שילוב ילדים על הספקטרום האוטיסטי במערכת החינוך ובחברה בכלל
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


שילוב ילדים על הספקטרום האוטיסטי

   18/10/2016 10:17

שילוב ילדים על הספקטרום האוטיסטי במערכות החינוך הרגילות, בין אם במסגרת הגן ובין אם בבית הספר הפך למוכר יותר בשנים האחרונות.

יחד עם זאת, יישום השילוב עצמו עודנו נתקל בקשיים ויותר מכך - העובדה כי הוא מוכר ונפוץ יותר לא מקלה על החששות בפניהם ניצב כל הורה לילד על הרצף האוטיסטי.

שילוב במערכת החינוך

שילוב ילדים על הספקטרום האוטיסטי הנו חלק מיישום חוק השילוב אשר נחקק ב- 1988 ואשר נועד למעשה לתת עדיפות להשמתו של ילד עם מוגבלות במוסד חינוכי שאינו מוסד לחינוך מיוחד.

כלומר, החוק נועד לעודד כמה שאפשר את מערכת החינוך ואת הגורמים האחרים האחראים על שילוב ילדים במערכות החינוך, לרבות גורמי עירייה לאפשר לילדים ללמוד במסגרת החינוך הרגילה ולא במסגרת החינוך המיוחד.

כחלק מכך מתייחס חוק השילוב גם לצורך לקבוע לילד שיעורי עזר, טיפולים או כל דרך אחרת שתסייע לו בהשתלבות במערכת החינוך הרגילה.

בפועל, חוק השילוב אכן הביא לשינויים משמעותיים הן בעצם הרחבת זכויות הילדים הן בכל הקשור בשירותי הלימוד להם זכאים והן שירותים נלווים כמו משלבת, סייעת ועוד.

מעבר לכך, יש בחוק השילוב ניסיון לערוך שינוי תפיסתי בקרב גורמי חינוך שונים ולנסות לשלב ילדים ככל האפשר, כאשר ההעדפה מראש היא לשילוב במערכת החינוך ולא הפנייה אוטומטית לחינוך המיוחד.

קראו עוד בנושא: השמה והתאמה למסגרות חינוכיות

חששות הורים משילוב - יקדם או ייפגע?

הורים רבים חצויים בדעותיהם כלפי השילוב.

מחד, יש הרואים בכך הזדמנות לשיפור ילדם בתחום החברתי, הלימודי והרגשי מעין כר הזדמנויות שייתן לילד יותר אפשרויות הן מבחינת האתגרים החברתיים שהוא עומד בפניהם והן מבחינת האתגרים הלימודיים.

כר הזדמנויות זה יסייע להם בהכנה טובה יותר לחיים עצמאיים בבגרותם וכן יאפשר לילדים שאינם משולבים בעצמם לקבל ולהכיל טוב יותר את השונה מהם.

כך למשל, מסגרת החינוך הרגילה מעניקה יותר הזדמנויות להתנסות במצבים חברתיים שמחייבים תקשורת עם ילדים אחרים, וודאי כזו המקבילה למעשה למציאות בה נתקלים וייתקלו בהמשך חייהם.

גם מבחינה לימודית שילוב במערכת החינוך הרגילה מאפשר יותר חשיפה לתכנים ברמה רגילה יותר אשר לא תמיד מתקיימים במסגרת החינוך המיוחד הכוללת ילדים עם לקויות או עיכובים שכליים כאלה ואחרים ואשר אינם בהכרח תואמים לרמה השכלית של ילדים על הספקטרום האוטיסטי.

יש לזכור כי חלק מילדים המאובחנים על הספקטרום הם בעלי מנת משכל גבוהה מאד שאפילו המערכת הרגילה אינה מספקת.

כמו כן, אחד היתרונות אותם מציינים ההורים המצדדים בשילוב הוא העובדה כי שילוב במערכת החינוך הרגילה מעניקה לכל ילד משלב/ת אישית.

לבסוף, כחלק מחוק השילוב, שילוב במסגרת חינוך רגילה מאפשרת להורים להיות יותר מעורבים בתהליכים של קבלת החלטות.

מנגד, הורים אחרים חוששים כי דווקא המפגש עם ילדים ממסגרת החינוך הרגילה עשוי לגרום לנסיגה בקרב ילדיהם, לפגיעה בדימוי העצמי ובשל כך גם פגיעה ביכולת הלימודית והחברתית שלהם.

חששות אלו עשויות גם לנבוע מהיחס של התלמידים כלפי ילדם או אף היחס של המורים כלפיהם, בייחוד אם אינם מספיק מנוסים בשילוב ילדים על הספקטרום בכיתה רגילה.

כמו כן, ישנם הורים אשר רואים במסגרת החינוך המיוחד ככזו המעניקה להם את אפשרויות הטיפול הטובות והמותאמות יותר אליו וכן ככזו הכוללת אנשי מקצוע אשר מנוסים ומקצועיים ספציפית בטיפול בילדים על הספקטרום.

כמו כן, מערכת החינוך המיוחד כולל סל טיפולים רחב יותר וכן מכילה ומתייחסת יותר להוריהם של ילדים על הספקטרום.

מלבד חששות אלו הורים רבים מעלים שאלות שונות באשר לשילוב של ילדיהם.

מתי הזמן הנכון לשלב? האם כבר ממסגרת הגן? האם מכיתה א או כיתה גבוהה יותר? האם כדאי לשלב את הילד בכיתה קטנה או כיתה רגילה?

ויותר מכל - האם הילד שלהם מוכן לשילוב או יצליח להתמודד עם מסגרת החינוך המיוחד?

קראו בהרחבה: התמודדות עם חרדה חברתית

אז איך תחליטו האם כדאי או לא כדאי לשלב?

לצערנו, התשובה לכך אינה חד משמעית והמומלץ הוא לעשות את ההחלטה ביחד עם איש מקצוע לו ניסיון בטיפול בילדים על הספקטרום, אך גם ניסיון וידע אודות הדרך לערוך שילוב מוצלח במערכת החינוך.

הטיפול הטוב ביותר לילדים על הספקטרום הוא טיפול רב מערכתי הכולל גם מענה לתפקוד השפתי והתקשורתי.

למשל דרך קלינאית תקשורת, לתפקוד הרגשי, באמצעות טיפול רגשי, לתפקוד הגופני למשל על ידי ריפוי בעיסוק וגם לתפקוד בתוך מערכת החינוך.

במסגרת זו חשוב לא רק לדאוג למשלבת אלא גם לניהול השילוב, לתיאום בין המשלבת לשאר הגורמים במערכת החינוך ועוד.

תיאום שילוב הוא למעשה המפתח לשילוב מוצלח ויעיל.

קראו עוד אודות תוכנית השילוב של הקליניקה

החשיבות של שילוב נכון, בהדרכה והנחייה של איש מקצוע היא לא פעם קריטית מכיוון שהיא משפיעה על החוויה הכוללת של הילד.

שילוב ללא הכנה מתאימה עשוי ליצור מצב בו חברת הילדים האחרים אינה מכילה את הילד השונה, אינה מכירה בו, מבודדת אותה ובכך כמובן פוגעת בדימוי העצמי שלו וביכולת שלו להפיק את המירב מיתרונות השילוב.

מסיבה זו, חשוב לפנות לאדם לו ניסיון בשילוב במערכת החינוך הרגילה ובאופן ספציפי שילוב של ילדים על הספקטרום האוטיסטי.

אדם כזה מבין את מהמאפיינים הייחודיים של ילדים על הספקטרום, המורכבות הרגשית והחברתית בהם נתונים לצד השונות ביכולות השכליות אותה מציגים.

איש מקצוע זה יוכל גם להנחות ולהדריך את הצוות החינוכי ואת המורה בכיתה על מנת שהשילוב יצליח כמה שיותר ובעיקר לאפשר לכם ההורים להיות בטוחים ורוגעים יותר שעשיתם את הצעד הנכון ביותר עבור ילדיכם.

להתייעצות עם איש מקצוע ניתן לפנות אלינו בכל עת.


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה