תשישות, עייפות וחולשה – מה עושים כשאין יותר כוח?

   חיפוש סגירה 1800-100-172




אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה




להתמודד מול תשישות, עייפות וחולשה

   16/02/2015 17:27

האם התמונה הבאה מוכרת לכם? אתם מגיעים הביתה עייפים, זורקים את התיק, מנסים לאגור טיפה אנרגיה כדי לשוחח בנעימות עם הילדים או עם בן הזוג.

בכוחות מועטים גוררים עצמכם למקלחת, מתרעננים קלות, רק בשביל להכין ארוחת ערב, לעשות כמה טלפונים שלא הספקתם אתמול, להחליט שוב לדחות את הביקור אצל ההורים.

אחרי הארוחה, אתם בודקים את האי-מייל, עובדים קצת מהבית - בתקווה שזה יקל עליכם מחר בעבודה, קורסים מול הטלוויזיה, ושוב לא מצליחים לראות תוכנית אחת מתחילתה ועד סופה- פשוט כי נרדמתם.

 חייג/י אלינו לייעוץ ראשוני: 1800-100-172

אולי הוא לא מדויק, אולי חסרים בו עוד כמה פרטים או עוד כמה משימות שמשתלבות בסדר יום העמוס שלכם, אבל רבים נוטים להזדהות עם התיאור, או לפחות עם ההרגשה.

"אין לי כוח!" - תשישות ממקור נפשי

התלונה על עייפות מתמשכת או תחושה של תשישות, הופכת רווחת יותר ויותר בשנים האחרונות, לאור היותנו חלק מדור העידן המודרני - הדור בו המסר הוא להספיק כמה שיותר בכמה שפחות זמן, כאשר מוחות רבים וחכמים עומלים על מיטב הטכנולוגיות שיאפשרו לנו לשלוח את הדו"ח האחרון לבוס, גם כשהוא בחו"ל ואנחנו עם הילדים בגן המשחקים.
   
סיבה ראשונה לתחושת התשישות נעוצה בעובדה כי החיים המודרניים מאלצים את החברה האנושית להתמודד עם עומס רב של משימות.

אנשים רבים, חווים עומס זה, במחשבות שאינן מרפות מהם אודות המטלות שיש להם להספיק, וטרם הספיקו.

מחשבות אלו מתבטאות בתחושה של אי-שקט מתמיד, של דריכות גבוהה, עצבנות קלה, היעדר אנרגיה ותחושה כללית ובלתי פוסקת של לחץ ומתח.

בקרב לא מעט מהאנשים, עם הזמן, תחושת האי-שקט והמחשבות שאינן מרפות, באות לידי ביטוי גם בסימנים גופניים, ככל שהמתח עולה: דפיקות לב מהירות, מתח שרירים גבוה (תחושה שהשרירים כל הזמן מתוחים או תפוסים), הזעה, לחץ בחזה, מיחושים וכאבים (בדרך כלל כאבי בטן, גב וראש) ועוד. סימנים אלו למעשה מעידים על חוויה של חרדה.

למעשה, גם המחשבות שאינן מרפות ("מה יהיה?! אני לא מספיק כלום!") והדאגות החוזרות, במהלך היום, ובעיקר בלילה, הם סימן של חרדה.

כך שבמקרים רבים, כאשר העומס האובייקטיבי אינו פוחת והאדם לא מבצע שינוי בהתנהגותו - עלולה להתפתח חרדה, ולעיתים עד כדי התקפי חרדה.

מחשבות ה-"מה יהיה?" ותחושת העייפות בעקבותיהן עלולים לנובע מקושי נפשי אחר, שונה מלחץ וחרדה.

קושי זה מתבטא בתחושה של ייאוש ("בשביל מה כל זה בכלל?"), עצבות, היעדר שביעות רצון, חוסר חשק, אובדן המשמעות ("מה הטעם לעשות שינוי?"), שלא פעם גורמים לאותה תחושה של תשישות שתוארה קודם לכן.

ישנם מקרים בהם תחושות אלו מבטאות מצב כלשהו של דיכאון מסוג דיסתימיה או דיכאון חמור יותר.  

מעבר לחרדה ועצבות, קשיים נפשיים אחרים או קשיים בין-אישים, בעיקר בעיות בקשר הזוגי, גוזלים אנרגיה רבה, המתבטאת בתחושה של עייפות מתמשכת לאורך כל היום, כביכול ממקור לא ברור.

תחושה של עייפות, כבדות הגוף ותשישות שקשה להתגבר עליה בכל שלב בשעות היממה, איננה תמיד תוצר של החיים המודרניים.

עייפות יכולה לנבוע מכמה סוגים של הפרעות שינה שמקורם הוא בליקוי גופני בלבד. כך למשך, תופעה מוכרת בתחום הפרעות השינה, מכונה "דום נשימתי", במהלכה האדם משתנק ונחנק תוך כדי שינה, מתעורר בעקבות כך, ונאלץ להירדם בשנית, תהליך המתרחש כמה פעמים במהלך הלילה.

באופן טבעי, היעדר שינה רצופה מעין זו, בשילוב קשיי נשימה, המכבידים על יכולתו של הגוף לנוח, מתבטאים בעייפות לאורך כל שעות היום. במקרה זה, יש לפנות לייעוץ כיצד לטפל בבעיות השינה.

בין אם המקור לתשישות הוא חרדה, דיכאון, עצבות, חוסר חשק או בעיה פיזית בלבד: למחשבות המטרידות והיעדר הכוח יש מחיר כבד, לא רק בתחושת העייפות ובהיעדר ההספק הנדרש, ולא רק בתפוקה בעבודה, אלא בעיקר בבית, עם הילדים, ביחסים עם בני זוג, עם חברים, עם ההורים וכדומה.

כיצד ניתן להתמודד עם עייפות ותשישות?

להלן מספר עצות והדרכות להתמודדות עם עייפות ותשישות מתמשכת:
 

  1. היו כנים עם עצמכם: אם אתם יודעים שאתם זקוקים ל- 7 שעות שינה בלילה, ואתם ישנים רק 4 שעות, אזי הגיעה העת להפסיק את המלחמה עם עצמכם ולשנות סדרי עדיפויות. בטווח הרחוק, היעדר שינה פוגעת בגוף ובנפש כאחד.
     
  2. כאמור, סיבה ראשונית ומשמעותית לתחושה התשישות היא עומס אובייקטיבי, ולכן אין ברירה אלא לפעול לצמצמו, גם אם זה אומר להספיק פחות, אבל להרוויח איכות חיים ובריאות נפשית.
     
  3. תרגול טכניקות להפחתת לחצים, למשל על ידי הרפיית נשימות, יוגה, וכדומה.
     
  4. פעילות גופנית- המלצה מעט אירונית כשאין כוח ללכת מהחניה לבית, אבל פעילות גופנית ממריצה את הגוף וגורמת לחידוש כוחות וצבירת אנרגיה.
     
  5. כאשר אתם חשים שהלחץ אינו פוחת, חוסר החשק, העצבות או החרדה מתגברים, מומלץ לפנות להתייעצות באשר לטיפול המתאים ביותר. כך למשל, טיפול באמצעות ביופידבק, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול פסיכולוגי ושיטת המיינדלופנס, עשויים לסייע בכך.  


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה