שנות החיים הראשונות הן שנים משפיעות ומכריעות בהתפתחותו של הילד והמבוגר שיגדל להיות מבחינות רבות: בשנים אלה הוא מתפתח מבחינה רגשית, שכלית, חברתית, מוטורית – גופנית וכו'.
מנקודת מבטו של הילד הרך שנות החיים הראשונות כוללות אתגרים התפתחותיים רבים, שינויים קיצוניים, והתמודדויות מורכבות ולעיתים מפחידות.
ילדים צעירים מאוד לרוב לא יכולים לדבר באופן ישיר על הקושי שהם חווים אך אין זה אומר שאנחנו לא יכולים להבין מה קורה להם.
ילדים צעירים לרוב יספרו על קשייהם ומצוקותיהם במגוון דרכים. לעיתים הם יספרו על כך באמצעות התנהגויות שונות כגון: התפרצויות זעם וסרבנות, קשיי שינה וקשיי אכילה, הכאה עצמית או הכאת אחרים, הימנעויות ממצבים שאינם מרגישים עימם בנוח כמו חוגים או מפגשים עם חברים מהגן, נסיגה התפתחותית וכו'.
לפעמים ילדים צעירים יספרו על מצוקותיהם באופן רגשי, למשל יתפרצו בבכי ויתקשו להירגע, יבטאו פחדים וחרדות שונות, יתקשו להיפרד ועוד.
דרכים אלה הן אמצעי של ילדים רכים לספר לסביבתם שהם חווים קושי מסוים ולבקש בעקיפין את עזרת הסביבה.
באופן טבעי מרבית הפעוטות/ הילדים מתנהגים כך לפעמים ולרוב אין צורך להתייעץ עם גורם מקצועי.
מתי אם כן כדאי להתייעץ עם מומחה לטיפול בגיל הרך?
הורים רבים לילדי הגיל הרך שמתמודדים עם קשיים משמעותיים נוטים לחשוב שאולי הקשיים יחלפו מעצמם, רואים את הקשיים כלא משמעותיים או מאמינים שמוקדם מידי לטיפול.
ההפך הוא הנכון. הגיל הרך מהווה חלון הזדמנויות מצוין לטיפול, דווקא בגלל גילו הצעיר של הפעוט/ הילד ואישיותו הרכה.
משפטים שלא מומלץ להגיד בפני הילדים - טל רחמים-בירן וד"ר אילן טל ל-YNET
עד גיל 6 עדיין לא מתקבעים דפוסים ומנגנונים עיקשים ולעומת זאת יש יכולות למידה והפנמה מאוד גבוהות, לכן לרוב בהדרכות הורים או בטיפולים בגילאים אלה מתאפשרים שינויים משמעותיים מאוד בתהליכים קצרי מועד יחסית.
טיפול בשנים הראשונות לחיים מסייע לילד שחווה קשיים משמעותיים לבסס תשתית נפשית איתנה שתסייע לו לאורך כל חייו.
ככל שהשנים יחלפו ילדים שחוו קושי בתחילת החיים עשויים לצבור פערים בתחומים שונים. במידה וילדים אלה יגיעו לטיפול כמתבגרים או כמבוגרים, סביר כי יהיה קשה יותר לסייע להם והדבר יחייב תהליך טיפולי ארוך יותר.
למעשה, מחקרים הוכיחו מעל כל ספק כי טיפול מוקדם בגיל הרך עשוי למנוע ולצמצם פערים עתידיים ולחסוך את ההשקעה הרבה הכרוכה בטיפולים ארוכי טווח בבגרות.
במידה וקיים חשש בנוגע לקושי מסוים, רצוי מאוד לפנות למומחה בגיל הרך לצורך הערכה. לעיתים לאחר הערכה יתבשרו ההורים כי אין צורך במעורבות של איש מקצוע ויחסכו מעצמם דאגות באשר למצבו של ילדם ולעיתים יומלץ על תהליך כלשהו.
סוג הטיפול יבחר על ידי ההורים, מתוך המלצותיו של אחד ממומחי היחידה לטיפול בגיל הרך.
קיימים מספר סוגי סיוע כשמדובר בגיל הרך:
הדרכת הורים: מתוך הבנה ואמונה כי ההורים הם הדמויות החשובות והמשפיעות ביותר עבור הפעוט והילד, פעמים רבות התהליך יכלול מפגשים עם ההורים בלבד.
במפגשים אלה יסייע מומחה בטיפול בגיל הרך להורים להבין את ילדם, את צרכיו הנפשיים ואת יחסיהם איתו באופן מיטבי. בהתאם להבנות אלה יינתנו כלים מעשיים שיסייעו להורים לעזור לילדם.
קרא/י עוד בנושא הדרכת הורים
טיפול דיאדי: טיפול זה מתקיים בהשתתפות הילד וההורה יחד. בטיפול דיאדי הילד וההורה מוזמנים לשחק או לשוחח על פי רצונותיהם ומתוך ההתרחשות והאינטראקציה בניהם יכול המטפל לסייע בזמן אמת להורה ללמוד כיצד הוא משפיע על רגשותיו והתנהגותו של ילדו ומושפע מהם.
בטיפול הדיאדי המטפל יסייע להורה להכיר את הצרכים והקשיים הרגשיים של ילדו ולמצוא דרכי התמודדות מתאימות ויעילות יותר עבור ההורה והילד.
כך יכולים ההורה והילד, שחווים קושי וקונפליקט, לחוות אלטרנטיבה מחזקת ומתקנת באופן מיידי בעזרת התייחסות מיומנת ורגישה של המטפל המומחה בגיל הרך וביחסי הורה ילד.
תהליך זה מחזק ומבסס את הקשר בין הורה לילדו ומאפשר לילד לחוות את ההורה כדמות שמסייעת לו לחוש ביטחון והגנה.
קרא/י עוד על הטיפול הדיאדי
טיפול במשחק: עיקר הטיפול בילדים צעירים נעשה באמצעות משחק. כפי שהשפה היא האמצעי של המבוגר לבטא עצמו המשחק הוא האמצעי של הילד לדבר.
באמצעות המשחק מכניס הילד את הפסיכולוג לעולמו הרגשי, מומחה בגיל הרך ידע להקשיב לסיפורו אותו מספר הילד כצוהר לעולמו הפנימי ולהגיב באופן שיסייע ויתרום לילד.
קרא/י עוד על טיפול במשחק