כל מה שצריך לדעת על התמודדות עם שינויים

   חיפוש סגירה 1800-100-172





כל מה שצריך לדעת על התמודדות עם שינויים

המושג "שינוי" הפך בעברית של ימינו להיות מילת קוד. מילת קוד המכילה כל כך הרבה אפשרויות ומצבי מעבר השונים זה מזה מאד.

יש כאלה המשתמשים במילה כדי להימנע מלדבר על דבר לא נעים, למשל המשפט "הרגשתי שאני צריכה שינוי, אז התגרשתי" - יכול להיות ביטוי לתקופה ארוכה של תסכול שהסתיימה במפח נפש, או לביטוי לצורך בתנועה או בצמיחה.

בכל מקרה, שינוי לרוב מעביר אותנו ממצב של וודאות או של שליטה למצב של אי ודאות או חוסר שליטה והרי ככל שאנו גדלים ומתבגרים, אנו לומדים לחשוש משינוי או מחוסר שליטה, דבר שבהכרח, בסופו של דבר גורם לנו לפחד.

עוברים שינוי בחייכם וזקוקים לייעוץ?

צלצלו אלינו1-800-100-172

העמימות ואי הודאות אינן רעות בהכרח, אך היכולת הנמוכה של בני האדם להכיל את העמימות, גורמת לנו להגיב לשינויים במגוון רחב של אופנים, חלקם טובים, וחלקם פחות.

התגובות הלא נעימות לשינויים מרובות והן נעות מתגובות פשוטות של מתח ועד לחרדה של ממש (למשל בצורה של התקפי חרדה) או להתכנסות והימנעות.

לחץ/י כאן לקריאה מורחבת בנושא הפרעת אישיות נמנעת

צורך בשליטה

לחץ ומתח מובנים בתוך החיים בשליטה. כאשר אנו חווים צורך מתמיד בשליטה, נפחד תמיד ממצב של חוסר שליטה. לא משנה שדווקא מצבים כאלה יכולים לגלות לנו דברים אחרים - על עצמנו או על העולם.

חשוב לזכור שהיצירתיות הטמונה בתוך הלא נודע חסר השליטה היא עצומה, ואכן המצאות גדולות רבות התגלו במקרה, כאשר חלה "טעות מעבדה" שהולידה גילוי מרעיש חדש.

אינטואיטיבית, העולם הרגשי הפנימי יעדיף לא להיות בחוסר וודאות או בעמימות. הוא פשוט מתקשה להכיל עמימות לזמן ארוך ונדרש כוח נפשי כדי להרגיע כל מיני מחשבות שעולות בזמן חוסר הודאות.

במקרה הטוב מופיעות מחשבות עם בסיס דאגני- כמו ש"עלול לקרות משהו שלא תכננתי", ובמקרה הרע יותר מדובר במחשבות קטסטרופליות של ממש, מלוות בסימנים גופניים כמו לחץ בחזה או קושי בנשימה, הזעה ודפיקות לב.

הקליק/י לקריאה נוספת בנושא התקפי חרדה

במקרים קשים יותר, אי הודאות כה קשה או כה מעוררת חוסר בטחון, כמו למשל במקרים של מוות פתאומי של אדם קרוב, שהמערכת הנפשית "נסגרת" או "עוברת כיבוי" ומופיעים עצבות, חוסר חשק ועד דיכאון של ממש עם בעיות שינה ותיאבון.

לחץ/י כאן לקריאה נוספת בנושא התמודדות עם אובדן של אדם קרוב

אגב, קשיים בשינה הם תסמינים שכיחים מאד כתגובה לכל מיני מצבי לחץ, ובוודאי כאלה הקשורים בשינויים, גם אם הם צפויים ורצויים, כמו למשל לקראת תחילת עבודה חדשה.

אז מה עושים?

האתגר האמיתי הוא יצירת בטחון פנימי ומעבר מתגובה של חשש לתגובה של גילוי והזדמנות. זה לא תמיד אפשרי או מתאים, אבל פעמים רבות כן.
 

ראשית, כמובן, צריך לזהות את המחשבות והרגשות המובילות לחשש מחוסר שליטה, שהן בעיקרן מחשבות המבטאות פחד וחשש. צריך לזכור שאין לנו בכלל שליטה עליהן, ושהן מגיעות מבלי שנרצה, ולמעשה לקבל אותן כפי שהם.

לחץ/י כאן לקריאה נוספת בנושא מחשבות שווא

חשוב להסתכל פנימה אל עצמנו, לגבש כוחות ממי שאנחנו, כדי להרחיק את המחשבות, או לתת להן לקפץ לעץ הבא, ממש כשם שקוף מנתר מעץ לעץ. חשוב מאד שלא להאשים את עצמנו על איך שהגבנו, תגובה, באשר היא, היא תמיד טבעית.

חשוב להיעזר בחברים ומשפחה כדי להיתמך, ושוב ושוב לזהות את המחשבות והרגשות בכדי להתייחס אליהן ולנטרל אותן במידת הצורך, ועוד פעם להתחבר לכוחות הפנימיים שלנו.

החיבור הזה, המעניק מחדש את הביטחון ומשיב שקט, יכול לאפשר לדמיין בחופשיות, דמיון כזה שיהפוך את השינוי למפחיד פחות, ולפעמים להזדמנות לעופף. גם כשזה לא מצליח לבד זה בסדר.

לפעמים בלי איש מקצוע שנותן יד זה פשוט לא הולך, ואחרי שנעזרים מתפלאים שחיכינו כל כך הרבה זמן. בהצלחה!



מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה