נומופוביה- מרכז ד"ר טל לתמיכה רגשית ונפשית
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


נומופוביה

   27/08/2020 10:24

האם אתה נלחץ כשנגמרת לך הבטריה בנייד או שאתה נכנס לאיזור ללא קליטה? האם אתה מתוח כשאתה לא יכול לקבל הודעות או שיחות טלפון? האם קשה לך להינות או להתרכז כשאין באפשרותך לבדוק את הנייד? ייתכן ואתה סובל מנומופוביה, פחד להיות מנותק מהמכשיר הנייד.

אל הרשימה הארוכה של תחלואות נפשיות של המאה ה-21 מצטרפת נומופוביה, הפחד להיות מנותק מהמכשיר הנייד. הכללתה בהפרעות חרדה נשמעת קצת מופרכת, אך אם נקדיש לכך מחשבה, נשים לב שמרביתנו הולכים לישון עם הנייד ליד המיטה, מעבירים בו מבט דבר ראשון בבוקר ומרגישים חוסר נוחות כשאנחנו מנותקים ממנו.

 

מה זה נומופוביה?

פוביה הינה פחד מוגזם ממצב או אובייקט ספציפים, ונומו זה קיצור של המילים no mobile.

בנומופוביה מתעוררת חרדה בהיעדר האפשרות להשתמש בנייד. החרדה מתעוררת כאשר הסוללה מתרוקנת, שוכחים את המכשיר בבית, בהיעדר קליטה, כשלא ניתן לשמוע הודעות או את צלצול המכשיר, לנוכח תקלה או אבדן או בכל מקרה שהנייד לא זמין.

לרוב לא מדובר בפוביה משתקת כמו פוביה מעכבישים או מטיסה אך היא עדיין קיימת בשכיחות לא נמוכה באוכלוסייה. בבריטניה לדוגמה, מעל 50% מהאוכלוסיה דיווחה על חרדה כשהטלפון אינו יכול להיות בשימושם, וצפוייה להיות עליה בשכיחות ככל שהתלות במכשיר הסלולרי יעלה, דבר שאנחנו עדים לו כבר עכשיו עם הכנסת אפליקציות הבתים החכמים המאפשרים לשלוט במכשירים החשמליים בבית דרך הסלולר, ועם העברת יומני העבודה לטלפון.

 

למה מרגישים נומופוביה?

מצד אחד הדבר קשור לתלות הגוברת במכשיר הסלולארי. מכשיר הסמארטפון מאפשר להיות מחובר למעגלים חברתיים ותעסוקתיים ולהתעדכן במהירות במידע חדש. הסמארטפון מאחסן תמונות מרגעים שלנו בחיים, מאגד מידע חשוב אודותינו ועובר פרסונליזציה דרך התאמה אישית של פונקציות המכשיר.

מצד שני, הדבר תלוי במבנה האישיות שלנו. נומופוביה שכיחה יותר אצל אנשים עם קושי לשאת אי ודאות וצורך מוגבר בשליטה. אנשים אלו יכולים לסבול בדרך כלל גם מפוביות או הפרעות חרדה נוספות.

גם חשש מהחמצה (FOMO) גורם לנומופוביה, ויש חוקרים הסבורים שנומופוביה היא בכלל סוג של FOMO המתעורר לנוכח החשש להחמיץ התרחשות ברשתות החברתיות או לפספס אירוע אונליין. יש הטוענים כי המכשיר הסלולרי הוא סוג של הרחבת העצמי הגורמת לתחושה של ריקון בעת הניתוק.

לחצו כאן לקריאה נוספת על חרדת החמצה

נומופוביה והתמכרות לסלולארי

השימוש בסמארטפון מייצר סיפוק מיידי המפעיל את מערכת הגמול במוח הפועלת גם במצבי התמכרות שונים.

מאחר וקיימת גם התמכרות למכשיר הסמארטפון, החרדה בעת ניתוקו דומה לעיתים לתסמונת גמילה: אי שקט ועצבנות כאשר הטלפון לא זמין. 

 

לפרטים נוספים אודות נומופוביה צרו עמנו קשר בטלפון 1-800-100-172

 

מתי מתעוררת נומופוביה?

נומופוביה יכולה להתעורר במצבים יומיומיים המאלצים התנתקות מהמכשיר. במצבים של אובדן, באזורים ללא קליטה, כשנגמרת חבילת הגלישה, כשנכנסים למקומות בהם לא ניתן להשתמש בסלולריים, כששוכחים את המכשיר, כשהוא לא נמצא בהישג יד ועוד.

 

תסמינים של נומופוביה

התסמינים של נומופוביה יכולים להיות מגוונים. למשל, בדיקה תכופה אם הסלולארי זמין, הימנעות מכיבוי המכשיר, חיפוש מתמיד של נקודת גלישה, אובדן ריכוז או חוסר יכולת להינות מפעילות עכשווית, תחושת אי-שקט, עצבנות או בהלה כשלא ניתן להשתמש במכשיר.

התסמינים של נומופוביה ייחודים במספר היבטים, הם מאגדים תסמינים של חרדה האופיינים לסוגי פוביה אחרים כמו זיעה מוגברת, דופק לב מואץ, פחד, קשיי ריכוז ודאגות. וגם כוללים תסמינים התמכרותיים כמו תחושת ריקנות בהיעדר שימוש, עצבנות, חוסר שקט ועוד.

היבט שני קשור לעצמת הסימפטומים. נראה כי בשונה מפוביות אחרות התגובות מתונות יותר. המחשבות אינן מציפות, אין תחושת קיפאון וקיימת הרגשה של אי נוחות ומתח אך ניתן להמשיך בשגרה.

היבט זה ככל הנראה קשור לעובדה שמרבית הפוביות הן לאובייקטים בעלי פוטנציאל מסכן חיים (פוביה מטיסות, חרדת בריאות, פחד מזוחלים) ולכן לכאורה מעוררות תגובות חריפות יותר.

 

מתי נומופוביה הופכת לבעיה?

כולם באופן זה או אחר עלולים לחוש נומופוביה. כמו הפרעות חרדה אחרות  מדובר במצב הנמצא על רצף, מחרדה מתונה עד לכזו הפוגעת באיכות החיים ובתפקוד.

נומופוביה הופכת לבעיה כשהיא מתחילה לנהל ולצמצם את דרגות החופש שלנו. למשל כשלא יכולים להנות מפעולות שלא מאפשרות לנו להיות צמודים לסלולארי, כשאנחנו מתוחים שאין באפשרותנו לראות הודעות או לקבל שיחות, כשאנו בדאגה מתמדת שהסוללה תגמר או שהטלפון יאבד.

 

טיפול בנומופוביה

יש מספר פתרונות שיכולים להפחית את החרדה.

ניתן לגבות את חומר חשוב הנמצא על המכשיר, לרשום טלפונים ופרטי פגישות חשובות בפנקס הנמצא בהישג יד, לקחת מטען ולהתאמן באופן יזום במהלך היום על ”זמן חופשי מסלולארי“ בו לא בודקים את המכשיר.

כשהמצב מגיע להגבלה תפקודית, הימנעות או תחושות פיזיות לא טובות כדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי קצר מועד ממוקד לחרדות, בו לומדים באופן הדרגתי להתרחק מהסמארטפון, לקחת הפסקה מההתעדכנות האינסופית, ללמוד להתמודד עם מצבים של חוסר ודאות, להגדיר שעות מסוימות בהן אנחנו ללא הנייד ולהחזיר את השליטה על הסלולרי ולא לאפשר לו לנהל אותנו.

 

לפרטים נוספים אודות נומופוביה צרו עמנו קשר בטלפון 1-800-100-172

 


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה