פחד מטיסות fear of flying - מה עושים ואיך מתמודדים?

   חיפוש סגירה 1800-100-172





פחד מטיסות fear of flying

בפחד מטיסה מרגיש האדם פחד במהלך או לפני טיסה צפויה. למעשה, גוף האדם מגיב לאירוע הטיסה כאילו הוא גורם מסכן חיים, ולכן מפעיל את כל המערכות שאמורות להגן על האדם בעת סכנה. מסיבה זו פחד מטיסה עלול להראות בדיוק כמו התקף חרדה.

פעילות זו של הגוף, שנדרך לקראת טיסה ונכנס למצב של סטרס, נובעת כתוצאה מתפיסה מוטעית של האדם את האירוע הקרב כאירוע שמאיים על חייו.

קשה לך להפסיק לדמיין את התרסקות המטוס שבדיוק אתה עתיד לטוס עליו? פנה עוד היום אל הקליניקה לטיפול נפשי ורגשי, ואחד המטפלים ישמח לתת לך הדרכה וייעוץ כיצד אפשר להתגבר על הפחד.

ליעוץ ראשוני חייגו חינם: 1-800-100-172

פחד מטיסות - איך זה מרגיש?

אפשר לזהות את האדם הסובל מפחד בטיסה כשהוא תופס את משענת היד של הכסא עד שהפרקים שלו מלבינים, חש כל הטיסה בחילות, קורא כל רגע לדיילת, מרגיש בתנודות מזעריות שאף אחד אחר לא חש בהן, סוגר את תריס החלון עוד לפני ההמראה, מזיע למרות הקירור הנורא במטוס ורועד למרות שמזיע, בודק כל שניה את הדופק שלו ונבהל מעוצמתו ואולי אף מתחיל בסדרת שאיפות ונשיפות, ועוד סימנים המעידים על מצוקתו ההולכת וגוברת.

אלא שפחד מטיסות מתבטא גם כאשר האדם לא נמצא באותו רגע בטיסה, ולמעשה הפחד מטיסות מופיע עוד בתקופה לקראת הטיסה. במצבים אלה אדם מביע חשש כבד מהטיסה הקרבה, הוא אינו ישן בלילה וחווה סיוטים, הוא מדמיין כי הוא ימות בטיסה ומרגיש שיש אפשרות ריאלית לכך, הוא טרוד מכך יומם וליל, מביע אי שקט ותפקודו ממש נפגע. כך למשל, במקרים של טיסות לצורכי עבודה, הפחד מטיסה יכול לשתק את האדם עד כדי כך שיעדיף לסכן את מקום עבודתו, בלבד שלא יחווה את הפחד הכרוך בטיסה.

לא פעם הפחדים של אנשים מטיסות מתגברים עוד יותר כאשר הם מזינים את הפחד שלהם, כאילו "בכוונה". כך, הם מתחקים אחר כל תאונות המטוס שהתרחשו בשנים האחרונות, על היקף הפגיעה באנשים, על הבטיחות של מטוסים ואופן אחזקת המטוסים על ידי חברות התעופה ועוד. הם בוחרים דווקא את הידע שגורם להם לבסס עוד את הפחד שלהם, ולכאורה נראה להם כי זהו צעד לגיטימי וסביר של איסוף ידע אובייקטיבי על מנת להכין את עצמם.

אלא, שהתוצאה של איסוף ידע זה, עבור האדם החרד, היא מזיקה ברוב המקרים. הפחד תופס תאוצה, מתגבר, חולש לכל תחומי החיים, מעסיק באופן בלעדי ופוגע בתפקוד. בשתי מילים האדם נהיה חסר שליטה אל מול הפחד שלו. 

באופן כללי, ישנן כמה סיבות להתפתחותם של פחדים מפני טיסה. הסיבה הנפוצה ביותר היא חוויה שלילית של טיסה בעבר וחשש מפני חזרתה בפעם הבאה. חשש מתאונה אווירית או מהשתבשות טיסה עלול להתפתח גם בעקיפין דרך אמצעי התקשורת.

 

גם במקרים אלה, אדם יכול לפתח את אותם סימנים של פחד אפילו שמעולם לא חווה חוויה דומה. רבים מתארים כי החלו לפתח פחדים מטיסות לאחר אירועי ה-11 בספטמבר, ללא קשר לקרבתם הפיזית או המשפחתית לנושא.

פחד טיסה הוא לעיתים ביטוי של פחד אחר העלול להתמשש בטיסות, כמו למשל פחד ממקומות סגורים, כיוון שגם במטוס, מרגע שהמריא - אין לאן לברוח.

קיראו בהרחבה על: קלסטרופוביה

הזכרנו את נושא חוסר השליטה שפעמים רבות אף הוא מהווה סיבה לפחד. אנשים שמטבעם חוששים מחוויות של חוסר אונים וחוסר שליטה, יפתחו פחד מטיסות אשר שומטות את הקרקע היציבה מתחת לרגליהם (תרתי משמע) ומוציאות את האדם מכלל יכולת להשפיע על המצב.

אז מה אפשר לעשות? הדרך לא לאבד את העבודה

אדם המודע לכך שהתחושות שלו בתקופה האחרונה מקורן בטיסה הקרבה, נמצא כבר בעמדת כוח. לפני הטיסה רצוי ללמוד מעט על נושא החרדה, בדגש על כוחן של מחשבות בהגברת הפחד. לא פעם אנשים המתמודדים עם פחד מטיסה אומרים לעצמם שוב ושוב שאין סיכוי שהם ישרדו את הטיסה, שבטוח הם יתרסקו וכדומה.

דפוס זה לרוב מגביר את תחושת הפחד. שנית, חשוב לנסות להתמודד עם הפחד, לא להיכנע לתירוצים ולסיבות שמאפשרות לדחות את מועד הטיסה. התמודדות נכונה בטיסה יכולה לסייע בהתגברות על הפחד לתמיד.

ידוע כי פעולות הרגעה שונות, כגון שיטות הרפיה, דימיון מודרך ומדיטציה הן בעלות ערך רב להתמודדות ישירה מול הפחד. רצוי ללמוד טכניקה אחת, אליה האדם מתחבר, לתרגל אותה לפני ולהיות בטוחים ששולטים בה. בעת הטיסה, יהיה קל יותר להשתמש בה ובעקבותיה לחוש טוב יותר.

במקביל רצוי להביא כמה שיותר "עיסוקים" למהלך הטיסה, וכמה שפחות לעסוק בפעילויות שמעוררות פחד כמו להסתכל מהחלון, להקשיב לרעש המנועים וכדומה. אפשר גם לנסות להזכר בכל הטיסות האחרות, שלמרות התקפי החרדה והתחושות הקשות, עברו בשלום ולא הסתיימו בתוצאות הנוראיות שהאדם צפה.

כאשר החרדה מתעצמת, והניסיון להתגבר לבד אינו מצליח, מומלץ ואף הכרחי לפנות לאיש מקצוע מומחה בתחום. כיום ישנן מגוון שיטות לטיפול בפחד מטיסה. אחת מהן היא שיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי. טיפול קצר טווח נוסף, בעל יעילות מוכחת הוא טיפול בשיטת ביופידבק.


הבחירה בטיפול הנכון היא לא פשוטה. יש מגוון רחב של טיפולים ולא כל טיפול מתאים לכל אחד. בדיוק מסיבה זו אנו מזמינים אותך להגיע לפגישת ייעוץ בקליניקה, שתסייע לך להבין ממה בדיוק את/ה סובל/ת, לקבל המלצה על הטיפול המתאים עבורך ולהבין כיצד יוכל לסייע לך. התקשרו אלינו בכל עת ונשמח לסייע.



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה