יותר מדי לחצים? איך להתמודד עם מצוקה נפשית
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


מצוקה נפשית

   29/03/2020 23:16

אנשים שונים מתארים חוויה של מצוקה נפשית וסבל, לא תמיד עם היכולת או התובנה באשר למקור של אותה תחושה. אך גם ללא הבנה מלאה של מצבם, הם מרגישים כי הם זקוקים לסיוע ומחפשים אחר מזור להרגשתם הרעה.

ואכן, למצוקה נפשית אין הגדרה מדוייקת וחד משמעית, אלא היא בעצם מהווה שם כולל למספר תופעות רגשיות או מצבים נפשיים שונים אשר גורמים לאדם לסבל נפשי.

יש פעמים בהם מצוקה נפשית מתארת מצב של חרדה או דיכאון. במקרים אחרים, מצוקה רגשית מתהווה לאור חוויה של אירוע טראומטי או אירוע משברי אחר. מצוקה נפשית מתעוררת פעמים רבות בעקבות תקופת לחץ או קושי בהתמודדות עם סטרס או רצף של שינויים בחיי האדם.

נהוג להתייחס למצוקה נפשית כמצב בו היכולת של האדם להתמודד עם כמות הלחצים המופעלת עליו בחיי היום יום נפגעת, וכאשר מופר האיזון בין עומס הלחצים /אירועים שהאדם חווה (בין אם חיוביים ובאין אם שליליים) לבין כמות המשאבים שקיימת בו.

כך למשל לעיתים קורה שאירוע חיובי כמו חתונה, קבלה לעבודה או לידה של תינוק מציפים מצוקה שעד עכשיו לא הורגשה.

מאפיינים של מצוקה נפשית

אין תחושה אחידה אחת אשר מתארת מצב של מצוקה רגשית, כמו למשל במצב של חרדה בו האדם חווה בעיקר תחושה עוצמתית של פחד ובהלה.

אנשים נוטים לתאר בליל של רגשות לאור חוויה של מצוקה נפשית: ייאוש, עצבות, כעס, חוסר אונים, פחד, חוסר מנוחה, חוסר שקט, בהלה ועוד.

מלבד התחושות הפנימיות - מצוקה נפשית באה לידי ביטוי גם באופן קוגניטיבי, פיסי והתנהגותי.

אנשים רבים חשים מיחושים וכאבים גופניים שונים, אשר מקורם הוא במצוקה נפשית כמו למשל כאבי בטן, כאבי ראש, סחרחורות, בחילות, מתח שרירים, בעיות בשינה ושינויים בהרגלי האכילה.

במישור הקוגניטיבי עשויות להופיע מחשבות טורדניות, קשיי ריכוז, חוסר יכולת להתמיד במשימות או להשלים משימות מורכבות, שכחה, ראיה פסימית ומחשבות שליליות על העצמי.

במישור ההתנהגותי עשויים להופיע שינויים הבאים לידי ביטוי בהסתגרות וצמצום הפעילות היום יומית, אובדן עניין בפעילויות שהסבו הנאה בעבר, ניתוק חברתי והתרחקות מבני משפחה או חברים קרובים כמו גם חוסר שקט, אקטיביות לא אופיינית ו/או עצבנות.

ביטוייה של המצוקה הרגשית אינם תמיד מעידים על מהות הקושי או על המקור ומצוקה הנפשית. כלומר, גם אם חלק מהביטויים של המצוקה הינם של פחד וחרדה, יש לברר ממה בדיוק נובעת החרדה ומה מקורה.

כך גם התקפי זעם או קושי לנהל מערכות יחסים בשל חוסר סבלנות אינם מעידים בהכרח על בחירה לא נכונה של בן הזוג או קושי משפחתי, אלא לעיתים מהווים את הביטוי לקושי אחר, חבוי ומשמעותי יותר. 

התמודדות וטיפול במצוקה נפשית

כאמור, מצוקה נפשית איננה תמיד בהירה או מובנית לאדם הסובל. לא פעם, עצם חוסר הוודאות מהיכן נובע הקושי מעיב על האדם ומוסיף עוד על המצוקה שהוא חש.

ולכן, חשוב קודם כל לברר מהיכן נובע הקושי. שיחה עם חברים או בני משפחה, אוורור רגשות וניסיון להבין מהו מוקד הקושי הוא שלב ראשון וחשוב.

חשוב שבני משפחה וחברים קרובים ילוו ויתמכו באדם ככל הניתן בתקופה בה חווה את המצוקה וינסו לתת לו תחושת ביטחון, יציבות ובעיקר מקום המאפשר להקל על תחושותיו.

מצד שני בני המשפחה יכולים להיות מפתח חשוב לטיפול - באמצעות עידוד ודחיפה קדימה.

חזרה לפעילות השגרתית, שמירה על הרגלי תזונה, שינה ופעילות בריאים וכן השתתפות בפעילויות מהנות הם דרך טובה להקל על המצוקה ולהשיב כוחות ומשאבים שאבדו.

כאשר אלו אינם מסייעים, כאשר עוברת תקופה והמצוקה אינה עוברת או מתגברת חשוב לפנות לאיש מקצוע.

לא תמיד "דברים עוברים מעצמם" וחשוב להיות עם היד על הדופק. מומלץ לפנות לאיש מקצוע (פסיכיאטר או פסיכולוג) המומחה באבחנה וטיפול רגשי.

אבחנה מקצועית תסייע להבין מה הטיפול הנכון שיש לפנות אליו על מנת להקל על המצוקה.


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה