יותם הוא נער בן 13, התחיל השנה את חטיבת הביניים. כבר ביום הראשון הוא הרגיש שקשה לו, יש יותר מידי רעשים בכיתה והוא לא מצליח לשמוע את המורה.
בעצם, הוא יודע שגם ביום הבא לא משנה כמה הוא ינסה ללמוד מתחילת השיעור עד סופו, תמיד יבוא הרגע שהוא ירגיש שחוט המחשבה ניתק, שהוא איבד את הריכוז ושיהיה לו קשה מאוד להבין על מה המורה מדברת אחרי 10 דקות בהן לא הצליח להקשיב לה.
יותם זוכר את התחושה הזו עוד מהגן, כשלא הצליח להתמודד עם כל הרעשים, הדיבורים והמשחקים של כל הילדים מסביב, הכל היה יותר מידי והוא למד שהכי טוב להתעלם ולפעמים פשוט לרוץ החוצה. היום, כשהדרישות עלו, הוא צריך למצוא מקום מפלט חדש או דרך אחרת לאטום את האוזניים.
חייג/י לשיחה אישית: 03-6413483
החוויה של יותם היא חוויה שרבים המאובחנים ב- ADHD מכירים. המונח ADHD הוא הכינוי הנפוץ למה שמכונה בפי כל הפרעות קשב וריכוז ובאנגלית Attention deficit hyperactivity disorder. במאמר זה ננסה לתת רקע על התופעה וסימנים שיכולים להעיד על קיומה.
אבחון מלא ותקף מתבצע על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום. התקשרו אלינו בכל עת, שאלו על אפשרויות האבחון במרכז ונשמח לעזור.
שני מונחים קיימים בהקשר של הפרעות קשב, כאשר ההבדל העיקרי ביניהם הוא קיומו או היעדרו של קושי הקשור בהיפראקטיביות.
מחקרים, ניסויים והשערות שונות עלו במהלך השנים בנוגע להגדרה ולסיבה של הפרעות קשב וריכוז. אחד השינויים שאנשי מקצוע מציגים היום הוא הפסקת השימוש במונח ADD ושימוש מדויק יותר במושג ADHD.
כיום מחלקים את הפרעות ה-ADHD לשני סוגים עיקריים הנפוצים באוכלוסייה:
הפרעת ADHD הממוקדת בלקות קשב - כלומר, קושי ביכולת למקד את הקשב ולהתמיד בו באופן מתמשך. בפועל, לאדם קשה להתרכז ולהיות ממוקד לאורך זמן במשימה ולהצליח להשלימה.
כמו כן, דעתו של האדם מוסחת בקלות על ידי גירויים חיצוניים, קשה לו להתרכז או לעבד כמה גירויים במקביל, הוא כמעט ולא שם לב לפרטים ולא פעם הוא מוצא עצמו מבולבל ומתקשה לחשוב באופן בהיר.
הפרעת ADHD משולבת של לקות קשב עם היפראקטיביות ואימפולסיביות - כלומר, קושי הן ביכולת לקשב ממושך וביכולת הריכוז (כפי שפורט לעיל) והן נטייה לפעלתנות יתר, כלומר פעילות מוטורית שאינה תואמת את הרמה המצופה מבני גילו.
כמו כן, מאפיין נוסף של הפרעת ADHD זו היא אימפולסיביות, כלומר, התנהגות פזיזה וקושי ביכולת לשלוט בדחפים ולהפגין איפוק בתגובה למצב מסוים, כמו גם קושי בלשלוט בהתנהגות שכבר החלה.
אבחנת ADHD ניתנת כאשר מתקיימים כמה תנאים:
א. מופיעים שישה סימפטומים/סימנים מאלו שציינו לעיל, בין אם שייכים ללקות בקשב ובין אם להיפראקטיביות - אימפולסיביות.
ב. הסימפטומים מופיעים במשך שישה חודשים לפחות וגורמים למידה מסוימת של אי הסתגלות שאינה תואמת התפתחות.
ג. חלק מהסימפטומים מופעים בכמה סביבות, למשל גם בבית הספר וגם בבית.
ד. הסימפטומים מקשים על התפקוד של האדם, תפקוד חברתי, לימודי או תעסוקתי.
ה. הסימפטומים אינם מופיעים בשל קושי התפתחותי או רגשי אחר.
כיום, ADHD נחשבת להפרעה שכיחה ביותר בקרב ילדים (בין 2% ל- 8%) ובאוכלוסייה בכלל היא מוערכת בשיעור של עד 18%.
כמו כן, בדרך כלל בנים מאובחנים בה פי שלוש יותר מאשר בנות, כשבדרך כלל בנים נוטים יותר לסבול מהפרעות ADHD משולבת עם היפראקטיביות ובנות נוטות יותר לסבול מהפרעה ממוקדת קשב בלבד.
כפי שהגדרת הקושי משתנה בעקבות מחקרים ובקצב מסחרר בשנים האחרונות, כך גם קורה בכל הנוגע לסיבות הגורמות להופעתה של הפרעת ADHD.
ישנן גישות הטוענות כי ההפרעה נובעת מלקות הקשורה במבנה המוח ובתפקוד אזורים מסוימים במוח, האחראים בין השאר על שליטה בהתנהגות, על תפקודי קשב ועל רמת עוררות ופעילות.
אחרים טוענים, כי הבסיס התורשתי הוא העיקרי בהתפתחות של ADHD ואילו ישנם שחושבים שהגורמים העיקריים קשורים בסביבה, בתרבות ובחברה שהאדם נולד אליהן.
אלא שכל הסיבות הללו כמעט ואינן חשובות, כאשר על הורים לעזור לילד שלהם הסובל מקשיי ADHD או לאדם בוגר שנאלץ להתמודד יום יום עם ההשלכות של קשייו.
השלכות אלו נוגעות לא רק לתחום הלימודי, אלא גם לתחומים חברתיים ותחומים אישיים. כך למשל, אדם המתקשה לשלוט בתגובותיו עלול למצוא עצמו מסתכסך שוב ושוב עם חברים, בני משפחה וקרובים.
כמו כן, תחומים אישיים הנוגעים למשל לדימוי עצמי נמוך, המתפתח עקב תסכולים מתמשכים, גם הם תוצר נלווה נפוץ של התמודדות עם הפרעות ADHD .
התמודדות וטיפול בהפרעות ADHD גם היא רבת אפשרויות. אנו מאמינים שאנשים שונים יכולים להיעזר בסוגי טיפול שונים על מנת להתמודד עם קשייהם ועם ההשלכות הייחודיות של קשיים אלו על חייהם.
כמו כן, אנו מאמינים כי יש להתאים לכל אחד את הטיפול הטוב ביותר עבורו, על פי קשייו הייחודים ועל פי אופיו ורצונו הייחודי. התקשרו אלינו בכל עת ונשמח לייעץ ולהסביר על אפשרויות הטיפול השונות.