ייעוץ ממוקד להתמודדות עם החרדה מהקורונה - מרכז ד"ר טל
  חיפוש סגירה 03-6413483



אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה


ייעוץ ממוקד להתמודדות עם החרדה מהקורונה

תנו לנו לעזור לכם להיות חזקים ולעבור את המשבר, כל הטיפולים מגיעים עד אליכם אונליין, ליצירת קשר

   18/03/2020 16:23

בתקופה האחרונה כולנו מתמודדים עם משבר הקורונה, דיווחים מהעולם והחוויה שלנו בארץ. קיימים ויכוחים, דיונים ומחקרים עד כמה ומה שיעור הנזק של נגיף הקורונה יהיה מבחינה פיזית - אבל לא נשמע מספיק קולו של הנזק הנפשי של המשבר המשמעותי הזה. את הנזק אנחנו בקליניקה כבר רואים ושומעים - בין אם ממטופלים שלנו, בני המשפחה שלהם או אנשים שפונים אלינו.

בהלת הקורונה מסתמנת לא כבהלה גרידא שהגיעה ותחלוף אלא כזו שכבר הופכת לחרדה של ממש. החדרה הזו מתגברת והופכת משמעותית בעיקר באיזורים החברתיים שלנו ולא רק במקומות האישיים. כולנו רואים, צורכים מידע, מדברים עם ובעיקר חוששים מהקורונה והשלכותיה. גם אם בהתחלה לא חששנו או הרגשנו חרדה - השיח המתגבר, עבור רובנו מגביר את החרדה מבלי משים ובעיקר למי שרגיש יותר לחרדה. לאבחון עצמי של רגישות לחרדה לחץ כאן. 

חרדה ממצבים גופניים היא לא קושי נדיר והרבה פעמים אנשים הסובלים מחרדה בעצם סובלים מחרדה למצבם הבריאותי או למצב הבריאותי של קרוביהם, עיסוק שהוא בלתי פוסק ולרוב כולל מחשבות על כך שבריאותם תדרדר או תפגע.

הבהלה הכללית שנוצרה סביב הקורונה משחקת בדיוק ליד המקומות האלה, אבל כאן העוצמה גדולה יותר, התפתחות החרדה מהירה הרבה יותר והיא מזינה את עצמה בעוצמה הרבה יותר גבוהה ממה שאנחנו מכירים בגלל הדיווחים הבלתי פוסקים בתקשורת ובגלל אי-הוודאות המוחלטת שבמצב הנוכחי.

במרכז ד"ר טל אנו מציעים ייעוץ ממוקד להתמודדות עם החרדה מהקורונה ב - 4 מפגשים ממוקדים הנערכים און-ליין (באמצעות תוכנת זום או סקייפ) על מנת להקל על התחושות המלוות אתכם ויותר מכך מתוך מטרה למנוע החמרה במצב החרדה. צרו איתנו קשר לפרטים נוספים 03-6413483

הדבר הראשון שחשוב לדעת (בניגוד למה שרבים חושבים) שחרדה אינה קשורה לסיכון המציאותי. במציאות היומיומית שלנו אנחנו עושים הרבה דברים מסוכנים - הבולט בהם הוא נהיגה- אשר אינם מעוררים בנו חרדה. הסיבה שאנחנו לא חרדים כל הזמן מכך שאנחנו נוהגים, חוצים כביש, מעשנים וכו היא כי יש לנו תחושת שליטה על כל אותן פעולות שאנחנו עושים. אומנם זה לא מדוייק אבל עצם התחושה שיש לנו שליטה על מסייעת לנו שלא להרגיש חרדה.

באופן כללי, הסיכוי שנחלה בניגף או שיקרה לנו משהו בעקבות ההדבקות הוא לא יותר גדול ממצבים אחרים שאנחנו חשופים אליהם ביום יום כמו למשל תאונת דרכים וכו, אך מכיוון שאנו חשים חסרי וודאות וחסרי שליטה נוכח האפשרויות אצל רבים מפתחת חרדה.

הקורונה היא בדיוק המצב שמדגים את חוסר השליטה במציאות אליה מצטרפת גם חוסר וודאות ותחושת חוסר אונים, כל אלה הם כר פורה להתפתחות חרדה . לא רק שהדיווחים משתנים מיום ליום, אנחנו לא יודעים אם נדבר או לא גם אם נדבק אין לנו ממש מה לעשות עם זה.

המסקנה המתבקשת היא שהחרדה קשורה לתחושות פנימיות וכשהתחושות הללו מופיעות אנחנו יכולים לסבול מכל תסמיני החרדה באשר הם, גם אם יש או אין קורונה.

חרדה באה לידי ביטוי ב 4 מאפיינים:

1. רגש- הרגש העיקרי הוא פחד, לפעמים גם פחד מלהרגיש פחד. מלבד זאת עשויות גם להופיע תחושות של כעס, אי שקט. במקרה של הקורונה אנשים בעיקר מפחדים לחלות או שבני משפחתם יחלו. כעס יכול לבוא לידי ביטוי כלפי אחרים, כלפי הממשלה, או האופן בו מתנהל המשבר או אפילו כלפי קרובים שלנו שלא מבינים את החרדה שאנחנו חווים.

2. מחשבות - בעיקר מחשבות קטסטרופליות של "עומד לקרות הגרוע מכל", כמובן שהמחשבות יכולות ללבוש צורות או ניסוחים שונים אך מה שמאפיין אותם בעיקר זה שהם חוזרות שוב ושוב בלופ בראש ולא נותנת מנוח. חשוב לשים לב האם אנחנו מרגישים שמחשבות טורדניות, שנחווית כבלתי נשלטות מאפיינות את היום שלנו יותר ויותר - מה יהיה אם אדבק?האם יכול להיות שהאדם הזה או האחר חולה? וכו - אם המחשבה מעוררת חשש או מגבירה את תחושת הלחץ חשוב למצוא את הדרכים על מנת לנטרל אותה.

3. התנהגות - לרוב מאופיינת בהימנעו, נעשה הכל כדי להתרחק ממה שמאיים עלינו. אם זה בלתי אפשרי אנשים החווים חרדים מוצאים עצמם שוקעים בחיפוש אינסופי של מידע על הגורם המאיים. החיפוש האינסופי (שמוכר להרבה אנשים שחווים חרדה) הוא בעצם ניסיון להתמודד עם תחושת חוסר הוודאות ולנסות להרגיש שליטה. גם כאן - רוב האנשים שוקעים בצצפייה אינסופית במשדרי חדשות, חיפושי גוגל, עדכונים שוטפים, רכישת מסכות, חומרי חיטו ועוד ועוד.

4. סימנים גופניים - לרוב חרדה מקושרת עם דפיקות לב מהירות, קשיי נשימה והרגשת מועקב בחזה או בבטן  אבל גם אופייני להרגיש מתח שרירים, (בדרך כלל בגב, לסת, צוואר)

איך יודעים שזו חרדה של ממש?

אם זיהיתם את עצמכם בסימנים המפורטים למעלה ואתם מרגישים שהמחשבות, ההתנהגות שלכם או התחושות שלכם מציקות ומטרידות אתכם - סימן שדרושה התייחסות.

אם אתם מרגישים שהחרדה, המחשבות על מה יהיה או החיפוש הבלתי פוסק על מידע עכשווי הוא בלתי נשלט - כלומר הייתם רוצים לא לחפש מידע או לא לצפות בדיווח האחרון אבל אתם לא מצליחים לשלוט בעצמכם - רוב הסיכויים שזו חרדה

מה אפשר לעשות?

1. הדבר הראשון והחשוב שיש לעשות הוא פשוט לקבל את העובדה שכך הם פני הדברים, זו אחת הטכניקות הבולטות אגב בתרגול מיינדפולנס , לקבל את הכאן ועכשיו בלי שיפוטיות ובלי להכניס מחשבות נוספות למרחב הזה. כרגע, המצב הוא של אי ודאות ועלינו לקבל אותו פשוט כך - ולא לתת למחשבות שליליות להכנס לאותו מרחב

2. שימו לב עם מי אתם מדברים - הימנו מלדבר עם אנשים שרק מעוררים יותר את החרדה או שלחוצים יותר מכם. בחרו באנשים שאתם חווים שרגועים יותר.

3. נסו למצוא דרכים ביתיות לווסת את החרדה ולהפיג את אי השקט - פעילות גופנית, בישול, משחק כיפי עם הילדים ועוד. כל דרך טובה כל עוד היא משרתת את הורדת המתח הגופני.

4. שימו למחשבות שלכם אלה שחוזרות בלופ שוב ושוב בראש ונסו לעצור אותם ולמנוע את החזרתיות שלהם. כלומר, לא לתת למחשבה להמשיך להתגלגל ולנסות להרחיק אותה כשהיא עולה. הכלל הזה הוא בסיסי בטיפול ולא תמיד קל לעשות אותו לבד. נסו להבין שהמחשבות האלה אינן יעילות ואינן מקדמות אותנו, וודאי לא במצב חסר שליטה כפי שאנחנו נמצאים בו כעת.

בכל מקרה, אם אתם מנסים להפחית את החרדה ולא מצליחים כדאי לפנות לטיפול - כל הטיפולים שלנו זמינים גם און -ליין - בעיקר בימים אלה.

חשוב גם לפנות לייעוץ מקצועי אם אתם מרגישים שהתפקוד שלכם נפגע, שהעיסוק או החרדה שלכם מפריעים או פוגעים ביחסים שלכם עם אחרים ואם אתם חשים מצוקה.

אל תחכו שהמשבר יעבור, מהניסיון שלנו גם כשמצבים משברים עוברים - הקושי הנפשי נשאר ואף מתגבר.

פנו אלינו - ב 03-6413483 - בימים אלו אנו מציעים ייעוץ ממוקד להתמודדות עם חרדה מהקורונה ב- 4 מפגשים בלבד


מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר

אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה