הילדות וההתבגרות אינן תקופות בהכרח קלות כפי שלעיתים נדמה לנו. בתקופת הילדות, מתאים עצמו הילד באופן הדרגתי לעולם בהתאם להתפתחות הרגשית והמוטורית שלו. אין ספק אם כך כי ילדים חשופים לקשיים וכן הם נעדרים יכולת הבנה ויכולה הגנה המאפיינות את התמודדותם של מבוגרים עם קשיים. לפיכך, אין זה פלא שלעיתים נדרש סיוע של פסיכולוג ילדים.
טיפול בילדים אינו דומה לטיפול במבוגרים מכיוון שקיימים הבדלים הן בהתפתחות הקוגניטיבית - כלומר בדרך בו הילד מבין את העולם, והן ההתפתחות הרגשית - כלומר בדרך בו הילד חווה או מרגיש את העולם. לכן הטיפול בילדים דורש התמחות וניסיון ספציפי שרוכש רק פסיכולוג ילדים.
בתינוקות ובילדים רכים (הגיל הרך) לרוב הטיפול כלל לא מבוצע ישירות מול הילד אלא דווקא באמצעות הדרכת הורים - כלומר ההורים הם אשר נפגשים עם פסיכולוג ילדים או המטפל ולומדים ממנו כיצד להתנהג בכדי לסייע לילד.
במקרים אחרים הטיפול מתבצע הן עם הילד והן עם ההורים בשיטת הטיפול הדיאדי. בטיפול דיאדי בוחן המטפל את האינטראקציה הנערכת בין ההורה לילד כאשר הם משחקים זה עם זה משחק חופשי. סגנון הקשר בינהם, תגובות הילד, תגובות ההורה והביטים נוספים המתייחסים ליחסי הורה-ילד נבחנים על ידי המטפל, כאשר הוא משקף להורה את תבונותיו ומכוון אותו כיצד לבנות תקשורת מכילה, פתוחה, ובונה יותר עם ילדו. כמו כן, מסייע המטפל להורה להבין טוב יותר את המסרים שמעביר ילדו (גם אם הוא עדיין לא יודע לדבר) וג
בילדים גדולים יותר, הטיפול נעשה פעמים רבות באמצעות משחק - הילד והמטפל מדמים את עולמו של הילד באמצעות משחק משותף אשר נערך בחדר הטיפול. אין זה נדיר להגיע לחדר של פסיכולוג ילדים ולגלות שיש בו פינת משחק עמוסה. ככל שהילדים גדלים יותר, נעשה הטיפול דומה יותר לטיפול במבוגרים - כלומר עיקר הטיפול נעשה באמצעות דיבור ישיר בין הנער ובין המטפל.
חובה לציין כי בכל המקרים בהם מטפלים בילדים, ההורים הם חלק מהתמונה ולעיתים אף קיים דגש על טיפול משפחתי שנועד לסייע לכל התא המשפחתי כיחידה שלמה. לעיתים הם שותפים פעילים מאד ולעיתים הם שותפים ברקע, אך מקומם משמעותי וחיוני.
במקרים מסוימים ניתן לשלב טיפולים משלימים נוספים - טיפול תרופתי שינתן על ידי פסיכיאטר ילדים אם יש צורך בו או טיפול אקספרסיבי (טיפול בהבעה ויצירה כמו טיפול באמצעות פסיכודרמה או טיפול במוסיקה), או אז מפנה הפסיכולוג את הילד והוריו לטיפול נוסף במקביל.
נדבך חשוב נוסף בהצלחת הטיפול הינו הקשר הנרקם בין המטפל לבין הילד ובין המטפל לבין ההורים. בניית קשר טיפולי טוב הוא חלק מהצלחת הטיפול וכמובן מהשגת המטרות לשמם הגיעה המשפחה לטיפול.