חווה משבר אישי? כל הדרכים לזהות, להתמודד ולטפל
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


התמודדות עם משבר אישי

   19/06/2016 12:17

"משבר אישי" הוא שם נרדף ל"משבר נפשי" או מצב של "התמוטטות נפשית", כולם כאחד מתארים מצב בו האדם נמצא במצוקה רגשית, רגעית או מתמשכת, אשר גורמת לו סבל רב ומשפיעה על יכולת התפקוד שלו, בתחומים שונים.

משבר אישי עשוי להתפתח לאור רצף של קשיים, לחצים ואירועים המתרחשים לאורך זמן או באופן פתאומי לאור אירוע משמעותי שהתרחש בפתאומיות כמו פיטורין, גירושין, מוות של אדם קרוב, פרידה, מעבר דירה, תאונת דרכים ועוד.

לא תמיד ולא בהכרח, אירועים שליליים הם אלו שמביאים להתפרצותו של משבר אישי - לעיתים גם אירועים חיובים, עשויים להוות זרז להתפרצותו של משבר.

משברים למעשה, מתפרצים לאור חוסר איזון בין כמות המשאבים והכוחות הרגשיים שיש לאדם לעומת כמות הלחצים או האירועים שעליו להתמודד עמם. מסיבה זו, גם אירועים חיוביים עשויים להפר את חוסר האיזון ולבוא לידי ביטוי במשבר.

משבר אישי יכול לבוא לידי ביטוי בפן הזוגי, המשפחתי, התעסוקתי, החברתי או שילוב של כמה מתחומים אלו.

סימנים המאפיינים משבר אישי

  1. פגיעה בתפקוד - התפקוד התעסוקתי, האישי, הבין-אישי, המשפחתי, הזוגי ועוד. אלו יכולים למשל לבוא לידי ביטוי בהיעדר מעורבות בחיי המשפחה, חוסר יכולת לעמוד במשימות ומטלות הבית, תפקוד לקוי בעבודה, ניתוק קשרים חברתיים ועוד.
  2. שינויים בהרגלי שינה ואכילה - ריבוי שעות שינה או הופעתם של נדודי שינה, ובמקביל, היעדר תיאבון או תיאבון מוגבר.
  3. תלונות על מיחושים גופניים שונים כמו כאבי בטן, בחילות, סחרחורות, כאבי ראש, חולשה ועוד.
  4. הופעתם של סימני חרדה או התקפי חרדה חוזרים.
  5. ירידה במצב הרוח, התכנסות והסתגרות או לחילופין הופעתם של התקפי זעם, אי שקט, עצבנות וכדומה.
  6. תחושות של אשמה (למשל כאשר התפקוד המשפחתי או ההורי נפגע אימהות ואבות רבים מרגישים שהם הורים לא טובים מספיק, או שהם משפיעים לרעה על ילדיהם), תחושות של ערך עצמי נמוך וכדומה.
  7. תחושות שונות כמו ייאוש, חוסר אונים, עצב, בהלה ועוד מאפיינות גם הם משברים נפשיים לסוגיהם.
  8. מחשבות חוזרות וטורדניות - למשל על הגורם שעורר את המשבר או על ההשלכות שלו על תחומי חיים שונים. כמו כן, עשויות להופיע מחשבות על היעדר הטעם בחיים, או מחשבות אובדן. מחשבות אלו נוטות להופיע באופן אובססיבי ולהוסיף על תחושת המצוקה.
  9. לעיתים מופיעות גם התנהגויות סיכון כמו שימוש בחומרים וכדומה או התנהגויות הנועדו להשיג ניתוק רגשי או פיזי מהסביבה.

טיפול במצבי משבר יכול להיעשות באופן ממוקד וקצר טווח. הטיפול נועד לבחון את הגורמים שהביאו למצב המשברי, לאמוד את מצבו הרגשי של האדם ולהתמקד במציאת הדרכים בהם יוכל, ראשית כל, לחזור לתפקוד ושנית לשפר את איכות החיים.

במהלך הטיפול עובדים גם על הפחתת הסימנים הרגשיים המלווים את המשבר כמו הירידה במצב הרוח, הפחתת תחושות הייאוש, התמודדות עם חרדות, רגשות האשמה וכן בעבודה על שיפור הביטחון העצמי והאמונה העצמית ביכולת לעשות שינוי ולהרגיש אחרת.

אפשר להתגבר על משבר אישי ולמצוא דרכים לצמוח מתוכו ולשפר את איכות החיים. פנו אלינו בכל עת ונשמח לסייע.

טיפול במשבר אישי

משבר אישי עשוי להופיע למשך תקופה ארוכה או קצרה. ישנם מקרים בהם אנשים מצליחים להיעזר בקרוביהם על ידי שיתוף במצוקה, למרות הרצון והנטייה להתבודד ולהיות לבד.

שיתוף בתחושות מקל פעמים רבות על תחושת המצוקה ומאפשר גיוס כוחות ומשאבים שהיו חסרים עד כה.

במקרים אחרים, מומלץ להיעזר בניסיון העבר ולהשתמש בדברים שעזרו במצבי משבר קודמים או מצוקות אחרות, יש אנשים ששיתוף החוויות עם אדם קרוב מסייע להם, אחרים זקוקים לצאת לחופשה או לקחת חלק בפעילות מהנה אחרת, יש אנשים שמחדשים כוחות על ידי יציאה להתרעננות בטבע או במקום פתוח, בעוד אחרים מפיקים מפעילות ספורטיבית אנרגיה רבה להתמודדות טובה יותר ומחודשת עם המצב המשברי.

כמו כן, במקרים מסוימים מומלץ לפנות לעזרה מקצועית. למשל, כאשר התפקוד נפגע באופן משמעותי, כאשר מופיעים סימנים של דיכאון או חרדה או כאשר ניסיונות התמודדות עצמאיים אינם מסייעים.

המטרה המרכזית היא לא רק לחזור לאיזון אלא גם ליצור שיווי משקל חדש עם יותר משאבים נפשיים כדי למנוע נפילה עתידית.


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה