שימוש והתמכרות למסכים בזמן הקורונה - מרכז ד"ר טל
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


שימוש והתמכרות למסכים בזמן הקורונה

   22/04/2020 09:43

משבר הקורונה במידה לא מעטה, הגביר את הצורך בטכנולוגיה בחיינו עוד יותר ממה שאנחנו רגילים אליו בימים כתיקונם. עוד יותר, כאשר אנחנו בבידוד וכמעט כל קשר או צורך נענה דרך הטכנולוגיה, בין אם זה בעבודה, צריכת חדשות, קניות וכן כל הקשרים החברתיים שלנו.

בקרב בני נוער וצעירים, תפקיד הטכנולוגיה משמעותי יותר מאשר בקרב מבוגרים; התקשורת היום-יומית הרגילה שלהם היא רובה וירטואלית, לרשתות החברתיות יש תפקיד משמעותי מאוד (לטוב ולרע), תרבות הפנאי שלהם שאובה מתוך עולם הטכנולוגיה כמו למשל משחקי וידאו ומחשב, גם לבד וגם עם קבוצת השווים ועוד.

תרבות הפנאי הזו, ובפרט משחקי המחשב הם בעלי תפקידים שונים, למשל, בילוי, עניין ועיסוק משותף עם חברים או עם זרים ברשת, נגישות לתחומי עניין מגוונים, מקור להתרגשות, חיפוש אתגרים, תקשורת לא מאיימת (תחושה של מרחב מוגן מאחורי המסך), אפשרות לוויסות רגשי או מילוי צריכים או שאיפות שקשה להשיג בעולם המציאותי כמו גם מרחב להתמודדות רגשית.

הטכנולוגיה והמדיה, בנוסף להיותם מקור אשר מאפשר תיווך או קשר לעולם החיצון, מהוות פעמים רבות דרך להעסיק את עצמנו ולהסיח את הדעת מהשעמום, הקושי, והפחד. הן עוזרות לנו לווסת את הרגשות הלא פשוטים שמציפים אותנו בתקופה מבלבלת זו, שמשנה את כל כללי החיים הנורמטיביים. נציין בקצרה את חלק מההשפעות של מגיפת הקורונה והם שינויים תפקודיים, אישיים ובין -אישיים, תחושות של חרדה, לחץ, מתח, דכדוך, חוסר אמון בסובבים אותנו לרבות הצורך להתמודד עם אי-הבהירות התעסוקתית. כך גם הבידוד מצריך מאיתנו להיות יותר עם עצמנו ולהתבונן פנימה (לא תמיד על מה שאנחנו אוהבים) וכן להתמודד עם קונפליקטים בבית ומול האנשים שאיתנו.

 

הקושי בהתמודדות עם טכנולוגיה בקורונה

אומנם הטכנולוגיה מחזיקה אותנו עסוקים יותר במשבר הקורונה אבל היא גם מהווה מקור לסכנה כאשר קל מאוד להשאב לעולם הזה ולאבד שליטה ולפעמים גם לטשטש את גבולות המציאות. הישענות יתר על טכנולוגיה, בייחוד אצל צעירים ונוער, יכולה לפתוח פתח לשימוש לרעה ואף להתמכרות בעתיד.

שימוש מוגזם במשחקי וידיאו ומחשב נמצא כקשור להפחתת זמן שינה, לצמצום ניכר של פעילויות פנאי אחרות, לקשיי קשב, פגיעה בתפקוד הלימודי, חרדות ודיכאון, פגיעה ביחסים הבין אישיים, לרבות היחסים בתוך המשפחה, התפרצויות זעם, אלימות, דימוי עצמי נמוך, לצד בעיות בריאותיות כתוצאה מהישיבה הממושכת.

 

לכן, חשוב להגביל צריכה של טכנולוגיה, ולקבוע כללים ברורים של זמן, משך וכמות. הכללים, בייחוד עם בני נוער, חשוב שיעשו בהידברות ובשיח. ניתן לקבוע קוים אדומים שאותם לא עוברים, ולעומתם קוים שבתוכם אפשר לנוע ולהתאים את עצמנו למצב הנוכחי.

 

איך נצרוך את המדיה בזהירות ומודעות בבידוד ? 7 כללי זהב

  1. הסכימו עם הילדים על זמן הבילוי מול המסכים. תוכלו לשלב אלמנטים שיעזרו להם כמו שעון מעורר וכו - כל דרך שתעזור לכם להקציב זמן מסך.

  2. בצעו הפסקות יזומות והימנעו מאכילה מול המסך. כך למשל תוכלו להציע לבצע פעילות גופנית הפגתית כל זמן נתון.

  3. הקפידו לקיים מפגשים משפחתיים כגון ארוחות או זמן משחק משותפים שאינם מול מסך.

  4. שמרו על קשר עם העולם בחוץ, מה שיאפשר להפסיק את המשחק או את הצפייה במסך כדי ליצור קשר אחר עם קרובים, למשל דרך שיחה טלפונית פשוטה.

  5. הקפידו שלא להחליף בין זמני היום והלילה.

  6. נסו לעזור למתבגר או הילד לשים לב למה שהוא מרגיש בדגש על שימת לב לשאלה לשם מה אני משתמש בטכנולוגיה, ממה אני מנסה להסיח את דעתי? האם אני מרגיש שונה משמעותית כשאני משחק וכשאני מפסיק את השימוש?

  7. נסו להבחין מתי נחצה גבול, למשל, האם ממשיכים לשחק למרות שיש לכך מחירים קשים כמו מריבות בבית, הזנחה של הסובבים אותי, הימנעות מפעולות בסיסיות כמו אוכל, שינה וכד'?

דווקא בימים כאלה, אנו ממליצים להישמר מפני היצמדות מרובה מדי למסכים, על אף שהיא מפתה ומהווה כמעט ברירת מחדל להתמודדות עם הבידוד והסגר

אם אתם מרגישים בכל זאת שהגבולות נפרצים שוב ושוב, שאתם לא מצליחים להגיע לשיח פתוח עם המתבגרים או הילדים שלכם, פנו אלינו לייעוץ ממוקד כיצד לעשות זאת ולמנוע החמרה.

 

למידע נוסף בנושא הקורונה כנסו למאמר הבא


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה