוף אליהם תוכל לקבוע פגישת ייעוץ עם אחד מהמומחים בתחום הילדים והנוער הנמצא בקליניקה.
כיצד ההורים יכולים לעזור לילדיהם לפתח יחסי בנות-בנים תקינים עם חבריהם?
הכי חשוב להקשיב לרחשי ליבם של הילדים, לא ללחוץ, לא לדחוף יותר מידי, לתת להם את הזמן שלהם, כאשר הם חשים משהו - לתת להם את האפשרות לדבר, ולהעניק תמיכה. בשום אופן לא להעליב או להתנות כמו "אתה לא גבר כי לא נתת יד" או משהו בסגנון.