Binge eating - מרכז ד"ר טל

   חיפוש סגירה 03-6413483




אנחנו כאן בשבילך

השאר/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם
קבע פגישה




Binge eating

   04/03/2019 10:08

אכילה היא חלק מהותי מהחיים שלנו, חלק שלא תמיד נועד לספק רעב נקודתי או צורך בהזנה. כך למשל, אכילה היא חלק מבילוי, ציון אירוע משמח וגם במצבים פחות משמחים כמו אבל ושבעה ועוד.

בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר אנשים המפתחים מה שמכונה בשפה המקצועית Binge eating ובעברית – אכילה כפייתית / זללנית.

 

מאפיינים של בינג' איטינג

הפרעת אכילה מסוג Binge eating מתאפיינת בבולמוסי אכילה, כלומר, אכילת יתר בפרק זמן קצר. ההגדרה המקצועית של בינג' איטינג מזהה התקפי אכילה כהפרעה כאשר הם בולמוס כזה מתרחש פעם אחת בשבוע לפחות במשך שלושה חודשים וכזה שהחל לא ממניע של תחושת רעב. בניגוד להפרעת אכילה מסוג של בולימיה, בבינג' איטינג אין פעולת התרקנות לאחר הבולמוס (כגון הקאה, שימוש במשלשלים, ספורט ועוד). בהרבה מן המקרים התקפי האכילה הם סביב ג'אנק פוד, מעבר בין מלוח למתוק וחזור חלילה.

התקפי האכילה האלו מלווים לאחר מכן בתחושות של חוסר שליטה, לפעמים עד כדי פעולה בלתי רצונית, גועל, אכזבה עצמית, דיכאון ואשמה.   

מאפיין משמעותי נוסף של התקפי אכילה כאלה הם היעדר ההנאה מהאוכל ופעולה שנעשית מתוך תחושה של חוסר שליטה וחוסר יכולת להפסיק. בדרך כלל אנשים שסובלים מבינג' איטינג יעשו זאת בסתר, למשל בשעות הלילה ויסתירו את הקניות שהם עורכים לפני כן (למשל יקנו מסופר מרוחק מביתם), את העטיפות ושאריות האוכל יזרקו במקום מרוחק ועוד.

 

זה לא סתם חשק – על השורשים הרגשיים של Binge eating

שורשיהם של התקפי אכילה הם בקושי רגשי עמוק יותר, הרבה פעמים הדבר נובע מטריגר של טראומה, כעס, תסכול כמו גם קשיים סביב שליטה וחוסר שליטה. במקרים כאלה חוסר השליטה ניכר גם בהתנהגויות אחרות כמו של קניות (חישוב מול הוצאות בפועל, התקפי קניות), התפרצויות זעם מול איפוק ועוד.

קשיים רגשיים נוספים אשר מאפיינים אנשים שסובלים מבינג' איטינג הם ביקורת עצמית גבוהה, דימוי עצמי נמוך, חוסר אהבה עצמי ועוד. כל התחושות האלה מתעצמות בכל פעם שמתרחשת "נפילה" לבינג'.

אוכל בעצם הופך לאמצעי להתמודדות עם חוסר נוחות וחוסר שליטה, לכאורה, שיכולה להיות מושגת היא כשהגוף במצב מלאות. אך הרגיעה הזו זמנית, משום שהאכילה מרוב, חוזר השליטה וההשמנה גורמים לתחושת אשמה קשה ולעיתים לדיכאון ולחרדה שמעוררים את הצורך באכילה מחדש.

 

טיפול

הטיפול המומלץ ביותר בבינג' איטינג הוא טיפול מערכתי, המשלב הן ליווי תזונתי, הן טיפול רגשי המתייחס גם לצורך בשליטה והעבודה מול הקושי בשליטה והן הקשיים הרגשיים שמניעים את התקפי האכילה. שילוב של עבודה קוגנטיבית התנהגותית ובחלק מהמקרים גם טיפול תרופתי.

מטרת הטיפול היא להפחית את התקפי האכילה ולעבוד על נושא השליטה. רבים מהאנשים הסובלים מבינג' איטינג חווים מצבים רבים של עודף שליטה – ניסיון כמה שיותר לצמצם את התפריט ולהיות בשליטה על האוכל, בזמן שאין התקפים, ומטרת הטיפול היא דווקא קודם כל לטפל בעודף השליטה ואז לטפל בתחושת חוסר השליטה אל מול התקפי הזלילה. למשל על ידי עבודה בטיפול על הרחבת התפריט התזונתי ביום יום, גיוון, שחרור השליטה והרסן. בנוסף, בטיפול עובדים גם על ויסות מחשבות באמצעים קוגניטיביים (גם דרך טיפול CBT)

 

אומנם אנשים הסובלים מBinge eating-  יכולים להסתיר את האכילה שלהם, לערוך אותה בלילה או מקיום רחוק מהבית אבל לאורך זמן קשה להסתיר את השלכות התקפי האכילה, הן ניכרות על הגוף ויוצרות מעגל נוסף של התקפי אכילה ובעיקר תחושה של ייאוש, אכזבה וכאמור דיכאון.

מסיבה זו אנו ממליצים לפנות לטיפול מוקדם ככל האפשר, ולאפשר לעצמכם לחיות חיים בריאים יותר, פיזית ורגשית.

 

פנו אלינו בכל שאלה! חייג אלינו עכשיו: 1800-100-172



סרטונים בנושא
הצוות המומחה בהפרעות אכילה צוות מומחים מקצועי - מותאם אליך אישית
מתעניין בטיפול אישי? צוות המומחים שלנו ישמח לעזור צור קשר


אנחנו כאן בשבילך

לקביעת פגישה השאר פרטיך
ונחזור אליך בהקדם
שליחת פנייה