אבחון לקויות למידה נערך בדרך כלל בגילאי בית הספר המוקדמים יותר או פחות, לרוב, לאור קשיים שעולים בהבנת שפה, רכישת יכולות קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבנה מתמטית ובאופן כללי בכל הקשור לרכישת מיומנויות למידה.
הורים רבים פונים לאבחון לקויות למידה לאחר שכבר החלו להופיע קשיים לימודים שונים, לאור דיווח של הילד או דיווח של המורה.
לא פעם, לקשיים אלו נלווים גם קשיים רגשיים, בעיקר ירידה בדימוי העצמי לאור הקשיים הלימודיים, רתיעה מתהליכי למידה, בית הספר בכלל או שיעור מסויים בפרט, חשש ממבחנים או שיעורי בית ועוד.
לא תמיד ניתן לערוך אבחון של לקויות למידה לפני הכניסה של הילד לבית הספר, אך ישנם סימנים אליהם ניתן לשים לב, לעקוב אחריהם ובמידה וקיים חשש מבוסס לפנות לאיש מקצוע על מנת לבחון כיצד ניתן לסייע לילד ולחזקו.
חשוב לדעת כי כמעט אצל כל ילד עשוי להופיע אחד הסימנים בשלב כלשהו לתקופה ממושכת יותר או פחות, ואין זה בהכרח מעיד על קיומה של לקות למידה.
במקרה ומופיעים כמה סימנים הנמשכים לתקופה ארוכה כדאי לבחון את האפשרות לפנות לאבחון מקצועי.
בכל גיל סימנים אחרים עשויים להעיד על קיומה של לקות למידה.
בגיל הרך, עיקר הסימנים נוגעים לאופן התפתחות השפה אצל הילד, כמו למשל: עיכוב בהתפתחות הדיבור, הגיה לא נכונה של מילים, אוצר מילים קטן וקושי ללמוד מספרים, צבעים, צורות, אותיות, ימות השבוע וכדומה, קשיים במוטוריקה עדינה (כמו למשל קושי בציור, גזירה וכו'), קושי חברתי, אי שקט, נטייה להסחות דעת וקושי להתרכז בגירוי אחד.
בגילאי 7-10 (כיתות א'-ד') עיקר הסימנים נוגעים לקושי בהבנת הנקרא ובאופן ספציפי בקושי לערוך קישור בין צלילים לבין אותיות, שמהווה למעשה את היכולת לקרוא עם ניקוד.
מעבר לכך עשויים להופיע קשיים כמו קושי לזהות ניקוד, קושי להצליח לקרוא בלי ניקוד (לאחר ביסוס הקריאה עם ניקוד), בלבול בין סימני החשבון, נטיה להשמיט אותיות במהלך הכתיבה, קשיים בזיכרון, קושי ברכישת מיומנויות קריאה ונטייה להישען על הזיכרון בעת קריאה או כתיבה, בעיות בקורדינציה, נטייה להיתקל בחפצים, חוסר תשומת לב לסביבה הפיזית, אחיזת עיפרון לא נכונה, אימפולסיביות ועוד.
בגילאי 10-14 (כיתות ד'-ח') – המשך הקשיים בקריאה ובכתיבה לרבות קשיים חברתיים כמו הקושי להבין מצבים חברתיים, לקרוא שפת גוף וכדומה.
הימנעות מקריאה בקול רם, ומשיעורי בית או משימות אחרות המערבות כתיבה, השמטת אותיות בעת כתיבה או קושי לשמור על רצף אותיות, קשיים משמעותיים בשיעורי לשון המחייבים הבנה של הטיות, תבניות מילים, שורשים ועוד.
בגילאי 14-18 (כיתות ט' – יב) - המשך קשיי איות, המשך קשיי כתיבה וקריאה, קושי לענות על שאלות פתוחות במבחנים, נטייה לא לשים לב לפרטים או לפספס פרטים בעת קריאה ו/או נטייה למיקוד יתר בפרטים, קשיי זיכרון, קשיי הסתגלות ועוד.
כאמור, אבחון לקויות למידה נערך על ידי איש מקצוע מומחה בלבד, בין אם מאבחן מוסמך ובין אם פסיכולוג או פסיכיאטר ילדים, אשר יכול גם להעיד על קיומם של קשיים רגשיים והשפעתם על יכולות הלמידה.
מעבר לאבחון מקצועי, פעמים רבות הורים נדרשים לסייע לילדיהם להתמודד עם ההשלכות הנרחבות של לקויות למידה על חייהם, בתחום הלימודי, בתחום החברתי ובכלל באופן התנהלותם ותפקודם בחיי היום יום.
הדרכת הורים ו/או סיוע מקצועי לילד, מאפשר התמודדות טובה יותר של שני הצדדים, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך, בין השאר על ידי רכישת מיומנויות לימודיות וחברתיות טובות יותר .