פיתוח עצמאות בגיל הרך - כשהילד אומר לא על כל דבר
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


על נפרדות, שליטה ופיתוח עצמאות בגיל הרך

"הילד שלנו אומר לא על כל דבר שאנו מנסים להציע לו... הוא מאוד מתנגד ונראה שלא מסופק משום דבר... אנחנו מרגישים חסרי אונים מולו ולא יודעים כבר איך להגיב".

כך שיתפו אותי זוג הורים עייף ומיואש והוסיף: "אנחנו מתקשים להבין למה הוא אומר על כל דבר לא".
 
בניסיון להבין לעומק את הקשיים, ביקשתי שיספרו לי דוגמאות נוספות מחייהם.

ההורים שיתפו כי ילדם בן השנתיים וחצי מתקשה לקבל את מה שהם רוצים שהוא יעשה.

לדוגמא, בשעת הבוקר בעת ההתארגנות לגן (שעה לחוצה כמעט בכל בית), מחליט הילד כי אינו מעוניין שילבישו אותו במקום הרגיל וביקש לעבור מקום.

בקשה זו לוותה בבכי, צרחות והתנגדות מצידו של הפעוט.

"מה אתם מבינים מהתנהגותו?" שאלתי וההורים ביקשו שאסביר.

בתשובה לשאלתם, עניתי כי פעוטות בגיל זה מפתחים עצמאות משלהם.

הילד שלהם מעוניין שילבישו אותו במקום אחר מהמקום הקבוע ובכך הוא מנסה לשלוט בסיטואציה ולהכתיב מציאות על פי רצונותיו.

במקרים כאלה, הוא אומר להוריו בדרכו 'יש לי דעה משלי, אני נפרד מכם, תראו אותי אני עצמאי.'  

מהי עצמאות בגיל הרך וכיצד היא מתפתחת?

תיאוריות ההתפתחות מניחות כי התינוק, מרגע הגעתו  אל העולם, מתכוונן להוויה עצמאית.

מיומו הראשון נמצא התינוק במסע לעבר עצמאותו.

אנו נבחין בכך בכל שלבי ההתפתחות הראשוניים: נשימותיו הראשונות, בכיו, חיוכו הראשון ועוד, כל אלה הם אבני דרך בהתפתחות ונפרדות התינוק.

בהמשך התפתחותו, התינוק מתחיל לבדוק ולחקור את העולם ומגלה דברים חדשים.

גילויים אלה מלווים גם בתחושות חוסר ביטחון, הן של התינוק והן של ההורה, בשל הצורך להגן על התינוק.  

בשנתו השנייה לחיים עושה הפעוט את קפיצת הדרך הראשונה והמשמעותית ביותר בהתפתחותו העצמאית.

בתקופה זו הפעוט מסוגל להתרחק מהדמויות המטפלות בו ולהיות עצמאי הרבה יותר, אך בד בבד יוצר קשר עם דמויות נוספות.

זהו שלב מדהים ומיוחד בו נבחין בתינוק מתפתח לילד צעיר.

על אף העצמאות הפורצת של הפעוט, ההורה יודע כי ילדו זקוק לעזרה ולתמיכה.

בשלב הזה יש לאפשר לתינוק להביע את עצמאותו, לצד שמירה על גבולות אשר מסייעים לילד לחוש בטוח ולהורים לחוש בשליטה .

"אז אנחנו צריכים לעשות מה שהוא רוצה?", שאלו ההורים.  

עניתי להם כי בראש ובראשונה, אנו צריכים לזהות ולהבין את הצורך שלו.

הצורך הנפרדות ובעצמאות הוא טבעי, התפתחותי ואף בריא.  

בשלב הבא, לאחר שזיהינו את הצורך, אנו יכולים ואף צריכים לעודד את הרצון שלו לעצמאות ועם זאת להחליט מהו הגבול עבורנו, מה אנחנו מוכנים שיתקיים בבית ומה לא.

כאשר הצבנו גבול, נצטרך לעמוד בו.

הגבול הוא עבורנו ההורים וגם עוזר לילדים לחוש מוגנים ובטוחים, בעיקר שהם גדלים עם מבוגר שיודע מה הוא אומר ושעומד על החלטותיו.

"האם אפשר גם לעודד עצמאות וגם לשמור על גבולות?", שאלו ההורים.

אפשרי, אך זה משחק עדין המצריך גמישות ויצירתיות, כמו גם סבלנות.

למשל, אם הילד רוצה שילבישו אותו במקום אחר בבית והמעבר אינו מתאים להורים, הם יכולים להתעקש על מקום ההלבשה, אך לתת לו אופציה אחרת לבחירה.

לדוגמא, לבחור מה היה רוצה ללבוש, את החולצה האדומה או הצהובה.

קראו עוד בנושא: זיהוי סימני מצוקה בגיל הרך

אופציה שכזאת תעזור לילד להרגיש שהוא חשוב ושאנו מבינים את הרצון שלו להחליט ולהיות עצמאי, אך יחד עם זאת משאירה במסגרת הגבולות שהצבנו ולא סוטה מהם.  

היכן עובר הגבול בין עצמאות ונפרדות לבין שמירה על שיגרת חייהם של הילדים?

חשוב לאפשר את העצמאות, הנפרדות ויכולת הבחירה של הפעוט רק בדברים שלא פוגעים בכללי הבית או בשגרת היומיום.

דברים שעליהם אפשר לעשות מו"מ ואפשר להתגמש.

קראו בהרחבה: טיפול בילדים בגיל הרך.

כך למשל, לא נאפשר לפעוט העצמאי שלנו לוותר על שנת הלילה רק כי החליט שאינו מעוניין לישון.

במקרה שכזה, נסביר ונחזור על כללי הבית ולא נאפשר לו לעשות ככל העולה על רוחו.

נוכל להתגמש ולתת לו אפשרויות בחירה בדברים גמישים יותר, כמו למשל עם איזו בובה הוא הולך לישון.

כאשר נציב גבולות ברורים לגבי כללים וערכים ונאפשר גמישות וחופש בהיבטים של בחירות אישיות עפ"י טעמו, אזי הגבולות שנציב והעמידה בהם יתסכלו אותו פחות ואף יעזרו לו להרגיש מוגן, משמעותי ובעל ערך.

קראו בהרחבה: על פחדים התפתחותיים אצל ילדים

בד בבד, הם יביאו להתפתחות של נפרדות ועצמאות בריאה.  

כיצד נוכל לעודד עצמאות וגם לשמור על הגבולות שלנו?  

  1. הצעת חלופות לבחירה - זכרו להציע שתי חלופות ולא יותר (למשל: פתיתים או אורז, נעליים כחולות או אדומות), מתוך ידיעה כי גם בחירה מרובה עלולה לבלבל ומקשה על ההחלטה.
  2. שמירה על עקביות במסרים ובחוקים אותם בחרנו ליישם.
  3. חשוב לאפשר לילד להתפתח, לעזור לו ללמוד דברים חדשים ולבצע אותם, דבר שיסייע להתפתחות תחושת ערך עצמי יציבה (בגילאים הצעירים אפשר ללמד סידור צעצועים, נעילת נעליים, זריקת לכלוך לפח האשפה).  
  4. עודדו את הילד כאשר הוא בוחר לשתף פעולה.  
  5. שוחחו עם הילד כאשר הוא מתקשה לבחור או לשתף פעולה והסבירו לו את בקשותיכם. זכרו כמה לעיתים קשה לנו כמבוגרים לקבל החלטות, דבר שיעזור לכם להתחבר לתחושות של הילד ויעזור לילד להרגיש כי מבינים אותו.  
כל זאת יסייע לנו כהורים להפחית את רמת החרדה והתסכול ובכך גם הילד יחוש מוגן יותר.

אם ניסיתם הכל אך הקשיים נותרו מורכבים ואינכם מרגישים שאתם מצליחים לסייע לילדכם או לעצמכם, אולי הנכם צריכים לפנות לעזרה.

בחנו את מערכת היחסים המתפתחת ביניכם לבין הילד ואת ההתנהגויות שהילד רוכש לעצמו.

באם הנכם מרגישים שישנה הקצנה בתגובות הילד ואתם מרגישים כי גם תגובותיכם יצאו משליטה, כדאי לפנות לייעוץ והכוונה.

 


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה