האם יש לך עומס רגשי? סימנים נפוצים וכלים להתמודדות

   חיפוש סגירה 1800-100-172





עומס רגשי: סימנים וכלים להתמודדות

   11/10/2015 13:15

אולי יש לך יום רע, וייתכן שכבר מספר שבועות אתה מרגיש לחוץ וחסר יכולת להתמודד עם מה שהחיים מזמנים. אנו נוטים להיות במרוץ נגד הזמן, כאשר עומס הוא מהתופעות הנפוצות של חיי השגרה במאה ה-21.

עומס רגשי הוא מצב של מתח או חסך רגשי המתרחש כאשר אנו מרגישים שהמשאבים שלנו אינם מספיקים לעמוד בדרישות חיצוניות.

המשאבים שעומדים לרשותנו יכולים להיות פנימיים, כמו תחושת מסוגלות או ניסיון קודם, ומשאבים חיצוניים, כמו תמיכה חברתית או רווחה כלכלית.

מדובר בתחושה סובייקטיבית, כאשר כל אחד חווה עומס רגשי בהתאם למשאבים הפנימיים שיש ברשותו, לתמהיל של הגורמים הסביבתיים המשפיעים עליו, התנגשות בתפקידיו החברתיים, תחושת המסוגלות העצמית ואופן ההתייחסות שלו ושל סביבתו להצלחות וכישלונות.

לחץ (stress) הוא אחד הגורמים השכיחים לעומס רגשי. הוא יכול להיגרם מגורמים שונים, כמו למשל: ריבוי מטלות במקום העבודה או הלימודים, התנגשות בין תפקידים חברתיים כמו התנגשות בין תפקיד ההורה ותפקיד הקרייריסט, סביבת חיים מלחיצה כמו בסביבת עוני או מתח מדיני, אירועי חיים משמעותיים דוגמת התמודדות עם מחלות, אובדן, לידה צפויה או פיטורין.

סימנים לעומס רגשי

עומס רגשי מתבטא בתסמינים רגשיים, אך גם מקבל ביטוי דרך הגוף. פניות רבות לרופא המשפחה נעשות בשל עומס רגשי, ורופאים רבים יעידו על ההשפעה השלילית שיש לעומס כזה על הבריאות.

הסימנים הנפוצים לעומס רגשי:

1.    הפרעות שינה - שינה מופחתת או מוגברת, קושי להתעורר בבוקר, קשיי הירדמות או יקיצה לאחר שעות בודדות וקושי להירדם חזרה. אם אלו מתרחשים מעל פעם-פעמיים בשבוע ולא נמצא לכך הסבר רפואי, ככל הנראה הסיבה היא עומס רגשי.

2.    תיאבון מוגבר או מופחת ושינויים במשקל, שאינם קשורים להתחלת דיאטה או לפעילות גופנית מוגברת.

3.    תסמינים פיזיולוגים שלא נמצא להם הסבר רפואי. הנפוצים ביותר הם כאבי בטן, קשיי עיכול, כאבי ראש, כאב שרירים כרוני.

4.    מחלות כרוניות כמו לחץ דם גבוה, אסתמה, וחולשה כללית של המערכת החיסונית.

5.    מצבי רוח משתנים, קושי לשלוט בכעס, נטייה להתפרץ בקלות על הסביבה הקרובה, דאגות יתר ומחשבות טורדניות.

6.    עייפות מוגברת ותחושה של חוסר אנרגיה.

7.    קשיים בזיכרון.

8.    חוסר מצב רוח, תחושת חוסר אונים, דיכאון וחוסר חשק לצאת לבלות./מיינדפולנס

התמודדות וטיפול

למרות הפגיעה באיכות החיים, והסכנות הבריאותיות הטמונות בחיים תחת עומס רגשי, מעטים פונים בשל כך לטיפול.

מאחר ותסמינים רבים של עומס רגשי נחווים דרך הגוף לרוב פונים לרפואה הקונבנציונלית שיכולה לסייע מעט מאד בהקלת הסימפטומים.

כמו כן רבים תולים את הסיבה לעומס הרגשי בנסיבות חיצוניות שצפויות לחלוף ומתקשים לראות בטיפול כלי שיכול לסייע.

טיפול אכן לא ישנה נסיבות חיצוניות, אך יאפשר לרכוש כלים יעילים להתמודדות עם נסיבות אלו.

הטיפולים הרגשיים לעומס רגשי הם קצרי מועד, שכן במרבית המקרים לא מדובר בתכונת אופי כי אם במצב זמני נתון שיש להתמודד עמו.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי, ביופידבק, מיינדפולנס, התערבות ממוקדת משבר, והיפנוזה מאפשרים לרכוש כלים להתמודדות בזמן קצר יחסית.

אפשרות נוספת היא להיעזר בטיפול תרופתי. במידה והטיפול מלווה בידי פסיכיאטר מקצועי אין חשש לפתח תלות בתרופות וניתן ליטול אותן באופן זמני.



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה